plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۲۸۹۹۷
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هشدار داد

شور شدن ۸۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان از تبعات آبگیری سد چم شیر است

رودخانه زهره از حالت طبیعی خارج شده است
عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبعات آبگیری سد چم‌شیر گفت: بی‌تردید آبگیری این سد برای خوزستان تبعات زیان باری را به همراه خواهد داشت و احتمال شور شدن ۸۰ هزار هکتار اراضی خوزستان به دلیل حل شدن نمک در آب و وجود سایر آلاینده‌هایی همچون اختلال آب با هیدروکربنیک نفتی را به دنبال خواهد داشت.
شور شدن ۸۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان از تبعات آبگیری سد چم شیر است
به گزارش ایصال نیوز از خانۀ ملت، علیرضا ورناصری قندعلی درباره تبعات خطرناک آبگیری سد چم‌شیر گفت: هدف از ساخت سد چم شیر آبدهی به اراضی پایین دست کشاورزی عنوان می‌شود که با هزینه بالا ساخته و در مرحله آبگیری قرار دارد؛ با توجه به نظر موافقان و مخالفان راه اندازی این سد باید پیروی زنجیره‌ای از تکمیل اطلاعات زمین شناسی باشد تا مطالعات کنترل شوری آب در مخزن و پایین دست رودخانه مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا افزود: آخرین مطالعات صورت گرفته در مورد شرایط کیفی آب سد چشم شیر مربوط به سال‌های ۷۷ و ۷۸ است؛ طی ۱۶ سال اخیر با توجه به تغییرات اکوسیستمی که شاهد آن بودیم بی تردید تغییرات کمی و کیفی را شامل شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه برخی از کارشناسان معتقدند سد چم‌شیر می‌تواند فجایع سد گتوند را به دنبال داشته باشد،گفت: آبگیری سد چم شیر از مناطق پایین دست رودخانه زهره تا اراضی خوزستان تبعات سنگینی را به دنبال خواهد داشت و تکرار سدسازی گتوند را یادآوری می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان مخالفت خود را با احداث و آبگیری این سد در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی عنوان کردند. ابهامات و سوالات تخصصی در مورد چگونگی احداث آن باید حل شود، واقعیت اینجاست که حفظ جوامع پیرامونی در حیات رودخانه‌ها خلاصه می‌شود، بی‌تردید آبگیری این سد برای خوزستان تبعات زیان باری را به همراه خواهد داشت و احتمال شور شدن ۸۰ هزار هکتار اراضی خوزستان به دلیل حل شدن نمک در آب و وجود سایر آلاینده‌هایی همچون اختلال آب با هیدروکربنیک نفتی را به دنبال خواهد داشت.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه بعد از آبگیری سد چم شیر رودخانه زهره جریان طبیعی قبل را ندارد، تاکید کرد: ساخته شدن سد چم شیر، رودخانه زهره را از حالت طبیعی خارج و خوزستان را مبدل به کانون ریزگردها کرده است، هدف نهایی این سد آبدهی به اراضی پایین دست بوده که امروز دارای ابهام است. در حال حاضر به دلیل تغییرات فصلی آبدهی رودخانه زهره و وجود منابع نمک متعدد که در امتداد آن هم یکسری چشمه‌های شور هستند، شوری آب را شدت می‌دهد و با عدم جریان سیلاب‌ها و شسته نشدن نمک‌ها مسلما بسیاری از املاح و نمک‌ها به مراتع پایین دست کشاورزی جاری می‌شود.

ورناصری ادامه داد: تمام دلایل عنوان شده را در کنار گرمای بیش از اندازه شهرهای جنوبی به ویژه خوزستان قرار دهید؛ تبخیر بیش از اندازه آب رودخانه‌های اطراف سد چم شیر شوری آب را دو چندان خواهد کرد؛ با تمام این تفاسیر باید بپذیریم که در احداث و آبگیری این سد مطالعات کارشناسی صورت نگرفته و اصرار موافقان برای تکمیل این پروژه جای سوال دارد از طرفی باید احتمال وقوع حادثه سد گتوند را در نظر بگیریم.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس یازدهم تاکید کرد: خشکسالی چند سال اخیر وضعیت آبی تمام استان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است؛ با تصمیمات خلق الساعه در آبگیری سد چم شیر مخالف هستیم این مسئله در شرایطی عنوان می‌شود که احتمال جدایی گسل‌ها، خرده گیری در نزدیکی سد، شیوه‌های ناپایداری به مخزن سد و همچنین چشمه‌های شور مربوط به پایین دست باید مورد توجه نخبگان و کارشناسان محیط زیستی قرار بگیرد.

ورناصری در پایان خاطر نشان کرد: مشکلاتی که امروز در سد گتوند شاهد آن هستیم علاوه بر هزینه میلیاردی که به دوش دولت گذاشته است منجر به سلب اعتماد عمومی نیز شده است؛ وزارت نیرو باید در آبگیری سد چم شیر تا تکمیل مطالعات تجدید نظر کند، امیدواریم مخالفت نمایندگان مورد توجه مدیران اجرایی قرار بگیرد تا شاهد فاجعه محیط زیست دیگر نباشیم.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما