۱
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۲۰۳۵۳
با دستور دادستان نجف آباد و همراهی فرماندهی انتظامی شهرستان

دور تازه عملیات مقابله با تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی شهرستان نجف آباد آغاز شد

تخریب دیوارکشی های غیرمجاز و مقابله با ویلاسازی های غیرقانونی
با دستور و حمایت دادستان نجف آباد، فرماندهی انتظامی این شهرستان و حضور موثر یگان امداد و همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نجف آباد عملیات مقابله قاطع با تغییر کاربری اراضی کشاورزی شهرستان، ویلاسازی های غیر مجاز و دیوارکشی ها و قطعه بندی های غیر قانونی اراضی یکپارچه کشاورزی این شهرستان آغاز شد.
فایل ویدیو
📻پادکست خبر آغاز دور تازه عملیات مقابله با تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی شهرستان نجف آباد

نجمه امینی - به گزارش ایصال نیوز از دادستانی نجف آباد، در دور تازه مقابله با نابودی اراضی کشاورزی و احیاء چرخه تولید محصولات کشاورزی شهرستان، با دستور و حمایت همه جانبه دادستان شهرستان نجف آباد، فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان، حضور موثر یگان امداد و همکاری و همراهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نجف آباد، در فاز اول این عملیات، یکشنبه 21 آذرماه 1400 ، 11 مورد دیوارکشی غیرمجاز به مساحت 19 هزار و 400 متر مربع واقع در اراضی کشاورزی منطقه فیلور طبق تبصره 2 ماده 10 قانون تخریب، و به چرخه تولید بازگشت. 

پدیده زمین‌خواری و تغییر کابری اراضی کشاورزی کاری بسیار پرسود است و ارتکاب به آن در غالب موارد با سوء‌استفاده از قدرت، رانت، فساد مالی و اداری صورت می‌گیرد. بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، هرگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و علاوه بر قلع و قمع بناهای احداثی، با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

امروزه با توجه به استراتژیک بودن حفظ اراضی کشاورزی و ارتباط مستقیم آن با امنیت غذایی کشورها، بسیاری از دولت های جهان از جمله آمریکا، انگلیس، آلمان، استرالیا، روسیه، چین، ترکیه، عربستان و ... ؛ حساسیت های جدی برای حفظ اراضی کشاورزی حتی به رغم خشکسالی ها و کم آبی های ناشی از تغییرات اقلیمی دارند و نظامات برخورد جدی با قانون شکنان تدوین کرده اند. 

اگر چه در ایران، قانون گذار پیش بینی های لازم را برای حفظ اراضی کشاورزی در نظر گرفته است و مواد قانونی صریح و لازم، در قوانین موجود است، اما فقدان نظارت جدی و اقدامات پیشگیرانه سبب شده است، متخلفان از سهل گیری های ناصحیح بهره برداری کرده و اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ویلاسازی های غیرمجاز کنند. 

تخریب بناهای متخلف و تغییر کاربری های غیر مجاز، از جمله اقدامات بازدارنده ای ست که می تواند مانع موج تغییر کاربری اراضی کشاورزی شود. با این حال، صرف تخریب قطعا به حل مسئله کمک نخواهد کرد و اقدامات ثانویه جهاد کشاورزی و شهرداری ها و دهیاری ها در حفظ زمین احیا شده و جلوگیری از بازسازی مجدد عملیات تغییر کاربری غیر مجاز، باید در راستای احیا و حفظ اراضی کشاورزی، همافزای با اقدامات قاطع دادستانی ها در تخریب تغییر کاربری های غیر مجاز، دنبال شود. رسانه ها نیز در مدیریت افکار عمومی و فضا سازی رسانه ای برای انجام چنین اقداماتی، بر اساس اصول مسئولیت اجتماعی و رسالت رسانه ای، باید پیشتاز باشند. 

انتهای پیام/*
۲۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

حسین نجفی
با سلام
اصلا تو روز روشن چطور میسازند که بعد خراب بشه
خب جهاد و شهرداری پس چیکار می کنند