plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۳۰۵۱۱
مهره مار زلنسکی بایدن را به وادی تحریم پکن کشاند

خیز آمریکا برای تحریم گستردۀ چین به بهانۀ جنگ اوکراین

نزاع فرسایشی و نفس گیر، قربانی تازه خود را یافت
آمریکا در تدارک بستۀ تحریمی جامعی علیه چین است که قرار است در صورت حمایت پکن از مسکو در جنگ اوکراین، با همراهی متحدان ایالات متحده، علیه چین اعمال شود.
خیز آمریکا برای تحریم گستردۀ چین به بهانۀ جنگ اوکراین
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، چهار مقام امریکایی و برخی منابع مطلع که خواستند نام‌شان فاش نشود، روز پنج شنبه دوم مارس 2022 (11 اسفند 1401) به رویترز گفتند که دولت بایدن تلاش دیپلماتیک برای ایجاد اجماع بین متحدانش حول محور تحریم چین در صورتی‌که پکن حمایتش از مسکو را در جنگ اوکراین ادامه دهد، آغاز کرده است.

به گفتۀ این چهار مقام امریکایی، این رایزنی های دیپلماتیک، به منظور جلب همراهی طیفی از کشورهای همراه و متحد امریکا بویژه کشورهای ثروتمند عضو گروه هفت (G7)، فعلاً در مرحلۀ مقدماتی قرار دارد. 

این در حالی ست که با توجه به روابط گستردۀ تجاری امریکا با چین، هنوز معلوم نیست واشینگتن چه بستۀ تحریمی خاصی را پیشنهاد دهد که به اقتصاد امریکا ضربۀ جدی وارد نکند. 

وزارت خزانه داری امریکا به عنوان ابزار اصلی سازوکار اعمال تحریم ایالات متحده، تا کنون از هر گونه اظهار نظری در این‌باره خودداری کرده است. 

واشینگتن و برخی متحدانش به تازگی مدعی شده اند که چین در حال بررسی پیشنهاد ارسال تسلیحات نظامی روسیه است؛ ادعایی که تا کنون برای آن مدرکی ارائه نکرده اند و پکن نیز، هفتۀ پیش صراحتاً این ادعا را رد کرده است. 

با این‌همه، ایالات متحده، مستقیماً به چین درباره هرگونه همکاری نظامی با روسیه در جنگ اوکراین هشدار داده است. هشداری که بایدن در دیدار اخیرش با شی جین پینگ، آن را به رئیس جمهور چین گوشزد کرد و بلینکن نیز در دیدار اخیرش با وانگ یی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، بر این خط قرمز تأکید کرد.

گفته می شود که مرحلۀ مقدماتی اقدامات دولت بایدن برای تحریم چین، شامل تعامل ستادی و دیپلماتیک وزارت خزانه داری امریکا است. 

تا کنون وزارت امور خارجه امریکا، نسبت به خبر تلاش این کشور برای تحریم چین به بهانۀ حمایت پکن از مسکو در جنگ اوکراین، واکنشی نشان نداده است. 

پنجم اسفندماه ۱۴۰۰ (۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۲)، روسیه تهاجم گسترده‌ای را به اوکراین، همسایهٔ غربی خود آغاز کرد که نتیجۀ تشدید چشمگیر بحران روسیه و اوکراین بود که از سال ۲۰۱۴ آغاز شد. این تهاجم بزرگ‌ترین حملهٔ نظامی متعارف به خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می رود. پس از آن، اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا، ضمن حمایت لجستیک از اوکراین، بسته های تحریمی گسترده ای را علیه اقتصاد روسیه تصویب کردند که ضربه های سنگینی به اقتصاد روسیه وارد کرد. واشینگتن اکنون در نظر دارد با طُعمه اوکراین، اقتصاد چین را نیز مورد هدف قرار دهد، تصمیمی که البته عملیاتی شدن آن با توجه به روابط گسترده تجاری امریکا و چین، دشوار به نظر می رسد. 

انتهای پیام/*    
۱۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما