plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۳۵۶۶۶
عدم تحقق پیش بینی‌های هواشناسی

افزایش آلودگی و کاهش بارش‌ها در پاییز امسال اصفهان

۹۸ درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: پیش بینی‌های سازمان هواشناسی و بر همین اساس گمانه‌زنی وزارت نیرو در باره وقوع بارش‌های سیل آسا و زودهنگام در استان بدلیل شرایط تغییرپذیر الگوهای جوی محقق نشد.
افزایش آلودگی و کاهش بارش‌ها در پاییز امسال اصفهان
به گزارش  سرویس اجتماعی ایصال نیوز، آلودگی هوا یک ضلع مثلث بحران اصفهان است. فرونشست و خشکی زاینده رود دو ضلع دیگر این مثلث هستند اما این روزها این وجه از مثلث بحرانِ محیط زیستیِ اصفهان برجسته‌تر شده است.

هر سال آلودگی هوا از ابتدای آذر نفس‌های اصفهان را به شماره می انداخت اما امسال فشار آلودگی هوا از آبان گلوی شهر را می فشارد، این درحالی ست که هنوز سرمای دی و زمستان فرا نرسیده است و پیش بینی های هواشناسی در باره بارش های پاییزی درست از آب در نیامد.

منصور شیشه‌فروش روز چهارشنبه در گفت‌ گو با ایرنا گفت: بارش‌های سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ (اول مهر تا ۲۸ آذر جاری) در استان اصفهان تنها ۲۳ میلی متر گزارش شده است و در حالی وارد زمستان می‌شویم که ۹۸ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است.

سال زراعی از اول مهر هر سال شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه دارد.

وی ادامه داد: استان اصفهان با چند ابرچالش از جمله کمبود آب و آلودگی هوا مواجه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ۹۸ درصد از تالاب بین المللی گاوخونی خشک است و اصفهان در تابستان امسال با ۵۳ روز هوای ناسالم بدلیل خیزش کانون‌های گرد و غبار مواجه بود، اظهار داشت: وزارت نیرو باید با توجه به شرایط خاص این خطه از لحاظ آلودگی هوا و شرایط کانون‌های گرد و غبار، نسبت به تامین پایدار منابع آب استان اصفهان اقدام کند.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه سُفره‌های آب زیرزمینی و جریان دائمی زاینده‌رود اضافه کرد: خشکی این رودخانه در آلودگی هوای استان اصفهان هم تاثیر جدی دارد.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: امروز کلانشهر اصفهان با شرایط آلودگی هوا درگیر است و حدود ۱.۵ ماه شرایط سکون و پایدار جوی، وارونگی دما و خیزش کانون‌های گرد و غبار و جریان نداشتن آب رودخانه زاینده‌رود شرایطی را در این منطقه ایجاد کرده که نفس کشیدن هم در این شرایط بسیار دشوار شده است.

وی بیان کرد: برغم همه اقدامات استان در زمینه اعمال محدودیت‌های برای انتشار آلاینده‌ها در بخش صنایع و حمل و نقل، بیش از ۱۹ روز ناسالم برای عموم در اصفهان ثبت شده که نیاز است که تامین منابع آب و احیای رودخانه زاینده‌رود مورد توجه جدی مسوولان قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: خواسته بحق این استان از وزارت نیرو، تامین حقابه‌های زاینده رود، تالاب گاوخونی و کشاورزی استان است که تامین آنها تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا بدنبال خواهد داشت.

وی افزود: دلیل آلودگی هوا اصفهان در ۶ ماهه اول سال کانون‌های گرد و غبار و در ۶ ماهه دوم سال سکون و پایداری جو است و خودپالایی در بیش از ۷۰ درصد روزها در این کلانشهر انجام نمی‌شود.

به گفته وی، هیچ نسیم و وزش بادی برای جابه‌جایی آلایندگی‌ها در اصفهان رُخ نمی‌دهد و آلایندگی که از منابع ثابت و سیار متُصاعد می‌شود در شهر باقی می‌ماند و چتری را ایجاد می‌کند که با شرایط «اینورژن» موجب تراکم آلودگی هوا می‌شود.

شایان ذکر است؛ اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک و همچنین میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلانشهرها دارد.

کلانشهر اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می‌کنند و صنایع کوچک و بزرگ بسیاری آن را احاطه کرده‌اند.

شرایط جغرافیایی و اقلیمی این شهر، کلاف آلودگی هوای این خطه را پیچیده‌تر ساخته است. اصفهان با این شرایط در بین کلانشهرهای کشور جایگاه نخست آلودگی هوا را دارد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما