plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۱۸۷۸۰

هشدار درباره آثار سلبی افزایش یک جانبه سالمندی در ساختارهای جامعه

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افزایش یک جانبه سالمندی و کاهش زاد و ولد، ساختارهای اجتماعی و فرهنگی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.
هشدار درباره آثار سلبی افزایش یک جانبه سالمندی در ساختارهای جامعه
به گزارش ایصال نیوز، سید رضا اسحاقی روز جمعه در گفتگویی اظهار داشت: کاهش زاد و ولد و افزایش رفاه و سلامتی جامع علل رشد نرخ سالمندی و دگر دیسی در هرم سنی کشور است.

وی اضافه کرد: برای افزایش زاد و ولد باید اشتغال جوانان، تشکیل خانواده و تشویق خانواده ها به فرزند آوری را مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار سال ۹۵ جمعیت سالمندان در کشور ۱۰.۷ درصد و در اصفهان ۱۲ درصد ثبت شده است، اظهار داشت: بر اساس مطالعاتی که توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد، جمعیت سالمندی استان اکنون ۱۷ و نیم درصد است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در سال ۱۴۲۰ تقریبا جمعیت سالمندی شهر اصفهان به ۵۱۰ هزار نفر می رسد که نسبت به سال ۹۵ معادل دو و نیم برابر افزایش می یابد. به گفته وی، بر اساس پیش بینی ها در سال ۱۴۳۰ معادل ۳۳ درصد یعنی یک سوم جمعیت کل کشور سالمند می شوند.

اسحاقی گفت: تنها در صورت اشتغال جوانان، تشکیل خانواده و تشویق خانواده ها به فرزند اوری و تبلیغاتی که لازمه است حتی در سنین سالمندی فرزند آوری و داشتن فرزند بیشتر داشته باشیم را باید مورد توجه قرار دهیم.

اسحاقی به شهر دوستدار سالمند در کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت: در چنین‌ شهری یک فرد سالمند باید از استقلال برخوردار و نیاز به افراد دیگر نداشته باشد و دارای ارتباطات اجتماعی و بین‌المللی و مشارکت مدنی باشد و به خوبی زندگی و در جامعه حضور داشته باشد.

وی با اشاره به پیوستن ۹۰۰ شهر در جهان به شبکه شهرهای دوستدار سالمند افزود: اصفهان یکی از آخرین شهرهایی است که اتصال پیدا کرده و باید از این مزیت رقابتی استفاده کند و سالانه پذیرای تعداد زیادی سالمند و معلول در شهر اصفهان باشیم و از حمایت های بین المللی در این جهت استفاده کنیم.

تفاهم‌نامه طراحی و ایجاد شهر دوستدار سالمند سال ۹۸ بین شهرداری اصفهان و شورای ملی سالمندان کشور(بهزیستی) با همکاری نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در اصفهان امضا شد.

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، شهرهای دوستدار سالمند باید ساختارها و خدمات خود را با نیازهای افراد مسن تر تطابق دهند. محیط زیست، حمل و نقل، مسکن، مشارکت اجتماعی، احترام، مشارکت مدنی و اشتغال، ارتباطات، حمایت اجتماعی و خدمات بهداشتی از شاخص های این شهر است.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما