plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۳۳۴۱۲

اردوغان پس از دیدار با زلنسکی در استانبول: اوکراین شایسته عضویت در ناتو است

رئیس جمهوری ترکیه ضمن تاکید بر شایستگی اوکراین برای عضویت در پیمان ناتو، از میزبانی همتای روسی خود در ماه آینده میلادی خبر داد. ولودیمیر زلنسکی نیز با تقدیر از ترکیه؛ اعلام کرد که اوکراین خواهان اجرای طرح صلح و پایان جنگ روسیه علیه اوکراین است.
اردوغان پس از دیدار با زلنسکی در استانبول: اوکراین شایسته عضویت در ناتو است
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز و به نقل از«آناتولی» ترکیه، شهر ساحلی استانبول در غرب این کشور در نخستین ساعت بامداد امروز (شنبه) شاهد برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مشترک «رجب طیب اردوغان» و «ولودیمیر زلنسکی»، روسای جمهوری ترکیه و اوکراین پس از دیدار دوجانبه آنها و همچنین دیدار دیگری میان هیئت های دو کشور بود.

اردوغان در این کنفرانس مطبوعاتی ضمن تاکید بر این که اوکراین بدون شک شایسته عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، متعهد شد که برای بازسازی دوباره این کشور، ترکیه همه اشکال پشتیبانی را ارائه دهد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین خاطر نشان ساخت که کشورش بیشترین تلاش را برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین از طریق مذاکرات مبتنی بر اساس مبانی حقوق بین الملل انجام می دهد.

اردوغان ضمن آرزوی تمدید توافقنامه چهارجانبه میان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد برای صادرات غلات از طریق گذرگاه امن در دریای سیاه که قرار است 17 ژوئیه جاری اعتبار آن به پایان برسد، اظهار داشت: انتظار داریم دست کم توافقنامه گذرگاه غلات به جای دو ماه، سه ماه تمدید شود.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین از سفر «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه به کشورش در ماه آینده میلادی خبر داده و در این باره افزود: طی آن، ما از این فرصت برخوردار خواهیم بود که بار دیگر رو در رو مبادله اسیران (میان روسیه و اوکراین) را بررسی کنیم.

ولودیمیر زلنسکی نیز به نوبه خود در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اردوغان، اعلام کرد که اوکراین خواهان اجرای طرح صلح است و ترکیه آماده است نقش رهبری را در این زمینه بر عهده بگیرد.

رئیس جمهوری اوکراین که در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهوری ترکیه، به استانبول سفر کرده، همچنین عنوان کرد: من اینجا هستم تا از همه کسانی که خواهان صلح برای کشور و مردم ما هستند، قدردانی کنم.

زلنسکی ضمن ابراز قدردانی از پشتیبانی ثابت ترکیه از تمامیت ارضی اوکراین و حاکمیت آن، همچنین از اردوغان به دلیل حمایت از توافقنامه گذرگاه غلات از طریق دریای سیاه تشکر کرد.

این در حالی است که دیدار دوجانبه روسای جمهوری ترکیه و اوکراین در کاخ «وحیدالدین» شهر استانبول نزدیک به دو ساعت و نیم به طول انجامید و دیدار هیئت های دو کشور نیز به موازات آن برگزار شد.

اردوغان و زلنسکی در این دیدار نیز، روابط دوجانبه آنکارا و کی‌یف، تحولات جدید جنگ روسیه و اوکراین و برخی مسائل منطقه ای و بین المللی همچون توافقنامه گذرگاه غلات از طریق دریای سیاه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما