plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۲۶۷۴۶
کارشناس مدیریت پسماند بیمارستان‌های اصفهان خبر داد

روزانه ۱۷ تُن زباله عفونی در هفت شهرستان استان اصفهان تولید می‌شود

تجهیز بیمارستان های اصفهان به دستگاه بی‌خطر ساز پسماند
کارشناس بهداشت محیط و مدیریت پسماند بیمارستان‌های استان اصفهان گفت: به‌طور میانگین روزانه ۱۷ تُن زباله عفونی، تیز و برنده در بیمارستان‌ها و مراکز سرپایی هفت شهرستان این استان تولید می‌شود.
روزانه ۱۷ تُن زباله عفونی در هفت شهرستان استان اصفهان تولید می‌شود
به گزارش ایصال نیوز، احمد شماعی زواره روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: حجم روزانه پسماندهای پزشکی بیمارستان‌ها و مراکز سرپایی شهر اصفهان و شهرستان‌های مبارکه، لنجان، فلاورجان، خمینی شهر، نجف آباد و تیران وکرون به‌طور میانگین حدود ۱۷ تُن است که از این میزان ۱۲ تُن با دستگاه "اتوکلاو" بی‌خطرسازی می شود.

وی ادامه داد: روزانه پنج تُن زباله از مراکز درمان سرپایی شامل مطب‌ها، کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌ها در هفت شهر بزرگ استان اصفهان تولید می شود که بر اساس ضوابط اجرایی پسماندها این مراکز باید از خدمات بی خطرسازی بیمارستان‌های مجاور یا از سایت‌های مرکزی و منطقه ای برای بی خطر سازی پسماندهای خود استفاده کنند.

کارشناس بهداشت محیط و مدیریت پسماند بیمارستان‌های استان اصفهان خاطرنشان کرد: از حدود ۵۸ بیمارستان در استان، تعداد ۳۰ بیمارستان در شهر اصفهان مستقر است و همه آنها به دستگاه بی‌خطر ساز پسماند مجهز است.

وی گفت: بر اساس ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تنها موظف به تفکیک، جمع آوری، نگهداری و بی‌خطرسازی زباله های بیمارستانی است و پس از عادی سازی پسماندها، شهرداری ها موظف به حمل و نقل و دفع نهایی این پسماندها هستند اما سازمان حفاظت محیط زیست، خروجی پسماندهای پزشکی از دستگاه‌های بی‌خطرساز را همچنان ویژه تلقی می‌کند.

شماعی زواره افزود: این نگاه باعث شده است که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن صرف هزینه های هنگفت برای فرایند بی‌خطر سازی، هزینه حمل و نقل و دفع نهایی را نیز متحمل شود.

کارشناس برنامه بهداشت محیط و مدیریت پسماند بیمارستان های استان اصفهان تصریح کرد: با تکمیل ظرفیت دفن پسماند در محل قبلی، طبق مصوبات کارگروه مدیریت پسماند استان مقرر شده است دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با یک شرکت تفاهم‌نامه ای را منعقد کند تا مرحله دفع نهایی پسماندهای پزشکی پس از بی‌خطر سازی به روش زباله سوز انجام شود که به ازای یک کیلوگرم پسماند باید هفت هزار تومان پرداخت شود و نسبت به هزینه‌های قبلی چند برابر شده است.

"اتوکلاو" از مهمترین دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی است که با استفاده از حرارت بخار آب تحت فشار، جهت استریل کردن (سترون سازی) کاربرد دارد. سترون سازی به معنای استریل کردن یا نابود کردن اشکال حیات (میکروبی) از طریق حرارت بخار آب تحت فشار و یا مواد غیر متحرک که شامل روش هایی همچون شیمیایی و غیر شیمیایی است می‌شود.

بی‌خطر سازی زباله های عفونی از آن جهت حائز اهمیت است که رها سازی این قبیل زباله ها، تهدید جدی برای سلامت مردم و جامعه محسوب می شود./ ا یر نا 

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما