plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۳۸۴۲۸
رئیس موسسه تحقیقات چغندر قند اعلام کرد

کاهش 30 درصدی مصرف آب با کشت پاییزه چغندر قند

تلاش در راستای خوکفایی در تولید شکر
رئیس موسسه تحقیقات چغندرقند کشور در بازدید از پایلوت چغندرقند در پردیس و سایت ملی دیم امامزاده جعفر گچساران و کارخانه قند یاسوج، توسعه کشت چغندرقند پاییزه را راهکاری در جهت افزایش بهره‌وری عنوان کرد و گفت: با کشت پاییزه چغندرقند در راستای برنامه اصلاح الگوی کشت، 30 درصد مصرف آب کاهش می‌یابد.
کاهش 30 درصدی مصرف آب با کشت پاییزه چغندر قند
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز، داریوش طالقانی در خصوص ارقام چغندرقند پاییزه مرکز تحقیقات گچساران اظهار داشت: این ارقام حاصل تلاش 5 ساله محققان این مرکز تحقیقات است که دارای عملکرد حدود 90 تن در هکتار و عیار 16 درصدی است و این نشان از پتانسیل بالای مناطق گرمسیری در توسعه کشت چغندرقند پاییزه دارد.

وی از جمله مزایای کشت در مناطق گرمسیری را دوام، سطح برگ بالا و مقاومت به آفات و بیماری دانست و گفت: سند امنیت غذایی در جهت کاهش مصرف آب به میزان 30 درصد در برنامه است که با کشت پاییزه می‌توان به این افق دست یافت.

رئیس موسسه تحقیقات چغندرقند کشور خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای این نوع کشت کاهش حقابه تولید شکر از 4 میلیارد متر مکعب به 2.7 میلیارد متر مکعب در سال 1410 است که این امر به خوکفایی در تولید شکر کمک می‌کند.

وی بیان کرد: دو استان را برای توسعه کشت چغندرقند پاییزه در کشور انتخاب کردیم که یکی از این استان‌ها کهگیلویه و بویراحمد و دیگری خراسان‌رضوی است.

طالقانی، مکانیزاسیون و ظرفیت صنعتی محدود در استان را از جمله محدودیت‌های کشت و توسعه چغندرقند برشمرد و گفت: این مشکل باید با همکاری سازمان جهادکشاورزی و مدیریت کارخانه قند یاسوج رفع شود.

در پایان؛ مصوب شد پایلوت کشت پاییزه چغندر قند با مدیریت این مرکز در دشت لیشتر و باشت اجرایی شود.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما