plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۳
کد مطلب : ۲۵۶۹

شهردار تهران: ما را در طرح آلودگی هوا به نگاه مالی متهم کردند

شهردار تهران گفت: متأسفانه درخصوص اجرای طرح کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم طرح ترافیک یا زوج و فرد سابق) شهرداری را به داشتن نگاه مالی به موضوع متهم کردند در حالی که در بعضی قیمت‌ها نگاه‌های مالی به ۵۰ درصد کاهش یافته است.
شهردار تهران: ما را در طرح آلودگی هوا به نگاه مالی متهم کردند
به گزارش ایصال نیوز به نقل از ایرنا، پیروز حناچی روز سه شنبه در حاشیه آئین گشایش دومین نمایشگاه دوچرخه‌های شهری در جمع خبرنگاران در پاسخ به این موضوع که باوجود اعلام شهرداری تهران درخصوص نتایج مثبت طرح کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم طرح ترافیک) شهروندان از اجرای این طرح ناراضی هستند، عنوان کرد: زمانی که موضوعات ترافیکی تک بعدی دیده، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: مساله مهم راضی شدن وجدان عمومی و اطلاع رسانی درست است که ممکن است به خوبی انجام نشده باشد.

راهی جز کاهش استفاده از خودرو شخصی نداریم
شهردار تهران همچنین تأکید کرد: این شهر راهی جز کاهش استفاده از خودروهای شخصی ندارد.
وی ادامه داد: به موازات آن احداث مسیرهای پیاده و دوچرخه نیز دنبال می‌شود که باید با یکدیگر هم قسم و هم جهت باشیم.

شهر را به مردم برگردانیم
حناچی در ادامه با بیان اینکه زمانی دوچرخه اصلی‌ترین محور حمل و نقلی بود گفت: باید شهر را به مردم برگردانیم نه به خودروها؛ آمارهای سلامت شهروندان نشان می‌دهد باید تلاش کنیم تا این اتفاق بیافتد و به موازات آن اقدامات بازدارنده نیز دنبال شود.
وی با تأکید بر اینکه باید سهم مترو افزایش یابد خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های این مساله فراهم است و افزایش تعداد واگن‌ها سرفاصله حرکت را کاهش می‌دهد.
شهردار تهران با بیان اینکه در حال حاضر حمل و نقل عمومی نمی‌تواند ۴۰ درصد سهم خودرو شخصی را جبران کند اظهارداشت: باید برای پر کردن این جای خالی تلاش کنیم.
وی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد تاکسی در دنیا یک «مود» (رویکرد) «فانتزی» است و نقش اصلی ندارد که در کشور ما توسعه پیدا کرده اما برآیند تصمیم های ما توسعه حمل و نقل عمومی و به طور مستقیم در ترافیک و آلودگی هوا مؤثر است.
به گزارش ایرنا، دومین نمایشگاه دوچرخه‌های شهری ۱۰ تا ۱۳ تیرماه در سالن نمایشگاهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب دایر است و شهروندان می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۲۰ از آن دیدن کنند.

شعار هوای پاک با توسعه مسیر جاده ای همخوانی ندارد
شهردار تهران همچنین در آئین افتتاحیه این نمایشگاه با بیان اینکه تداوم تصمیمات ما را به هدف نزدیک تر می کند گفت: نمی شود شعار هوای پاک داد اما مسیرهای جاده ای در شهر را توسعه داد.
وی با بیان اینکه زیرساخت‌های حمل و نقل پاک فراهم است افزود: سال‌ها شهر در غلبه خودروها بوده و هنوز هم هست که باید این رویه تغییر کند و باید کجدار مریز به سمت استفاده از حمل و نقل پاک و توسعه مسیرهای امن دوچرخه حرکت کنیم.
حناچی با بیان اینکه وقتی برآیند تصمیمات استفاده از خودروی شخصی باشد آمار تلفات جاده‌ای افزایش می‌یابد خاطرنشان کرد: مد حمل و نقل کشور هند عمدتاً روی ریل است در حالی که در کشور ما روی جاده هاست.
وی با بیان اینکه در اسناد بالادستی به افزایش سهم دوچرخه اشاره شده است اظهار داشت: در حال حاضر سهم دوچرخه در حمل و نقل عمومی تهران کمتر از ۱ درصد است.
شهردار تهران با اشاره به اینکه زمانی دوچرخه اصلی ترین مد حمل و نقلی بود یادآور شد: در شهرهای کوچک ماشین شخصی وجود نداشت و در تهران تعداد زیادی از کسبه از دوچرخه استفاده می‌کردند.
وی با اشاره به بیت «هر کسی کو دور ماند از اصل خویش، باز جوید روزگار وصل خویش» خاطرنشان کرد: باید به راهی که آمدیم برگردیم؛ هر چند استفاده از خودرو از عارضه‌های زندگی شهرنشینی است اما شهرهای موفق از آن استفاده کرده‌اند.
حناچی با بیان اینکه درجه اهمیت موضوعی که با آن مواجه هستیم به اندازه سلامت و جان انسان هاست عنوان کرد: موضوع موتورسوارها نیز از این دایره خارج نیست چرا که آنها هم دوچرخ هایی هستند که ۱۰ درصد آلودگی شهر تهران ناشی از آنهاست.
وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۷۰۰ نفر در شهر تهران در اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهند یادآور شد: نیمی از این عدد مربوط به موتورسواران و نیمی دیگر پیاده سوارانی هستند که با موتورها برخورد می‌کنند.
شهردار تهران با بیان اینکه براساس آمارها حدود سه میلیون موتورسوار در تهران وجود دارد تصریح کرد: کسانی که در شهر موتورسوار هستند از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کنند و به همین دلیل باید فضای اجتماعی سنگینی علیه این موضوع بوجود آورده و آن را به ضد ارزش تبدیل کنیم.
وی تأکید کرد: شهر نباید قاعده کسانی که هیچ قاعده‌ای را رعایت نمی‌کنند، بپذیرد.
حناچی همچنین خاطرنشان کرد: سالانه ۵۷ هزار نفر در کشور جان خود را از دست می‌دهند و بررسی روزهای آلوده هوا در آذر تا دی نشان می‌دهد این آمار در این روزها به طور معنی دار تغییر می‌کند.
وی با استناد به آمار وزارت بهداشت، گفت: چهار هزار و ۵۷۳ نفر در سال ۹۴ ایست قلبی ناشی از ذرات معلق داشتند.
شهردار تهران افزود: ۹.۳ تهرانی‌ها دیابت دارند که نیمی از آنها از بیماری خود مطلع نیستند، همچنین ۵۰ درصد کلسترول بالا و ۳۰ درصد تری گلیسیرین بالا دارند که به بی تحرک در زندگی مربوط است.
وی تهران اضافه کرد: از هر ۵ تهرانی یک نفر فشار خون دارد و از هر هشت نفر یک نفر از فشار خون خود اطلاع ندارد.
حناچی با بیان اینکه باید در زمینه شهر هوشمند، ارائه خدمات برتر و حمل و نقل پیشرفته کار کرد افزود: در همین راستا اقدامات مشترکی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه تولید قطارهای مترو توسط شرکت‌های داخلی، موتورهای برقی و دوچرخه‌های برقی انجام شده است.
وی اظهار داشت: دوچرخه‌های باطری دار بیش از ۹۵ درصد مسیرهای اصلی تهران را جواب می‌دهد.
شهردار تهران تصریح کرد: برآیند تصمیمات ما هدایت کننده است و در این زمینه نیازمند توجیه مردم هستیم که بدانند یک تصمیم درست براساس چه مبانی نظری گرفته می‌شود.
انتهای پیام/*
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما