plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۶
کد مطلب : ۲۰۵۲۳

ذخیره فعلی سدهای اصفهان ۱۹۳ میلیون متر مکعب است

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: مجموع ذخیره آب سدهای بزرگ این استان در ابتدای زمستان به ۱۹۳ میلیون مترمکعب رسید که در مقایسه با سال قبل با کاهش مواجه است.
ذخیره فعلی سدهای اصفهان ۱۹۳ میلیون متر مکعب است
به گزارش ایصال نیوز، روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان دیروز دوشنبه به نقل از احسان اله امینی افزود: ذخیره سد مخزنی زاینده‌رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب در ابتدای دی‌ماه به ۱۶۶ میلیون مترمکعب رسید درحالی‌که مدت مشابه سال گذشته ذخیره این سد ۱۷۹ میلیون مترمکعب بود.

وی ادامه داد: ذخیره آبی سد زاینده‌رود امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد و در مقایسه با بلندمدت (۵۰ سال) ۷۳ درصد کاهش‌یافته است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به وضعیت سد گلپایگان اشاره و خاطرنشان کرد: این سد در ابتدای دی‌ماه سال جاری ۵.۱ میلیون مترمکعب ذخیره آب داشت درحالی‌که حجم آن در مدت مشابه سال گذشته ۵.۵ میلیون مترمکعب بود، ازاین‌رو ذخیره سد گلپایگان در سال آبی جاری ۸ درصد و در مقایسه با بلندمدت ۵۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

امینی افزود: ذخیره سد حنای سمیرم تا امروز به ۶ میلیون مترمکعب رسیده است درحالی‌که حجم آن در مدت مشابه سال گذشته ۹.۱ میلیون مترمکعب بود، بر پایه آمار، این سد نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد کاهش و در مقایسه با بلندمدت ۵۳ درصد کاهش ذخیره دارد.

وی بابیان اینکه ذخیره سد قره‌ آقاچ سمیرم با گنجایش ۲۱ میلیون مترمکعب، به ۱۴ میلیون مترمکعب رسیده است، اضافه کرد: حجم آب این سد در مدت مشابه سال گذشته ۱۷ میلیون مترمکعب بود که ۱۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: ۱.۶ میلیون مترمکعب ذخیره آبی نیز سد خمیران در تیران و کرون و تا ابتدای ماه دی ذخیره‌شده بود اما در مدت مشابه سال گذشته ۱.۸ میلیون مترمکعب برای آن ثبت شد که بیانگر ۱۱ درصد کاهش است.

امینی اظهار داشت: سد باغکل واقع در خوانسار نیز هم‌اکنون حدود یک‌میلیون مترمکعب آب دارد درحالی‌که ذخیره آن در سال گذشته ۱.۸میلیون مترمکعب بود، بر این اساس در مقایسه با سال قبل ۴۹ درصد کاهش روبه‌روست.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد. زاینده‌رود به طول افزون بر۴۰۰ کیلومتر بزرگ‌ترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به‌ویژه زرد کوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و درنهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط‌زیست، تأمین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر به دلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌دست در فصول گرم به‌ویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما