plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
کد مطلب : ۳۴۴۱۱
در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه

قالیباف: اگر صرفاً با افزایش قیمت بخواهیم جلوی هدررفت انرژی را بگیریم، این ظلم به مردم است

مردم باید از بهینه‌سازی انرژی نفع اقتصادی ببرند
رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه اگر صرفاً با افزایش قیمت بخواهیم جلوی هدررفت انرژی را بگیریم، این ظلم به مردم است تأکید کرد: مردم باید از بهینه‌سازی انرژی نفع اقتصادی ببرند. دولت و مجلس باید به یک فهم مشترک برسند و ما باید شدت مصرف انرژی را کاهش دهیم.
قالیباف: اگر صرفاً با افزایش قیمت بخواهیم جلوی هدررفت انرژی را بگیریم، این ظلم به مردم است
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز، دکتر محمدباقر قالیباف در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه 17 مهر) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه و بند مرتبط با تعیین تکلیف مدیریت مصرف انرژی و قیمت سوخت و حامل‌های انرژی گفت: در حوزه انرژی موضوع بسیار مهمی در لایحه برنامه داریم و دولت در بند (ب) آورده است که مجلس ما را مکلف کند تا سیاست‌ها مبتنی بر قیمتی، غیرقیمتی و بهره‌وری باشد و مصرف را به میزان مصرف سال 1401 نگه داریم و این همان صحبتی است که ما صبح مطرح کردیم.

وی تأکید کرد: ما باید شدت مصرف انرژی را در کشور هر چه که می‌توانیم کاهش دهیم چرا که ما افزایش توان تولید را به این میزان نداریم اما حال بحث بر سر چگونگی این مدیریت است و در این رابطه مطرح شده که دولت مجاز است که نسبت به اصلاح ساختار واحدهای متولی حوزه بهره‌وری انرژی در وزارتخانه نفت و نیرو با تصمیم شورای عالی اداری اقدام کند و لذا اینگونه برمی‌آید که می‌خواهد ساختارهای مربوط به این موضوع را در هم ادغام کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت درست با همین موضوع در بند (2) مخالفت کرد و با همین ادغام‌ها مخالف بود حال ما نیز اینجا چیز اضافه‌ای از دولت انتظار نداریم چرا که پیشتر دولت اعلام کرد ما با این موضوع مخالفیم چرا که معلوم نیست سازمان زیر نظر چه کسی خواهد رفت.

قالیباف تأکید کرد: دولت و مجلس باید به یک فهم مشترک برسند و ما باید شدت مصرف انرژی را کاهش دهیم و از بهینه‌سازی از سال 1393 تاکنون چیزی نصیب کشور نشده البته بخشی به اشکالات ساختاری باز می‌گردد و بخشی نیز مربوط به سیاست ها است اما من معتقدم تا زمانی که در بحث انرژی، انتفاع را به گونه‌ای تعریف نکنیم که هم مردم به صورت عدالت‌محور نفع ببرند و هم دولت و یک ساختار برای آن درست نکنیم و تنها بخواهیم با قیمت موضوع را دنبال کنیم، ظلم به مردم است لذا خواهش من این است که کمیسیون نیز توضیحات خود را مطرح کند و در مورد بند مرتبط اگر به جمع‌بندی رسید جمع این موضوعات را با هم ببیند.

وی با اشاره به پیش‌بینی صورت گرفته برای کاهش مصرف نهایی در چارچوب اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت و دولت حدود 600 در لایحه پیشنهاد کرده بود و ما این رقم را به 1200 رساندیم البته معتقدیم ما بیش از این ارقام بدمصرفی داریم البته ممکن است طی 5 سال به اهداف بیش از این نتوانیم برسیم و لازم است مجلس در این خصوص تصمیم دقیق و درست اتخاذ کند و این نکته‌ای است که من بارها توضیح دادم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به مصرف بالای سوخت در کشور، گفت: ما قریب به صد میلیارد دلار در سال بدمصرفی در حوزه انرژی داریم و این رقم بسیار زیادی است و ما باید به گونه‌ای تصمیم بگیریم که این صرفه‌جویی به نفع مردم و دولت توأمان اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما