plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
کد مطلب : ۲۰۳۸۱
در نشست خبری دوازدهمین جشنواره رسانه‌های خبری اصفهان

مدیر خانه مطبوعات اصفهان: رویکرد مطالبه‌گری داریم و شعار ما رسانه مطالبه‌گر و اثر گره‌گشا است

جشنواره باید به شکلی باشد که شاهد رشد خبرنگاران باشیم
منصور گلناری با بیان اینکه برای جشنواره مطبوعات رویکرد مطالبه‌گری داریم و شعار ما رسانه مطالبه‌گر و اثر گره‌گشا است، تصریح کرد: در مطالبه‌گری نباید صفر یا صد باشیم بلکه رسانه باید بین صفر تا صد باشد تا جامعه به نقطه جوش نرسد، هدف اصلی جشنواره مطبوعات این است که رسانه‌ها به معنای واقعی به دنبال مطالبه‌گری باشند.
عکس های این گزارش خبری از عطیه جویره
عکس های این گزارش خبری از عطیه جویره
به گزارش ایصال نیوز، نشست خبری دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های مجازی استان اصفهان با حضور رئیس انجمن خانه مطبوعات استان اصفهان، معاون فرهنگی رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و رئیس کمیته داوران دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های مجازی استان اصفهان در سالن اجتماعات مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد.

در این نشست که امروز یکشنبه (۲۸ آذر ماه) با حضور اصحاب رسانه در سالن اجتماعات مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، منصور گلناری، مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان با بیان اینکه دوره قبل دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه مجازی استان اصفهان در سال ۹۸ برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا قرار بود که این جشنواره امسال در مهرماه برگزار شود که به دلیل مشکلات داخلی به آذرماه موکول شد و اختتامیه آن نیز اواخر بهمن یا اوایل اسفند برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: فلسفه برگزاری جشنواره‌ها این است که اتفاقی جدید رخ دهد، اما این جشنواره پایان رقابت فرهنگی مطبوعات نیست بلکه آغازی برای حرکتی جدید است. جشنواره به رسانه، انگیزه نوآوری می‌دهد و عملکرد رسانه را ارزیابی می‌کند. نباید به جشنواره، دید رقابتی ساده داشت و ارسال آثار، داوری آن‌ها و در آخر نیز اهدای جایزه، چیز خاصی را ایجاد نمی‌کند بلکه باید جشنواره را به سمتی ببریم که شاهد رقابت بالایی باشیم و باعث رشد شود.

مدیر خانه مطبوعات استان اصفهان با بیان اینکه میلیاردها تومان برای جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان هزینه می‌شود ولی تحولی برای سینما کودک نداشته است، تصریح کرد: جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اتفاق خوبی است و من مخالف آن نیستم، اما اگر این جشنواره، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، بازیگر و سالن جدید معرفی نکند پس برای چه چیزی برگزار می‌شود؟! جشنواره مطبوعات نیز باید به شکلی باشد که هر سال شاهد رشد خبرنگاران باشیم.



گلناری اضافه کرد: امسال برای جشنواره مطبوعات رویکرد مطالبه‌گری داریم و شعار ما رسانه مطالبه‌گر و اثر گره‌گشا است.

وی بابیان اینکه در مطالبه‌گری نباید صفر یا صد باشیم بلکه رسانه باید بین صفر تا صد باشد تا جامعه به نقطه جوش نرسد، تصریح کرد: هدف اصلی جشنواره مطبوعات این است که رسانه‌ها به معنای واقعی به دنبال مطالبه‌گری باشند تا هم مطالبه‌گری صحیح را بیاموزند و هم به افراد جامعه یاد دهند.

گلناری با اشاره به امتیاز و شرایط پذیرش آثار در دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های مجاز، استان اصفهان، خاطر نشان کرد: همه آثار را می‌پذیریم ولی برای آثاری که مطالبه‌گری در آن است و آن مطالبه‌گری نتیجه‌ای داده است امتیاز ویژه در نظر می‌گیریم.

رئیس انجمن خانه مطبوعات استان اصفهان با بیان اینکه در مدت چند روز آینده بانک جامعی از رسانه‌ها را خواهیم داشت، گفت: همه اطلاعات اصحاب رسانه به‌صورت محرمانه در اختیار ما قرار خواهد گرفت، در حال حاضر هیچ نوع ارزیابی در اختیار نداریم که بدانیم اصحاب رسانه در اصفهان چقدر آموزش دیده‌اند و به چه آموزش‌هایی نیاز دارند. بعضی از خبرنگاران دوره ندیده‌اند، کتاب نخوانده‌اند و همه این موارد به‌صورت محرمانه ارزیابی شده و در این خصوص آموزش‌های لازم را تدارک خواهیم دید. در زمینه مسائل معیشتی نیز اطلاعات درستی از وضعیت اصحاب رسانه نداریم، حتی وزارت ارشاد نیز اطلاعاتی ندارد و ما می‌خواهیم این موضوع را از اصفهان شروع کنیم.

وی افزود: از نظر شخصیتی برای فرد خوب نیست که تماس بگیرد و درخواست وام کند، اگر از وضعیت خبرنگاران خبر داشته باشیم می‌توانیم بدون آنکه خودشان بگویند در مواقعی که نیاز دارند به آن‌ها وام دهیم. در رابطه با مسکن، مسائل بهداشتی و درمانی نیز اگر بدانیم خبرنگار چه نوع بیماری دارد حتماً با یک بیمارستان قرارداد می‌بندیم.

گلناری تأکید کرد: طرح رتبه‌بندی روزنامه نگاران را در سال ۸۵ مطرح کردیم اما از طرف معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ما گفتند دست نگه دارید، ما هنوز هم دست نگه داشتیم و به نظرم رتبه‌بندی نیاز است. باید بدانیم اشخاصی که برای مصاحبه می‌روند چه رتبه و سوادی دارند که اگر مسئولی آمد سوال ساده‌ای نپرسند و باعث آبروریزی شود.

وی در رابطه با شیوه برگزاری جشنواره نیز اظهار کرد: آثار ارائه شده به دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های مجازی استان اصفهان در ۱۳ قالب مقاله، سرمقاله و یادداشت، عکس، طنز مکتوب، طنز تصویری (کاریکاتور)، گزارش تصویری، کلیپ، گفت‌وگو و مصاحبه، تیتر، اینفوگرافیک، خبر، صفحه آرایی و طراحی و گزارش مکتوب مورد پذیرش قرار می‌گیرند و گام دوم انقلاب، بحث آب در حوزه مدیریت مصرف و توزیع، کرونا و پساکرونا، سبک زندگی ایرانی اسلامی، سواد رسانه‌ای، دستاوردها، توانمندی‌ها، فرهنگ و هنر، معیشت و مسکن، جهش تولید، آسیب‌های اجتماعی نیز محورها قابل قبول در این جشنواره است. ضمن اینکه بخش اصلیِ موضوع مطالب، رویکرد مطالبه‌گری و حل معضل است، همچنین باید به این موضوع توجه داشت که بیش از ۸۰ در صد مطالب در گفت‌وگوهای ما پاسخ به عنصر (که) و (کی) است ولی در روزنامه‌نگاری نوین بیشتر مطالب پاسخ به عنصر (چرا) و (چگونه) است.

رئیس انجمن خانه مطبوعات استان اصفهان ادامه داد: آثار خبرنگاران باید از مهرماه ۱۳۹۸ تا پایان آذرماه ۱۴۰۰ در یکی از رسانه‌ها منتشر شده باشد ولی به دلیل اینکه آثار ارسالی به جشنواره در دی‌ماه بررسی می‌شود این امتیاز را به اصحاب رسانه می‌دهیم که آثاری را که تا نیمه دی‌ماه در جراید و رسانه‌های مجازی منتشر شده باشند را نیز ارسال کنند. ضمن اینکه در این دوره از جشنواره، عملکرد مدیران مسئول رسانه‌ها، تایپیست‌ها، ویراستاران و کارمندان دفتر را توسط خبرنگاران ارزیابی می‌کنیم و از آن‌ها هم تقدیر می‌شود.

گلناری در خصوص لزوم راستی آزمایی برای آثاری که با محور مطالبه‌گری به جشنواره ارسال خواهند شد، گفت: اصل راستی آزمایی را خود شخص اعلام می‌کند و در مواردی هم راستی آزمایی را انجام می‌دهیم.

برخی فکر می‌کنند نقد کردن فقط ایراد گرفتن است

در ادامه این نشست علی حاج زکی، معاون فرهنگی رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان‌ اظهار کرد: جشنواره مطبوعات بر اساس چهار هدف شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های نهفته استان اصفهان، ارتقا کیفی محتوای رسانه مکتوب، کمک به توسعه فضای رسانه‌ای با هدف توسعه فرهنگی جامعه و ایجاد رقابت مثبت و افزایش انگیزه و خلاقیت رسانه‌ها برگزار می‌شود که باید روی این اهداف تمرکز کنیم.



وی بابیان اینکه در رسانه، مطالبه‌گری اثرگذار و ارزشمند است، افزود: کارکرد اصلی رسانه‌ها ایفای نقش واسطه میان مردم و مسئولین است که اگر نقدی وجود دارد باید منصفانه باشد. برخی فکر می‌کنند نقد کردن فقط ایراد گرفتن است در صورتی‌که اگر نقدی وجود دارد باید خوبی‌ها و بدی‌ها گفته شده و در کنار آن راهکار نیز پیشنهاد دهند.

حاج زکی تصریح کرد: اگر خبرنگاران به موضوعات تخصصی ورود کنند با پیگیری و اطلاعاتی که دارند خبر تحلیلی تهیه کرده و می‌توانند مسئول را به پیگیری وادار کنند. تولید فکر و اندیشه از محورهایی است که یک خبرنگار می‌تواند به آن بپردازد، اما اشکالی که در سطح جامعه‌ما وجود دارد این است که بعضی از مردم فکر نمی‌کنند درحالی‌که افرادی که درباره کار خود فکر می‌کنند به نتیجه می‌رسند.

معاون فرهنگی رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: ما با پیگیری‌هایی که انجام شد کمیته‌ای از تشکلات مطبوعاتی را تشکیل دادیم که اولین جلسه آن با حضور خانه مطبوعات، انجمن صنفی روزنامه نگاران، انجمن عکاسان ورزشی، عکاسان خبری و فرهنگسرای رسانه برگزار شد. همچنین پیشنهاد دادیم که جلسه‌ای برگزار شود تا کمیته مشترکی بین این دوستان تشکیل داده و اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. بیمه خبرنگاران نیز مورد تاکید ما بوده است و در این خصوص ضرورت دارد که صندوق بیمه هنرمندان آمادگی داشته باشد، ضمن اینکه به رتبه بندی خبرنگاران هم نیاز داریم و همه این اتفاقات به توسعه فعالیت رسانه‌ای کمک کند.

امیدواریم امسال داوری کم حاشیه‌ای را داشته باشیم

رضا صالحی پژوه، رئیس کمیته داوران دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های مجازی استان اصفهان نیز در این نشست بااشاره به نحوه داوری‌ها در دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های مجازی استان اصفهان، اظهار کرد: بحث داوری همواره مورد توجه افرادی است که در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند و دراین خصوص نقدهایی دارند. ما نیز به همین دلیل انتقادهایی که در دوره‌های قبلی وجود داشت را بررسی کردیم و امیدواریم امسال داوری‌های کم حاشیه‌ای را داشته باشیم. ضمن اینکه امتیازها بر اساس مؤلفه علمی و تخصصی داده می‌شود که اگر شخصی گفت چرا آثار من انتخاب نشده آن فرم را نشان می‌دهیم.



وی ادامه داد: سه داور یک مطلب را بررسی می‌کنند، اسامی افراد نیز روی آثار وجود ندارد و به آثار کد می‌زنیم. همچنین میانگین نمره‌ای که سه داور می‌دهند لحاظ خواهد شد یعنی اگر شخص نمره‌ی بالای ۹۰ بگیرد اول می‌شود، بین ۹۰ تا ۸۰ رتبه دوم و بین ۸۰ تا ۷۰ رتبه سوم است و اگر امتیازی بالاتر از ۷۰ نداشتیم آن فرد بازهم رتبه سوم محسوب می‌شود.

صالحی پژوه تصریح کرد: بر اساس چیزی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص کرده است داوران ترکیبی از پیشکسوتان، دارندگان رتبه کشوری و اساتید دانشگاه هستند و از داوران تهرانی نیز استفاده می‌کنیم.

در نشست خبری دوازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های مجازی استان اصفهان، پوستر این دوره از جشنواره نیز رونمایی شد.



انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایمنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما