plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
کد مطلب : ۲۸۵۹۴
رییس اداره امور بیابان آبخیزداری اصفهان خبر داد

کاشت نهال در ۱۷۰ هکتار از نواحی بیابانی استان اصفهان انجام شد

نهال‌های کاشته شده از گونه‌های تاغ و قره داغ است
رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان، از اجرای عملیات نهال‌کاری در بالغ بر ۱۷۰ هکتار از نواحی بیابانی این استان در یک سال اخیر با هدف بیابان‌زدایی و مهار ریزگردها خبر داد و گفت: مناطق شرقی و شمال شرقی اصفهان بیشترین کانون ریزگرد و گرد و خاک را تشکیل می‌دهد که باید برای مهار آن از طرح های مختلف مانند کاشت نهال بهره گرفت.
کاشت نهال در ۱۷۰ هکتار از نواحی بیابانی استان اصفهان انجام شد
به گزارش ایصال نیوز، مهدی عالیپور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح در شهرستان‌های کوهپایه و اصفهان با هزینه ای بالغ بر سه میلیارد و چهار صد میلیون تومان انجام شده است.

وی اضافه کرد: نهال‌های کاشته شده از گونه‌های تاغ و قره داغ است و دست کم به یک سال آبیاری نیاز دارد و اگرچه قرار بود از پساب برای آبیاری آنها استفاده شود اما این امر هنوز به‌صورت فراگیر محقق نشده است.

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با بیان اینکه ۳.۲ میلیون هکتار از اراضی استان را نواحی بیابانی تشکیل می‌دهد، اظهارداشت: ۲.۸ میلیون هکتار از این اراضی تحت تاثیر بیابان و ۱.۵ میلیون هکتار از آن کانون‌های بحرانی انتشار ریزگرد است.

عالیپور خاطرنشان کرد: مناطق شرقی و شمال شرقی اصفهان بیشترین کانون ریزگرد و گرد و خاک را تشکیل می‌دهد که باید برای مهار آن از طرح های مختلف مانند کاشت نهال بهره گرفت.

وی ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح کاشت نهال تاکنون، حدود ۳۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری در این نواحی استان انجام شده و بی شک چالش اصلی در این بخش کمبود اعتبارات است.

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان ادامه داد: نهال‌کاری در هر هکتار بالغ بر ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد و تامین آن نیازمند حمایت ویژه از سوی نهادهای ملی و استانیست.

استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل(معادل ۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع(معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان (معادل ۳۲ درصد) دربرگرفته است.

استان اصفهان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در دو ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.ا یر نا 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما