plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۳۰۸۹۷

اصفهان و زاینده‌رود، میزبان خیل میلیونی مسافران نوروزی

پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش مسافران نوروزی اصفهان در آغاز سال ۱۴۰۲ است و جاری بودن زاینده‌رود در کنار ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری، این اُمید را دو چندان کرده بطوریکه در سه روز ابتدایی سفرهای نوروزی حدود یک و نیم میلیون مسافر وارد این استان شدند.
اصفهان و زاینده‌رود، میزبان خیل میلیونی مسافران نوروزی
به گزارش ایصال نیوز به نقل از ایرنا، گردشگری استان اصفهان پس از رُکود دوران کرونا از سال ۱۴۰۱ جانی دوباره گرفت و برآوردها نشان می دهد که در نوروز ۱۴۰۲ روزهای پر رونقی در انتظار این صنعت است بطوری‌که پیش‌بینی ها حاکی از افزایش میزان سفرها و گردشگران نوروزی است.

بر اساس آمار موجود در نوروز ۱۴۰۱ حدود هفت و نیم میلیون بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان صورت گرفت، اقامت حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر نوروزی ثبت شد، مدت اقامت گردشگران نوروزی به ۳.۵ روز افزایش یافت و با توجه به جاری شدن زاینده رود از پنجم فروردین حدود ۲ میلیون نفر از گردشگران از محور طبیعی این رودخانه و پل‌های تاریخی سی و سه پل و پل خواجو بازدید کردند.

ضریب اِشغال واحدهای اقامتی اصفهان در نوروز ۱۴۰۱ حدود ۹۵ درصد بود،
اصفهان، کاشان، نطنز، لنجان و نجف آباد پربازدیدترین شهرستان های استان بودند و بیش از ۲ میلیون خودرو به این استان وارد شد اما در نوروز ۱۴۰۲ پیش بینی می شود که با توجه به مجموعه شرایط موجود به‌ویژه جاری بودن زاینده رود از قبل از سال نو، این آمار افزایش یابد.

اقدامات و تمهیدات لازم برای میزبانی هرچه بهتر و مطلوبتر از مسافران نوروزی در استان اصفهان از چند ماه گذشته انجام شد و امروز بخش‌های مختلف از جمله واحدهای اقامتی، آثار تاریخی، جاذبه های گردشگری، مراکز تفریحی و بازارها آماده میزبانی و پذیرایی از گردشگران نوروز ۱۴۰۲ هستند.

ستاد خدمات سفر شهر اصفهان نیز از ۲۵ اسفند جاری کار خود را آغاز کرد و آتش‌نشانان، گروه‌های کنترل نظارت، تیم پلیس راهور، نیروی انتظامی، اورژانس، هلال احمر، پاکبان‌ها و پارک‌بان‌ها بطور هماهنگ فعالیت خود را شروع کردند.

به گفته علی قاسم زاده شهردار اصفهان، پیش بینی می‌شود سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ بیش از سال‌های قبل باشد و اصفهان از مقصدهای اصلی سفرهای نوروزی در کشور خواهد بود.

همچنین اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان از تجهیز ۸۰۰ باب مدرسه با هفت هزار کلاس درس برای اسکان مسافران نوروزی در این استان خبر داد که از این تعداد ۶۰۰ باب مدرسه در شهر اصفهان واقع است.

خدمات حمل و نقل برای شهروندان و گردشگران در نوروز ۱۴۰۲ در کلانشهر اصفهان نیز تسهیل و سه خط اتوبوس ویژه گردشگری فعال شد، ساعت فعالیت توقفگاه های شهری تا یک بامداد افزایش یافته است و قطار شهری به جز روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ به مردم خدمت‌رسانی می‌کند.

رییس جامعه هتل‌داران استان اصفهان در گفت و گویی با تاکید بر آمادگی واحدهای اقامتی برای پذیرایی از مسافران نوروزی، اظهار داشت: امسال ظرفیت استان برای پذیرش مسافران نوروزی بیشتر از پارسال پیش بینی شده است و بدون شک جاری بودن زاینده رود که طراوت خاصی به اصفهان بخشیده در افزایش میزان سفر به این خطر موثر خواهد بود.

کریم بیگی با اشاره به جلسه‌هایی که در ماه های گذشته با جامعه هتل‌داران اصفهان برگزار شده است، افزود: همه موارد ضروری از جمله استفاده از نیروهای با تجربه، مسائل بهداشتی، ایمنی و هماهنگی با بخش‌های مختلف در هتل ها و واحدهای اقامتی استان در نظر گرفته شده و گروه های بازرسی نیز به‌منظور بازدیدهای دوره ای فعال است.

وی با بیان اینکه ظرفیت هتل های استان در حال تکمیل شدن است و بسیاری از هتل های سه ستاره به بالا پُر شده اند، اضافه کرد: پیش بینی می شود که ظرفیت هتل های اصفهان تا زمان تحویل سال نو تکمیل شود.

بیگی با اشاره به اینکه در نوروز امسال تعرفه اقامت در هتل ها تغییر نکرده است، گفت: حدود ۲۰۰ واحد اقامتی شامل هتل، هتل آپارتمان و اقامتگاه سنتی در سطح استان اصفهان فعال است.

وی با تاکید بر جایگاه مهمان نوازی در جذب گردشگران، تصریح کرد: لازم است با اطلاع رسانی، فرهنگ‌سازی و ظرافت در رفتار از ایجاد هرگونه ذهنیت منفی نسبت به صنعت گردشگری پیشگیری شود.

با شروع سفرهای نوروزی حدود یک و نیم میلیون مسافر وارد اصفهان شده اند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع استان اصفهان نیز از ورود میلیونی مسافران در روزهای ابتدایی سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: بر اساس آماری که به دست ما رسیده است از ۲۵ تا ۲۷ اسفند و در شروع سفرهای نوروزی حدود ۳۷۰ هزار خودرو وارد استان شده و تعداد مسافران ورودی یک و نیم میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

علیرضا ایزدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه تعداد مسافران باز هم افزایش خواهد یافت، افزود: پیش بینی می‌شود که ظرفیت هتل‌های استان تا دهم فروردین ۱۴۰۲ تکمیل باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به جاری بودن زاینده رود، شرایط آب و هوایی و مناسب بودن جایگاه جغرافیایی اصفهان در کنار همه ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی، پیش بینی می‌شود که روزهای شلوغی را در نوروز ۱۴۰۲ با تفاوت چشمگیر نسبت به نوروز ۱۴۰۱ در پیش رو داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان همچنین از افزایش برآورد ظرفیت اسکان مسافران نوروزی تا حدود ۳۰۰ هزار نفر در شبانه روز در استان با اقدامات و پیگیری های انجام شده در روزهای اخیر خبر داد و گفت: ظرفیت اقامتگاه های رسمی و تاسیسات گردشگری استان حدود ۵۰ هزار نفر است اما با در نظر گرفتن سایر بخش‌ها مانند کمپ ها، ورزشگاه ها، مدارس و خانه های استیجاری و شخصی امکان افزایش ظرفیت اسکان مسافران وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: فضاهایی مانند ورزشگاه ها جزو تاسیسات گردشگری استاندارد محسوب نمی شوند اما با توجه به مجموعه شرایط موجود مانند کمبود فضای اقامتی و همچنین مباحث اقتصادی، از این بخش‌ها نیز برای اسکان مسافران در شرایطی مانند افزایش سفرهای نوروزی استفاده می شود.

ایزدی با بیان اینکه وضعیت ورود گردشگران خارجی به اصفهان نیز رو به بهبود است، افزود: این روزها در سطح شهر اصفهان تعداد زیادی از گردشگران خارجی به چشم می‌خورند و امید است با توجه به برخی اتفاق ها این روند بهتر شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که در نوروز امسال، تعرفه های بازدید از اماکن تاریخی زیر پوشش اداره کل میراث فرهنگی اصفهان افزایش نیافته است.

ایزدی درباره مسائل پیش آمده درباره تعدادی از واحدهای اقامتی و گردشگری استان در روزهای اخیر، توضیح داد: ما باید نگاه واقع بینانه ای به این موضوع داشته باشیم و با توجه به نگاه تمدنی ایران اسلامی به مساله پوشش، ادبیات ما در این زمینه باید هدایتگر همراه با زبان نرم، روی خوش و حفظ حرمت و جایگاه برتر باشد، با توجه به جلسه های برگزار شده با مسوولان استان نیز اطلاع رسانی و تمهیدات لازم در این زمینه در نظر گرفته شده است.

اوج سفرهای نوروزی در چند بازه زمانی مانند ۲۵ تا ۲۹ اسفند جاری، سال تحویل تا چهارم فروردین ۱۴۰۲ و چهارم تا دوازدهم فروردین پیش بینی شده است.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های ' وزوان' ، ' مزدآباد ' و ' مون ' به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بوم گردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ مسافرخانه و ۲۳۰ مهمان‌پذیر با حدود ۴۰ هزار تخت دارد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما