plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۳۴۰۷۵

«رستم امیروف» وزیر دفاع اوکراین شد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین رستم امیروف مسلمان ۴۱ ساله را به سمت وزیر دفاع جدید اوکراین منصوب کرد. امیروف به‌عنوان یک عضو پیشرو جامعه «تاتار کریمه» شناخته می‌شود و پیشتر نقش کلیدی در مذاکرات با روسیه ایفا کرده بود.
«رستم امیروف» وزیر دفاع اوکراین شد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز و به نقل از الجزیرة، رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رستم امیروف را به عنوان وزیر دفاع جدید منصوب کرد تا جایگزین الکسی رزنیکوف شود که این سمت را قبل از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در اواخر فوریه 2022 بر عهده داشت.

زلنسکی با اشاره به اینکه وزارت دفاع به روش‌ها و اشکال جدید تعامل با ارتش و جامعه نیاز دارد، گفت که پارلمان در این هفته درباره انتصاب امیروف بحث خواهد کرد.

وزیر دفاع جدید اهل کریمه است که روسیه در سال 2014 آن را ضمیمه کرد و از سیاستمداران نزدیک به رئیس جمهور است.

به نوشته روزنامه گاردین، رستم امیروف در جمهوری ازبکستان متعلق به اتحاد جماهیر شوروی سابق به دنیا آمد؛ جایی که خانواده‌اش در زمان حکومت استالین تبعید شده بودند. او و خانواده‌اش پس از آنکه تاتارها در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی اجازه بازگشت به کریمه را دریافت کردند، به این منطقه بازگشتند.

رستم امیروف، مسلمان ۴۱ ساله در سال ۲۰۰۴ به صنعت مخابرات ورود پیدا کرد و از سال ۲۰۱۹ به عنوان نماینده، عضو پارلمان اوکراین شد.

وی در پارلمان اوکراین، ریاست «پلتفرم کریمه» را برعهده گرفت و شرح وظایف او هماهنگی تلاش‌های دیپلماتیک برای تغییر مسئله الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه بود.

امیروف همچنین سالها به‌عنوان رایزن «مصطفی جمیلوف»، رهبر تاریخی تاتارهای کریمه خدمت کرده است.

روسیه در سال ۲۰۱۴ طی یک همه‌پرسی که منجر به الحاق کریمه به روسیه شد، کنترل کریمه را به‌دست گرفت؛ اتفاقی که توسط اوکراین و متحدان غربی‌اش «غیرقانونی» خوانده شد.

جامعه تاتارها که ۱۲ الی ۱۵ درصد از جمعیت کریمه را تشکل داده‌اند، عمدتا این همه‌پرسی را تحریم کردند. سپس مسکو، مجمع قانون‌گذاری سنتی اقلیت مسلمان تاتار موسوم به «مجلس» را مقصر دانست و آن را یک «سازمان افراطی» خواند و بسیاری از اعضای این جامعه را «زندانی» کرد. سال گذشته میلادی، رستم اومروف طی مصاحبه‌ای با یک پایگاه خبری اردنی تحت عنوان «امّان‌نت» ادعا کرد: «پروپاگاندای روسی چنین روایتی را خلق کردند تا کشور اوکراین را به چندین قوم جدا کنند و عملیات‌های نظامی خودشان را در کشور ما توجیه کنند.»

وزیر دفاع جدید اوکراین هم پس از الحاق کریمه به روسیه و هم پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، در پشت صحنه نقش کلیدی در مذاکرات با روسیه ایفا کرده و از جمله موضوعات این مذاکرات می‌توان به گفت‌وگو سطح بالا جهت تبادل زندانیان و خروج غیرنظامیان اشاره کرد.

او در هفته‌های اول این جنگ، به عنوان عضوی از هئیت اوکراینی در مذاکرات با روسیه بود و در گفت‌وگوها پیرامون ایجاد یک گذرگاه صادراتی برای غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه شرکت کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز یکشنبه از برکناری «اولکسی رزنیکوف» خبر داد و قرار شد این هفته نمایندگان پارلمان اوکراین برای انتصاب «رستم امیروف» رئیس صندوق دولتی اوکراین به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور رای دهند.

پایگاه خبری «اوکراینسکا پراودا» پیشتر به نقل از منابعی ناشناس در پارلمان اوکراین از احتمال برکناری رزنیکوف به‌دلیل ماجرای «کاپشن‌گیت» خبر داده بود و سرانجام امروز (دوشنبه) وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد، اولکسی رزنیکوف استعفانامه خود را رسما به این وزارتخانه تقدیم کرده است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما