plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۳۷۹۳۴
رئیس سازمان امور اراضی کشور خبر داد

فرایند واگذاری زمین برای احداث نیروگاه انرژی‌های نو تسهیل می‌شود

متقاضیان به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین مراجعه کنند
رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: فرایند واگذاری زمین برای احداث نیروگاه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر تسهیل می‌شود.
فرایند واگذاری زمین برای احداث نیروگاه انرژی‌های نو تسهیل می‌شود
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز، رضا افلاطونی صبح امروز در دیدار با معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) بیان کرد: به منظور کمک به تأمین برق پاک در کشور، سازمان امور اراضی کشور فرایند واگذاری زمین برای احداث نیروگاه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر را تسهیل می‌کند.

وی افزود: بدین منظور به پیشنهاد دو وزارتخانه جهادکشاورزی و نیرو مقرر شد مطابق مصوبه هیأت وزیران اقدام لازم در این خصوص صورت پذیرد.

بر اساس این گزارش، در مصوبه هیات وزیران در این خصوص آمده است؛ براساس ماده ۱ واگذاری زمین به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی با رعایت شرایط اعلام شده از شمول ممنوعیت واگذاری بیش از یک بار موضوع ماده (۱۵) دستورالعمل اصلاحی ضوابط واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی برای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی خارج است.

همچنین بر این اساس اهلیت‌سنجی متقاضی و دریافت تضمین لازم از وی، اجرا و اتمام طرح (پروژه) بر طبق زمان‌بندی توسط وزارت نیرو و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) صورت گیرد.

در خصوص اراضی مذکور طی تشریفات سامانه پنجره واحد مدیریت زمین الزامی نیست.

این گزارش می‌افزاید؛ در ماده ۳. پس از تخصیص اراضی توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور صرفاً استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود رعایت کلیه حریم‌های قانونی از جمله گاز، برق، راه، میراث فرهنگی و پدافند غیرعامل برعهده متقاضی است.

تبصره - سازمان حفاظت محیط زیست موظف است پاسخ استعلام را ظرف حداکثر یک هفته ارائه کند.

ماده ۴. با توجه به عدم احداث بنا و مستحدثات اساسی طرح پرونده‌های مربوط در کارگروه امور زیربنایی استان و دریافت استعلام از اداره کل راه و شهرسازی موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده (۳۳) اصلاحی قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور و آیین‌نامه استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها ضروری نیست.

ماده ۵. نیروگاه‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی بیش از ۱۰۰ مگاوات از رده (۷) گروه‌های صنعتی و تولیدی موضوع ماده (۳) مقررات و ضوابط استقرار واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی موضوع ماده (۱۱) قانون هوای پاک سازمان حفاظت محیط زیست خارج بوده و مشمول انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی نیستند.

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما