plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۳۳۲۸۴

تشدید اعتراضات و نا آرامی‌ها در فرانسه در پی قتل نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس این کشور

چهارمین شب ناآرامی‌ها در فرانسه پس از مرگ یک نوجوان ۱۷ ساله که به ضرب گلولۀ پلیس در یکی از مناطق حومه پاریس کشته شد، با مداخله خشونت بار نیروهای امنیتی فرانسه علیه معترضان همراه شد. هم‌اکنون ناآرامی‌ها کل فرانسه را فرا گرفته است و برخی نهادهای حقوق بشری بین المللی نیز نسبت به رفتار سرکوب گرانه پلیس فرانسه، ابراز نگرانی کرده اند.
تشدید اعتراضات و نا آرامی‌ها در فرانسه در پی قتل نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس این کشور
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، بنا به اعلام وزارت کشور فرانسه،طی ناآرامی‌های دو روز جمعه و شنبه در این کشور، تا کنون بیش از هزار معترض به جنایت‌ پلیس فرانسه، در شهرهای مختلف این کشور بازداشت شدند.

خودورهای زرهی سبک در پاریس و برخی شهرهای بزرگ فرانسه مستقر شده اند و بیش از ۴۵ هزار مامور پلیس و نیروی ژاندارمری برای عملیات سرکوب معترضان به کار گرفته شده اند.

درگیری‌های شدید میان ده ها هزار معترض و ماموران پلیس، جمعه شب و طی ساعات اولیه بامداد روز شنبه در برخی شهرهای بزرگ از جمله لیون و مارسی ادامه داشته است. 

همزمان با درگیری خشونت بار پلیس فرانسه با معترضان، بسیاری از قفسه های فروشگاه های زنجیره ای این کشور تحت تأثیر ناآرامی ها و احساس نا امنی مردم از وضعیت پیش آمده به دلیل خشونت سرکوب‌گرانه پلیس، خالی شده است.

اوضاع در مارسی وخیم گزارش شده است به طوری که شهردار مارسی، «دومین شهر بزرگ فرانسه»، جمعه شب درخواست اعزام فوری نیروهای کمکی برای سرکوب اعتراضات عمومی کرد.

*خشونت‌های قابل توجه پلیس فرانسه، جامعه بین المللی را نگران کرده است

تصاویر صحنه‌های درگیری پلیس با معترضان به قتل ناهل در رسانه‌های اغلب کشورهای جهان بازتاب گسترده داشته است.

شبکه خبری فرانس۲۴ در گزارشی آورده است که اعتراض‌ها در فرانسه بار دیگر بحث خشونت‌های پلیس فرانسه را در محافل و نهاد‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل مطرح کرده است؛ این بار انگشت اتهام به سوی «مقامات دولتی» و «مسئولان امنیتی در فرانسه» نشانه رفته است.

فعالان و نهادهای حقوق بشری پیش‌تر به دفعات نسبت به تشدید و تداوم خشونت‌های پلیسی در فرانسه هشدار داده بودند.

نا آرامی ها در حالی شهرهای مختلف فرانسه را در برگرفته که این کشور پاییز امسال میزبان جام جهانی راگبی است و پاریس تابستان سال آینده باید از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ میزبانی کند؛ سرکوب خشونت بار پلیس فرانسه، اوضاع را در این کشور پیچیده‌‌تر کرده است.

موج ناآرامی‌ها و شدت درگیری‌ها میان نیروهای پلیس فرانسه و معترضان، نگرانی‌هایی را نیز در دیگر کشورهای اروپایی برانگیخته است.

برخی گزارش‌ها حاکی از گسترش اعتراض‌های فرانسه به برخی از مناطق شهری در بلژیک در همسایگی این کشور است.

از سوی دیگر مقامات دولت بریتانیا از شهروندان خود که به فرانسه سفر کرده و یا در این کشور اقامت دارند خواست از نزدیک شدن به نا آرامی ها اجتناب کنند.

*پیکر ناهل عصر شنبه تشییع می‌شود

پیشکر ناهل،‌ نوجوان ۱۷ ساله‌ای که قتل وی به ضرب گلوله پلیس موجی از اعتراض‌های کم سابقه را در فرانسه به راه انداخته است عصر امروز شنبه اول ژوئیه برگزار می‌شود.

خشونت پلیس فرانسه، مسبوق به سابقه است و پیشتر نیز نهادهای حقوق بشری در موارد مشابه دیگری، نسبت به رفتار پلیس در این کشور، نگرانی هایی را ابراز داشته اند. 

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما