plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۲۶۸۴
معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان خبر داد

7 هدف عمده برای برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان طراحی شده است

کارکنان و مردم، سرمایه‌های اجتماعی هستند
تاکنون بخشی از اهداف برنامه اصفهان ۱۴۰۰ محقق شده، اما برای رسیدن به دیگر اهداف آن باید در اين مدت باقيمانده تلاش هاي لازم انجام شود. با توجه به اينکه نگاه حاکم قبلي با نگاه جديد تفاوت هايي دارد نياز بود اصلاحاتی در برنامه انجام شود.
7 هدف عمده برای برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان طراحی شده است
معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان حوزه انديشه و زمينه‌سازي براي تصميم‎گيري‌هاي عقلاني است که در طراحي تمام چشم‌اندازهايي که در شهرداري و طبيعتاً شهر بايد براي مأموريت شهرداري ترسيم شود، دخيل است.

با توجه به گذشت حدود شش سال از فعالیت معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان، باید گفت که اين معاونت يک حوزه پويا است که براي شهرداري سياست‌گذاري مي‌کند تا مدیریت شهری به اهداف خود در شهر دست یابد در واقع چهار وظیفه اصلي آن، برنامه‌ريزي، سازمان‌دهي، هدايت و کنترل است، از اين رو شهردار اصفهان تاکيد دارد که حوزه معاونت برنامه‌ريزي مغز متفکر شهرداري اصفهان است.
این معاونت از ابتدای سال ۹۸، هفت هدف و مقصد عمده را برای عملیاتی‌کردن برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان و برنامه «اصفهان ۱۴۰۰» طراحی و بودجه را با رویکرد تعریف هفت مقصد تنظیم کرده است.

برای آگاهی بیشتر از زوایای مختلف اين اهداف، گفت و گويي را با «علیرضا صادقیان»، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انساني شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

اهداف تعریف شده برای عملیاتی کردن برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان چيست؟

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان وظيفه دارد در تدوين تمام برنامه‌هاي شهر اصفهان دخيل باشد، کنترل کند و سپس به سمت برنامه‌هاي طراحي شده، حرکت کند.

شهرداری اصفهان در دوره قبلی برنامه‌ای با عنوان «اصفهان ۱۴۰۰» تدوین کرد که ماه‌های آخر خود را طي مي‌کند و در حال حاضر در حال آماده‌سازی برنامه «اصفهان ۱۴۰۵» هستیم.

تاکنون بخشی از اهداف برنامه اصفهان ۱۴۰۰ محقق شده، اما برای رسیدن به دیگر اهداف آن باید در اين مدت باقيمانده تلاش هاي لازم انجام شود. با توجه به اينکه نگاه حاکم قبلي با نگاه جديد تفاوت هايي دارد نياز بود اصلاحاتي در برنامه انجام شود.

شهردار اصفهان در بدو آغاز فعالیت خود یک برنامه سنجش‌پذیر ارائه کرد و رویکرد برنامه‌ها در دوره جدید مديريت شهري اصفهان بر اساس اين برنامه و برنامه اصفهان ۱۴۰۰ طراحي شد. از ابتداي سال ۹۸ اين معاونت هفت هدف عمده را براي عملياتي کردن برنامه سنجش‌پذير شهردار اصفهان و برنامه «اصفهان ۱۴۰۰» طراحي و بودجه را با رويکرد اين اهداف تنظيم كرد.

این هفت هدف چه مواردی را شامل می‌شود؟

نخستین مقصد کاهش آلایندگی‌های محیطي با تمرکز بر کاهش آلودگي هوا است که بر اساس آن بايد تا قبل از سال ۱۴۰۵ اقداماتي براي کاهش آلايندگي‌هاي محيطي انجام شود.

در ادبیات برنامه‌ریزی امروز برنامه را مطلقاً تجویز صدرصد نمی‌کنند زیرا این باور وجود دارد که برنامه‌ها ممکن است در آینده به واسطه شرایط تغیير کنند؛ يعني اقتضاء در کنار تجويز قرار گرفته زيرا در دنيا نيز استراتژي‌ها و برنامه‌ها وقتی تدوین می‌شود، بخشی تجویز و بخشی اقتضاء است.

مقصد دوم بهینه‌سازی عبور و مرور شهری است، در واقع می گویيم که در اصفهان نياز است وسايل نقليه عمومي از جمله اتوبوس و مترو و حتي خودروها، دوچرخه‌ها و موتورسيکلت‌ها بهينه شود تا مردم با حداقل هزينه در کوتاه‌ترين زمان ممکن به بهترين نحو به مقصدشان برسند.

سومین مقصد برای سال ۹۸ و دو سال آینده، بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌ها است؛ در حال حاضر سه سرمایه اطلاعاتی، اجتماعي و اقتصادي تعريف شده و مديريت شهري را موظف کرديم که باتوجه به مصوبه شوراي شهر بهره‌برداري از اين سرمايه‌ها بهينه شود.

سرمایه‌های اقتصادی یعنی بتوانیم منابع اقتصادي در اختيار شهرداري و سرمايه اطلاعاتي در فضاي مجازي و تمام آنچه که مي‌تواند بر روي شهروندان شهر مؤثر باشد را استفاده بهينه کنيم.

سرمایه‌های اجتماعی، کارکنان و مردم هستند که باید بهترین بهره‌برداری برای رسیدن به مقاصد شهروندان در شهر انجام شود.

دیگر مقاصد تعریف شده، کدامند؟

چهارمین مقصد تاب آورکردن شهر با تأکید بر افزایش ایمنی در محيط‌هاي شهري است که يکي از موارد آن پيشگيري از هرگونه حادثه‌اي در شهر است، از اين رو به سراغ پدافند غيرعامل رفتيم و يک قرارداد پژوهشي با سازمان پدافندغيرعامل كشور منعقد كرديم و فعاليت را از ابتداي امسال آغاز كرديم و بايد از نتايج آن براي ايمن‌تر شدن شهر استفاده كنيم.

بر اساس این قرارداد پژوهشی، تمام دیتاهای پدافند غیرعامل را  آماده و در نهايت مشخص مي‌کند که نقاط ضعف در ايمني شهر اصفهان کجاست تا بتوانيم در جهت رفع آنها اقدام کنيم.

این قرارداد ابتدای امسال با همکاری و همراهی استانداری، نهادهاي امنيتي و ديگر دستگاه‌هاي دولتي منعقد شده و سازمان پدافند يک شرکت داراي صلاحيت را معرفي کرده که در حال جمع آوري ديتاهاي در اختيار است.

 در پایان این پروژه یکساله اعلام خواهد شد که شهر اصفهان چه پتانسیل‌های خطري دارد و چطور مي توان به سمت رفع  آنها حرکت کرد. پنجمين مورد «بازآفريني بافت ناکارآمد و تاريخي شهر اصفهان» است؛ اصفهان جزء شهرهايي است كه حجم بافت‌هاي ناكارآمد و بافت تاريخي آن بسيار زياد است.

دولت سال گذشته و امسال مصوبه‌ای را در بودجه برای کمک به شهرداری‌ها برای بازآفرینی بافت ناکارآمد تاریخی در نظر گرفته است. شهرداري اصفهان در تلاش است بخشي از بودجه‌اي که دولت در اختيار شهرداري قرار مي‌دهد، استفاده کرده و البته مردم را نیز برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده تشويق کند.

ماموریت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان نیز تلاش براي احياء هر چه بهتر و بيشتر بافت تاريخي و ناکارآمد است.

اقدامات شهرداری اصفهان در گذر آقا نورالله نجفی و اطراف میدان امام (ره) همچنین میدان امام علي(ع) احياء بافت فرسوده و ناکارآمد در مناطق تاريخي شهر است و اين حساسيت را براي دوستداران ميراث فرهنگي به وجود آورديم.

یکی از مقاصد بازآفرینی بافت ناکارآمد تاریخي است، به همين دليل در اطراف حرم حضرت زينب(س) پروژه‌اي عظيم را در راستاي بازآفريني بافت هاي فرسوده آغاز کرديم.

ششمین مقصد «سرزندگی فضاهای شهری» است که یک زيرمجموعه گسترده شامل زيباسازي شهر، نورپردازي‌ها، المان‌ها، فضاي سبز، برگزاري مراسم‌هاي شاد و مفرح براي مردم، ايجاد شادي و سرزندگي در بخش‌هاي مختلف شهر دارد.

مقصد هفتم، تحقق پذیری طرح‌های توسعه شهری است؛ بدان معنا که تا سه سال آینده بايد طرح‌هايي را اجرا کنيم که اين طرح‌ها قطعاً عملياتي شود و به سرنوشت  پروژه‌هاي نيمه تمام شهر دچار نشود.

به عنوان مثال اگر پروژه رینگ حفاظتی را در این دوره مدیریت شهري آغاز کرديم، در همين دوره بيشترين زمينه تحقق آن را فراهم آوريم.

در حال حاضر در پروژه سالن اجلاس به عنوان یک ابرپروژه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و معادل همین مقدار با توجه به نوسانات نرخ ارز بايد هزينه شود تا به اتمام برسد، اما معلوم نيست پس از اتمام و بهره‌برداری پروژه چقدر می‌توانیم به نفع منافع اصفهان بهره‌برداری کنیم.

این هفت مقصد را در سه سال آینده در چهارچوب برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان و برنامه اصفهان ۱۴۰۰ دنبال خواهیم کرد

در آغاز فعالیت بر روی مباحث مربوط به گردشگری و کارآفرینی تاکيد زيادي داشتيد؛ براي تحقق آن چه برنامه‌اي داريد؟

وقتی به سراغ زیرمجموعه هفت مقصد برویم تمام این موارد وجود دارد؛ به عنوان مثال در استفاده بهینه از سرمايه‌ها به موضوع اشتغال و کارآفرینی توجه ویژه می‌شود.

باتوجه به تاکیدی که بر اصلاح ساختار شهرداری واصلاح فرایندها داشته‌اید، اين اصلاح چگونه صورت مي‌گيرد؟

شهرداری اصفهان ظرف دوسال گذشته، یک ساختار جدید را طراحی و تصویب کرده است، البته در ابتداي فعاليت دوره جديد مديريت شهري ساختار قديم حاکم بود که مديريت جديد شهري تصميم گرفت ساختار جديد را علي رغم مشکلاتي كه وجود داشت، عملياتي كند.

از ویژگی‌های اصلاح ساختار شهرداری، چابک‌سازی، کوتاه شدن فرايندها، افزايش کيفيت خدمات و ارتقاء بهره‌وری است.

حال برای اینکه این فرایند و اصلاح ساختار را منضبط کنیم و در چهارچوب برنامه، خروجي‌های ملموسی داشته باشیم به سراغ اجرای مدل تعالی سازماني پيش رفتيم.

در مدل تعالی سازمانی برخی معیارها وجود دارد که به سراغ تمام بخش‌های شهرداری می‌رود؛ سال گذشته به سراغ تعالی سازمانی حرکت کرديم و علي‌رغم انتقادات وارد شده به عنوان نخستين شهرداري کشور اين اقدام را انجام داديم.

سال گذشته تعالی سازمانی در شهرداری اصفهان انجام شد و امسال در سازمان‌های ذی‌ربط اين نهاد، اجرايي خواهد شد.

شهرداری اصفهان 
انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما