plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۳۱۸۱۶
یک کارشناس جغرافیای فرهنگی تأکید کرد

ضرورت تداوم جریان پایدار زاینده رود برای توسعه فرهنگی اصفهان

فرهنگ منبسط شده از زاینده رود قدمتی تاریخی دارد
یک کارشناس جغرافیای فرهنگی در اصفهان با تأکید بر این نکته حائز اهمیت که فرهنگ منبسط شده از زاینده رود قدمتی تاریخی دارد، گفت: جریان پایدار زاینده رود نه تنها از منظر طبیعی و زیست محیطی بلکه از لحاظ شکل گیری فرهنگ، توسعه جوامع مختلف و تنوع آداب و رسوم اهمیت دارد.
ضرورت تداوم جریان پایدار زاینده رود برای توسعه فرهنگی اصفهان
به گزارش سرویس استان اصفهان ایصال نیوز،مریم قاسمی روز جمعه در گفت گو با ایرنا با بیان اینکه زاینده رود در حافظه تاریخی و فرهنگی اصفهان همواره زنده و ماندگار بوده است، افزود: این رودخانه علاوه بر نقش طبیعی و اقتصادی آغازی برای ایجاد و گسترش نمودهای فرهنگی بوده است.

این پژوهشگر فرهنگی اصفهان اظهار داشت: بناهای اصیل و به‌جامانده از دوره‌های مختلف تاریخی اطراف زاینده رود نزد مورخان، نقاشان، عکاسان و ادیبان جایگاه خاصی داشته اند که بیانگر قدمت فرهنگی منبسط شده از زاینده رود است.

وی اضافه کرد: سواحل و اطراف رودخانه زاینده رود از گذشته تا امروز با کارکرد تفریحی، اقتصادی و اجتماعی عصاره ای کُهن و پر ریشه از شاخصه های مختلف فرهنگی را نیز بدنبال داشته است.

قاسمی گفت: حوزه تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی زاینده‌رود به اندازه ای وسیع است که از آن بعنوان یکی از کانون های پایدار و قدیمی‌ اندیشه و فرهنگ ایرانی اسلامی یاد می شود.

این کارشناس جغرافیای فرهنگی به نقش رودخانه ها در استمرار و توسعه فرهنگی و گردشگری اشاره و بیان کرد: بقا و استمرار برخی از ویژگی ها و جنبه های فرهنگی ایران باستان در اصفهان و در دوره اسلامی مدیون جاری بودن زاینده رود است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما