کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک کارشناس جغرافیای فرهنگی تأکید کرد

ضرورت تداوم جریان پایدار زاینده رود برای توسعه فرهنگی اصفهان

فرهنگ منبسط شده از زاینده رود قدمتی تاریخی دارد

9 ارديبهشت 1402 ساعت 8:21

یک کارشناس جغرافیای فرهنگی در اصفهان با تأکید بر این نکته حائز اهمیت که فرهنگ منبسط شده از زاینده رود قدمتی تاریخی دارد، گفت: جریان پایدار زاینده رود نه تنها از منظر طبیعی و زیست محیطی بلکه از لحاظ شکل گیری فرهنگ، توسعه جوامع مختلف و تنوع آداب و رسوم اهمیت دارد.


به گزارش سرویس استان اصفهان ایصال نیوز،مریم قاسمی روز جمعه در گفت گو با ایرنا با بیان اینکه زاینده رود در حافظه تاریخی و فرهنگی اصفهان همواره زنده و ماندگار بوده است، افزود: این رودخانه علاوه بر نقش طبیعی و اقتصادی آغازی برای ایجاد و گسترش نمودهای فرهنگی بوده است.

این پژوهشگر فرهنگی اصفهان اظهار داشت: بناهای اصیل و به‌جامانده از دوره‌های مختلف تاریخی اطراف زاینده رود نزد مورخان، نقاشان، عکاسان و ادیبان جایگاه خاصی داشته اند که بیانگر قدمت فرهنگی منبسط شده از زاینده رود است.

وی اضافه کرد: سواحل و اطراف رودخانه زاینده رود از گذشته تا امروز با کارکرد تفریحی، اقتصادی و اجتماعی عصاره ای کُهن و پر ریشه از شاخصه های مختلف فرهنگی را نیز بدنبال داشته است.

قاسمی گفت: حوزه تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی زاینده‌رود به اندازه ای وسیع است که از آن بعنوان یکی از کانون های پایدار و قدیمی‌ اندیشه و فرهنگ ایرانی اسلامی یاد می شود.

این کارشناس جغرافیای فرهنگی به نقش رودخانه ها در استمرار و توسعه فرهنگی و گردشگری اشاره و بیان کرد: بقا و استمرار برخی از ویژگی ها و جنبه های فرهنگی ایران باستان در اصفهان و در دوره اسلامی مدیون جاری بودن زاینده رود است.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 31816

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/31816/ضرورت-تداوم-جریان-پایدار-زاینده-رود-توسعه-فرهنگی-اصفهان

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir