plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
کد مطلب : ۳۳۸۵۵

حريم هوايی نیجر بسته شد

شورای نظامی کودتاچیان نیجر یکشنبه شب حریم هوایی خود را بسته اعلام کرد. فرانسه و برخی کشورهای آفریقایی از احتمال متوسل شدن به مداخله نظامی برای سرکوب کودتا خبر داده اند.
حريم هوايی نیجر بسته شد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، شورای نظامی نیجر بدون نام بردن از کشوری خاص در بیانیه ای با بستن حریم هوایی این کشور اعلام کرد: یک کشور خارجی ابرقدرت برای حمله به کشورمان آماده می شود.

هرچند نیجر به نام این کشور هیچ اشاره ای نکرده است، اما به نظر می رسد که مقصد این شورای نظامی، کشور "فرانسه باشد.
بیانیه شورای نظامی نیجر دو روز پس از آن بیان می شود که برخی کارشناسان از جمله یک تحلیلگر الجزایری جمعه شب به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که فرانسه به سوی اقدام نظامی در نیجر پیش می‌رود.

عبدالرحمن بن شریط در این باره افزود که این برنامه فرانسه ممکن است که روابط پاریس با الجزایر و نیز کشورهای این منطقه را نیز به صورت گسترده تحت الشعاع قرار دهد.

وی افزود که فرانسه روش دیگری جز اقدام نظامی معمول و متداول علیه کشورهای آفریقایی ندارد و این مسأله موجب می شود که به زودی آن را اجرا کند.

از سوی دیگر «آن کلر لژاندر» سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه جمعه شب در گفت وگو با یکی از رسانه‌های منطقه گفت: هنوز به مرحله مداخله نظامی در نیجر نرسیده‌ایم و باید برای دوری از این اقدام از گزینه فشار استفاده کرد.

لژاندر به شبکه الجزیره قطر گفت: ما تنها دولت محمد بازوم رئیس جمهوری نیجر را به رسمیت می‌شناسیم.

این درحالی است که «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» موسوم به اکواس چهارشنبه گذشته آمادگی خود را درباره مداخله نظامی در نیجر اعلام کرد اما در عین حال تاکید کرد که مداخله نظامی آخرین گزینه برای آنچه بازگشت دموکراسی در نیجر خوانده، خواهد بود.

در همین رابطه «ایساتا تال سال» وزیر امور خارجه سنگال اعلام کرد که اگر سازمان اکواس تصمیم به انجام عملیات نظامی در نیجر بگیرد، سنگال در مداخله نظامی احتمالی در این کشور شرکت خواهد کرد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری با بازداشت رئیس جمهور این کشور در داخل کاخ ریاست جمهوری و سپس برکناری او، بر دوره جدید سیاست ورزی و نخستین تجربه انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور استعمارزده، نقطه پایان گذاشتند.

نیجر با ۱.۳ میلیون کیلومتر مربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست و اکثریت جمعیت ۲۴ میلیون نفری آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

نیجر هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما از بزرگ ‌ترین ذخایر اورانیوم نیز برخوردار است. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما