کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار درباره آثار سلبی افزایش یک جانبه سالمندی در ساختارهای جامعه

ایرنا , 27 شهريور 1400 ساعت 12:13

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افزایش یک جانبه سالمندی و کاهش زاد و ولد، ساختارهای اجتماعی و فرهنگی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.


به گزارش ایصال نیوز، سید رضا اسحاقی روز جمعه در گفتگویی اظهار داشت: کاهش زاد و ولد و افزایش رفاه و سلامتی جامع علل رشد نرخ سالمندی و دگر دیسی در هرم سنی کشور است.

وی اضافه کرد: برای افزایش زاد و ولد باید اشتغال جوانان، تشکیل خانواده و تشویق خانواده ها به فرزند آوری را مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار سال ۹۵ جمعیت سالمندان در کشور ۱۰.۷ درصد و در اصفهان ۱۲ درصد ثبت شده است، اظهار داشت: بر اساس مطالعاتی که توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد، جمعیت سالمندی استان اکنون ۱۷ و نیم درصد است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در سال ۱۴۲۰ تقریبا جمعیت سالمندی شهر اصفهان به ۵۱۰ هزار نفر می رسد که نسبت به سال ۹۵ معادل دو و نیم برابر افزایش می یابد. به گفته وی، بر اساس پیش بینی ها در سال ۱۴۳۰ معادل ۳۳ درصد یعنی یک سوم جمعیت کل کشور سالمند می شوند.

اسحاقی گفت: تنها در صورت اشتغال جوانان، تشکیل خانواده و تشویق خانواده ها به فرزند اوری و تبلیغاتی که لازمه است حتی در سنین سالمندی فرزند آوری و داشتن فرزند بیشتر داشته باشیم را باید مورد توجه قرار دهیم.

اسحاقی به شهر دوستدار سالمند در کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت: در چنین‌ شهری یک فرد سالمند باید از استقلال برخوردار و نیاز به افراد دیگر نداشته باشد و دارای ارتباطات اجتماعی و بین‌المللی و مشارکت مدنی باشد و به خوبی زندگی و در جامعه حضور داشته باشد.

وی با اشاره به پیوستن ۹۰۰ شهر در جهان به شبکه شهرهای دوستدار سالمند افزود: اصفهان یکی از آخرین شهرهایی است که اتصال پیدا کرده و باید از این مزیت رقابتی استفاده کند و سالانه پذیرای تعداد زیادی سالمند و معلول در شهر اصفهان باشیم و از حمایت های بین المللی در این جهت استفاده کنیم.

تفاهم‌نامه طراحی و ایجاد شهر دوستدار سالمند سال ۹۸ بین شهرداری اصفهان و شورای ملی سالمندان کشور(بهزیستی) با همکاری نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در اصفهان امضا شد.

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، شهرهای دوستدار سالمند باید ساختارها و خدمات خود را با نیازهای افراد مسن تر تطابق دهند. محیط زیست، حمل و نقل، مسکن، مشارکت اجتماعی، احترام، مشارکت مدنی و اشتغال، ارتباطات، حمایت اجتماعی و خدمات بهداشتی از شاخص های این شهر است.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 18780

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/report/18780/هشدار-درباره-آثار-سلبی-افزایش-یک-جانبه-سالمندی-ساختارهای-جامعه

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir