plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
کد مطلب : ۳۳۵۷۲

روسیه توافق حمل غلات اوکراین را متوقف کرد

روسیه و اوکراین تامین‌کننده جهانی گندم، جو، روغن آفتابگردان و سایر محصولات غذایی مقرون به صرفه هستند که کشورهای در حال توسعه به آنها تکیه دارند.
روسیه توافق حمل غلات اوکراین را متوقف کرد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز و بنا بر گزارش خبرگزاری پی‌ای میدیا، روسیه توافقی را که به اوکراین اجازه می‌دهد به صادرات غلات خود از طریق دریای سیاه کشورهای آفریقا، خاورمیانه و آسیا ادامه دهد، متوقف کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران اعلام کرد این توافق متوقف خواهد شد و افزود روسیه پس از برآورده شدن خواسته‌هایش، به توافق‌های پیشین بازخواهد گشت.

پسکوف گفت: «زمانی که بخشی از توافق دریای سیاه مربوط به روسیه اجرا شود، روسیه فوراً به اجرای توافق باز خواهد گشت.»

این وضع عملاً پایان توافقی است که سازمان ملل متحد و ترکیه در تابستان گذشته برای اجرایی شدن آن میانجیگری کردند تا پس از عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین، کی‌یف اجازه یابد تولیدات غذایی خود را از منطقه دریای سیاه صادر کند.

یک توافق جداگانه، انتقال مواد غذایی و کود روسیه را در بحبوحه تحریم‌های غرب تسهیل کرد.

این دو کشور متخاصم، هر دو تامین‌کننده جهانی گندم، جو، روغن آفتابگردان و سایر محصولات غذایی مقرون به صرفه هستند که کشورهای در حال توسعه به آنها تکیه دارند.

روسیه ابراز ناخرسندی کرده است که محدودیت‌ها در حمل و نقل و بیمه، صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی‌اش را - که برای زنجیره غذایی جهانی نیز حیاتی تلقی می‌شود، با مشکل مواجه کرده است.

توافق مرتبط با تولیدات اوکراین در ماه مه به مدت 60 روز در میان مخالفت مسکو تمدید شد. در ماه‌های اخیر، میزان حمل‌ونقل مواد غذایی و تعداد کشتی‌هایی که اوکراین را ترک می‌کنند کاهش یافته و روسیه به محدود کردن کشتی‌های اضافی که می‌توانند در این فرایند مشارکت کنند، متهم شده است.

منازعه اوکراین باعث شد بهای کالاهای غذایی در سال گذشته به بالاترین سطح برسد و به یک بحران غذایی جهانی نیز دامن زد که با درگیری، اثرات ماندگار همه‌گیری کووید-19، خشکسالی و سایر عوامل اقلیمی گره خورده است.العالم

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما