plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۵
کد مطلب : ۲۰۵۰۶
عملیات تخریب ویلاهای غیر قانونی در ایستگاه دوم

تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی ویلاشهر با دستور دادستان نجف آباد

تلاش پرمخاطره دادستان برای احیای زمین های کشاورزی
در سلسله عملیات های مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی و تخریب بناهای غیرقانونی ساخته شده در این اراضی، با دستور قاطع دادستان نجف آباد و همکاری دستگاه های ذیربط، ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی ویلاشهر تخریب شد.
تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی ویلاشهر با دستور دادستان نجف آباد
ایصال نیوز - روی دیگر سکه زمین خواری، رواج تقطیع اراضی کشاورزی و رونق خرده مالکی بر زمین های کشاورزی یکپارچه است. تقطیع زمین هکتاری به پلاک های با مساحت کوچک تر و احداث بنا و ویلاسازی در آنها با هدف کسب منفعت بیشتر به قیمت نابودی زمین های کشاورزی؛ مقابله با این شیوه زمین خواری امّا مقابله ای پرمخاطره و پرحاشیه است که همّت بلند می طلبد و عزم راسخ! اراده ای که به نظر می رسد اینروزها در نجف آباد اصفهان نمایان شده است و با هدف احیای زمین های کشاورزی، جلو زمین خواری سودجویان ایستاده است. 



ایستگاه دوم دور تازه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان نجف آباد، ویلاشهر است که با دستور قاطع دادستان این شهرستان و همکاری دستگاه های ذیربط، عملیات تخریب شنبه (چهارم دی ماه) لغایت یکشنبه (پنجم دی‌ماه) با هدف پاکسازی اراضی کشاورزی این منطقه از ساخت و سازهای غیر مجاز انجام شد. 



بر اساس ماده سوم قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها، کلیه مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغهای موضوع این قانون که به صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره(1)‌ماده(1) این قانون اقدام به تغییر کاربری نمایند، علاوه بر قلع و قمع بنا، به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده‌است و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک ماه تا شش‌ماه محکوم خواهندشد. بر اساس تبصره یک این قانون، تشخیص موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها در هر استان به عهده کمیسیونی مرکب از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، ‌مدیر امور اراضی، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آن استان و یک نفر نماینده استاندار می‌باشد که به ریاست سازمان جهاد کشاورزی تشکیل می‌‌گردد.



قانون گذار امّا، با هدف حفظ ارزش اقتصادی اراضی کشاورزی و تشویق کشاورزان و زمین داران به حفظ زمین هایشان، علاوه بر تشویق کشاورزان به کشت محصولات، در تبصره چهارم ماده دو قانون فوق، احداث گلخانه‌ها،‌ دامداریها، مرغداریها، پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاههای صنایع تکمیلی و غذایی در روستاها را بهینه‌کردن تولیدات بخش کشاورزی قلمداد کرده و این اقدامات را از شمول تغییر کاربری خارج کرده است و کشاورزان می توانند با رعایت ضوابط زیست‌محیطی و با موافقت سازمان‌های جهاد کشاورزی استانها، به توسعه این چرخه های تکمیلی صنعت کشاورزی در زمین های شان مشغول شوند. 

این مهم یعنی، به رغم کم آبی و خشکسالی های دوره ای، امکان حفظ ارزش اقتصادی زمین های کشاورزی از طریق توسعه قانونی صنایع وابسته حوزه کشاورزی، محفوظ مانده است و تقطیع زمین ها و ویلاسازی در آنها به بهانه کم آبی و خشکسالی و عدم امکان کشت، مردود است. هر چند که با تغییر الگوهای کشت و روزآمدسازی شیوه های آبیاری، امکان کشت در اراضی کشاورزی به رغم کم آبی نیز مقدور است. توسعه باغات زیتون به دلیل مقاومت این گیاه اقتصادی در مقابل آفات و خشکسالی، از جمله تمهیداتی ست که نگارنده این گزارش، به کشاورزان پیشنهاد می دهد. 

همّت وزارت جهاد کشاورزی در توسعه صنایع وابسته حوزه کشاورزی و تسهیل مجوزهای مربوطه، در کنار مقابله قاطع دادستانی ها با تغییر کاربری ها و زمین خواری های مدرن و ویلاسازی های غیرمجاز، از جمله اقداماتی ست که می تواند به احیا و حفظ اراضی کشاورزی منجر شود. 



آموزش الگوهای نوین کشت به کشاورزان، تقویت انجمن ها و اتحادیه های کشاورزی، تسهیل صنعتی کردن کشاورزی، کمک قانونی و نهادی به یکپارچه سازی اراضی خرد شده، تسهیل توسعه صنایع وابسته کشاورزی در اراضی کشاورزی از جمله اقدامات تشویقی ست که به در امان ماندن کالای استراتژیکی به نام زمین کشاورزی از آسیب سودجویان و ویلاسازان مدد می رساند.

دستور و حمایت دادستان نجف آباد، فرماندهی انتظامی این شهرستان و حضور موثر یگان امداد و همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نجف آباد در عملیات مقابله قاطع با تغییر کاربری اراضی کشاورزی، ویلاسازی های غیر مجاز و دیوارکشی ها و قطعه بندی های غیر قانونی اراضی یکپارچه کشاورزی این شهرستان، با هدف احیا و حفظ اراضی کشاورزی و نا امن کردن جولان سودجویان و زمین خواران دنبال می شود.

 

ایستگاه دوم عملیات تخریب ساخت و سازهای غیر قانونی، عملیات تخریب شنبه (چهارم دی ماه) لغایت یکشنبه (پنجم دی‌ماه) با هدف پاکسازی اراضی کشاورزی ویلاشهر نجف آباد از ساخت و سازهای غیر مجاز بود که با موفقیت انجام شد.

یقیناً فرهنگ سازی رسانه ای برای حفظ اراضی کشاورزی و تعاون محلی به منظور حفظ زمین ها و ترجیح توسعه کشاورزی و صنایع وابسته بر ویلاسازی ها و تغییرکاربری های غیر مجاز، از دیگر اقدامات مهمی ست که به حفظ اراضی استراتژیک کشاورزی مدد می رساند و فضا را برای جولان زمین خواران و دلالان سودجو نا امن می کند.   

انتهای پیام/*
۵۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما