plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۳۹۷۳

مکرون طرح کاهش تنش را با ترامپ در میان گذاشت

بر اساس طرح فرانسه، به ایران اجازه صادرات نفت برای مدت زمان محدودی داده خواهد شد. در قبال آن، ایران نیز باید متعهد به اجرای کامل بند‌های توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ شود و با برگزاری مذاکرات موافقت کند.
مکرون طرح کاهش تنش را با ترامپ در میان گذاشت
به گزارش ایصال نیوز، کاخ الیزه فرانسه اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه پیش از برگزاری نشست سران گروه ۷ گفت که وی به دنبال جنگ با ایران نبوده بلکه خواستار توافق با ایران است.
کاخ الیزه همچنین اعلام کرد که ماکرون در این دیدار پیشنهاد خود درباره ایران را به ترامپ اعلام کرد که بر اساس آن به تهران اجازه فروش نفت خود برای مدت زمان محدودی در مقابل توقف کاهش تعهدات برجامی داده شود. پیشتر نیز کاخ الیزه اعلام کرده بود که مواضع ماکرون و ترامپ در خصوص ایران، تجارت خارجی و مسائل مرتبط با آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون نزدیکتر شده است.
البته کاخ الیزه در بیانیه خود تلویحاً اذعان کرده است که اختلافاتی بین رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا در خصوص موارد فوق وجود داشته، اما میزان این اختلافات کاهش یافته و مواضع دو طرف «همگرا» شده است.
از سوی دیگر یک دیپلمات فرانسوی در گفتگو با آسوشیتد پرس اعلام کرد امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در جریان نهار کاری با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش، در حاشیه نشست گروه ۷، طرح خود درخصوص کاهش تنش‌های ایران و آمریکا را برای وی تشریح کرده است.
از سوی دیگر آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: نشست گروه هفت (جی7) متشکل از انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا در شهر تفریحی ساحلی بیاریتز در یکی از غیرقابل پیش بینی ترین مقاطع ریاست جمهوری ترامپ در حال برگزاری است. یعنی زمانی که نظرات و تصمیمات عمومی وی روز به روز به طور فزاینده ای نامنظم تر و خام تر به نظر می رسند. ترامپ به نظر می رسد که در نشست گروه ۷ در انزوا باشد. همتای فرانسوی او می کوشد با طرح موضوعات مهم برای دو طرف راهی برای مذاکره و گفت وگو بیابد و مسائل مهمی چون طرح کاهش تنش با ایران را با وی مطرح کند. یک دیپلمات فرانسوی که خواست هویتش فاش نشود به آسوشیتدپرس گفت: مکرون امیدوار است که منافع مشترک یکسان، موجب شود واشنگتن به گفت وگو تمایل بیشتری نشان دهد.
گفتنی است، چهل و پنجمین اجلاس سران کشورهای گروه ۷ از روز شنبه بمدت سه روز، در شهر ساحلی "بیاریتز " واقع در جنوب غربی فرانسه برگزار می شود.
در اجلاس سران گروه هفت که با ضیافت شام امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه رسماً شروع شد، انتظار می رود مسائل دیگری از جمله: آتش سوزی آمازون، تغییرات اقلیمی، امنیت، خشونت علیه زنان و تساوی جنسیتی مورد بحث قرار گیرد.
انتهای پیام/*
۲
مرجع : الجزیره
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما