plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۲۱۰۶۱
طرحی که با قانون شدنش تهدیدی برای کشاورزی ایران شد

دلیل مخالفت امام با طرح اصلاحات ارضی محمدرضا شاه چه بود؟

لابی دلالان و زمین خواران برای توقف قلع و قمع ساخت و سازهای غیر مجاز فعال شده است
امام خمینی مکرراً اعلام کرد که به اسم اصلاحات ارضی، زراعت ما را به هم زدند و واردات کشاورزی زیاد شده و روستاییان هم به حاشیه نشینی در شهرها و حلبی آبادها دچار شده اند و ایران که پیش از اصلاحات ارضی، صادرات محصولات کشاورزی داشت، بعداً به گونه ای شد که واردکننده بزرگ این مواد شد.
دلیل مخالفت امام با طرح اصلاحات ارضی محمدرضا شاه چه بود؟
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از پرتال امام خمینی، حکومت شاه برای محکوم کردن مخالفت ها با اصلاحات ارضی، برخی شایعات و دروغ ها از جمله این مورد- تا قبل از این طرح، وجوه شرعی عایدی از زمین ها و املاک به حساب روحانیان ریخته می شد و همین دلیل مخالفت آنها با این طرح بود- را شایع می کرد، در حالی که این مسأله درباره امام به کلی عاری از حقیقت بود؛ به دلایل زیر:

اول این که امام پیش از 15 خرداد، صریحاً اعلام کرد که «حوزه ی علمیه هرگز مخالف اصلاحات ارضی نبوده؛ آیا دولت به ما پیشنهاد کرد و از ما نظر خواست؟ ما می دانیم که این موضوع برای سرگرمی کشاورزان فراهم شده است.» (10/2/42) (صحیفه امام، ج1، ص191) بعداً هم مکرراً اعلام کرد که به اسم اصلاحات ارضی، زراعت ما را به هم زدند و واردات کشاورزی زیاد شده و روستاییان هم به حاشیه نشینی در شهرها و حلبی آبادها دچار شده اند و ایران که پیش از اصلاحات ارضی، صادرات محصولات کشاورزی داشت، بعداً به گونه ای شد که واردکننده بزرگ این مواد شد.

به علاوه مگر فئودال ها و زمین داران، متشرع تر از روستاییان بودند که کسی نگران دریافت وجوه شرعی باشد؟ واقعیت این است که پس از اصلاحات ارضی، حضور روحانیون در روستاها بیشتر شد، زیرا مانع بزرگ که خان و فئودال بود، از میان رفت و پرداخت های شرعی مردم پس از سال 42، ده ها برابر قبل از آن شد. (مطابق آمارهای موجود در سازمان اوقاف) و از همه مهم تر این که پس از انقلاب و با اجازه ی امام، قانون تقسیم اراضی تصویب شد، با این تفاوت که برخلاف اصلاحات ارضی شاه، این بار نه تنها به کشاورزان زمین داده شد، بلکه وام و امکانات کشاورزی هم داده شد و در نهایت کشاورزی جهشی چشم گیر به جلو داشت.

گفتنی ست با وقوع انقلاب اسلامی، توطئۀ قدرت های بزرگ برای نابودی کشاورزی در ایران از طریق اصلاحات ارضی و تکه پاره کردن اراضی کشاورزی متوقف شد چرا که پس از وقوع انقلاب، به سرعت امکانات فراوانی برای جهش در کشاورزی و تولیدات کشاورزی در کشور فراهم شد. 

با این حال، در چند سال اخیر، به نظر می رسد همان توطئه دشمنان، با رنگ و لعاب دیگری چون تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی، ویلاسازی های غیرمجاز و نابودی فرهنگ کشاورزی به بهانه خشکسالی، در کشور و در غفلت آشکار برخی از مسئولان و نهادها کلید خورده است و در ایام اخیر نیز که برخی از مسئولان نهیب زده اند و توصیه های رهبری در این باره را جدی گرفته اند، باز شاهد آن هستیم که لابی دلالان و سودجویان در مراکز قانون گذاری و اجرای قانون فعال شده است و بازوهای رسانه ای آنها، در تلاش برای توقف اقدامات قانونی برای قلع و قمع بناهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی است.

ایصال نیوز، در حال رصد اقدامات و اظهارات مسئولان درباره این مسئله مهم مرتبط با استقلال کشور و امنیت ملی ایران اسلامی است و در تلاش است بر تاریکخانه نفوذ لابی دلالان و سودجویان و زمین خواران، نورافکن بتاباند.   

انتهای پیام/*
۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما