plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۴۰۰۵

شورایی کارآمد و تخصص محور

محمدجواد حق شناس*
​​​​​​​در مروری اجمالی بر عملکرد شورای پنجم با وجود تلاش فزاینده رسانه‌ای بر ناکارآمد جلوه دادن این شورا، به‌نظر می‌رسد که این نهاد برخاسته از رأی قاطع مردم در 29 اردیبهشت ماه سال 96، علی‌رغم همه مشکلات ساختاری و نهادی، در مجموع عملکرد قابل قبول و حتی قابل دفاعی را از خود به نمایش گذاشته است.
شورایی کارآمد و تخصص محور
پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران شهریور ماه سال 96، پس ازگذشت 3 ماه از اعلام نتایج انتخابات شوراهای شهر و روستا کار خود را به‌طور رسمی آغاز کرد. دیروز نیز شورا وارد سومین سال فعالیت خود شد و براساس ضوابط موجود، در اولین جلسه سال سوم، هیأت رئیسه را همچون دو سال قبل انتخاب کرد و در گزارشی اجمالی، عملکرد دو سال اخیر خود را در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار داد.

در مروری اجمالی بر عملکرد شورای پنجم با وجود تلاش فزاینده رسانه‌ای بر ناکارآمد جلوه دادن این شورا، به‌نظر می‌رسد که این نهاد برخاسته از رأی قاطع مردم در 29 اردیبهشت ماه سال 96، علی‌رغم همه مشکلات ساختاری و نهادی، در مجموع عملکرد قابل قبول و حتی قابل دفاعی را از خود به نمایش گذاشته است که به برخی از اهم این موارد می‌توان به‌صورت فهرست وار اشاره کرد:

الف: شورای پنجم برخاسته از یک فهرست واحد و با اختلاف قابل توجه و معنادار از فهرست رقیب توانست رأی اعتماد بالای اهالی تهران، ری و تجریش را به‌دست آورد، به طوری که ترکیب راه یافته به این نهاد، شامل چند ویژگی بارز بود که تا پیش از این، مسبوق به سابقه نبوده است.

1- حضور 30 درصدی زنان و جوانان در شورای پنجم که برای نخستین بار ترکیب جمعیتی متفاوتی را در معرض قضاوت مردم قرار می‌داد.

2- رویکرد تخصص محور هریک از اعضای شورا که تلاش شد فارغ از محورهای شهرت و تأکید برحضور چهره قهرمانان ورزشی یا هنری در شورا باشد. ویژگی‌های تخصصی، تجربه، تحصیلات و سوابق اجرایی و مدیریتی منجر به شکل‌گیری یک فهرست ترکیبی در این دوره شد. اگرچه کاهش 10 عضو از 31 عضو شورا در این دوره لطمه ساختاری جدی به این نهاد در ابر شهر تهران گذاشت.

ب: رویکرد عمومی شورا در جهت تحقق وعده‌های انتخاباتی

1- توجه به شفافیت و برگزاری علنی همه جلسات شورا و حضور نمایندگان رسانه‌ها بر خلاف دوره‌های گذشته که 50 درصد از جلسات به‌صورت غیر علنی برگزار می‌شد. شورای پنجم بر این عقیده است که دانستن حق همه مردم است و در همه جلسات باید همه رسانه‌ها با هر گرایش و جناح سیاسی حضور داشته باشند.

2- توجه به درآمدهای پایدار و پایان سیاست شهر فروشی و تراکم فروشی که در دوره گذشته، آثار زیانبار و تخریبی شدید را بر شهر وارد کرده بود. شورای پنجم در نخستین روزهای آغاز به‌کار خود با بخشنامه شهردار وقت، به این روند غیر قانونی پایان داد.

1- تأکید بر اصل شفافیت بویژه در رابطه با قراردادهای منعقده در ساختار تصمیم‌سازی مدیریت شهری که با راه‌اندازی سایت شفافیت در سال اول شورای پنجم به نتیجه رسید و در فاز اول، همه قراردادهای تا سقف یک میلیارد تومان روی سایت قرار گرفت و در دو مرحله ترکیبی فاز دوم و سوم نیز به ترتیب قراردادهای بالای 500 و 250 میلیون تومان به استحضار شهروندان رسید. این موضوع از جمله شعارهای انتخاباتی اعضا بود که محقق شد.

2- رویکرد توجه به خواست عمده مردم در حوزه کنترل و کاهش آلودگی هوا که در این دوره با اعمال سیاست‌های زیست محیطی و ترافیکی مدیریت شهری منجر به کاهش روزهای آلاینده شد. البته همراهی جو نیز در این زمینه بی‌تأثیر نبود.

3- مصوبه محکم شورا در پایان دادن به تخریب باغ‌ها که در دوره گذشته با مصوبه برج – باغ‌ها، بخش عمده‌ای از باغ‌های تهران به ساختمان‌های تجاری و مسکونی تبدیل شدند. این مصوبه گام مؤثری برای حفظ باغ‌های باقیمانده تهران بود.

4- رویکرد فرهنگ محور و توجه به احیای پهنه‌های فرهنگی رودکی در بافت مرکزی تهران و احیای راسته‌های کتاب، صنایع دستی و هنر. توجه به رویدادهایی همچون نوروز و نوروزگاه‌ها در آغاز بهار و شادستان‌ها در تابستان و تلاش جدی برای رونق نشاط اجتماعی و بحث شادی جمعی با پخش مسابقات فوتبال جام جهانی در بوستان‌ها و سینماهای شهر. 

*رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما