plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
کد مطلب : ۱۹۳۵۸
در حاشیه سفر رئیس جمهور به اردبیل

وزیر نیرو: خشکسالی مهرماه در نیم قرن اخیر بی‌سابقه است

بازدید از طرح‌های نیمه‌تمام سدسازی در منطقه مغان
وزیر نیرو گفت: خشکسالی مهرماه سال ۱۴۰۰ در کشور در نیم قرن اخیر بی‌سابقه است.
وزیر نیرو: خشکسالی مهرماه در نیم قرن اخیر بی‌سابقه است
علی‌اکبر محرابیان روز جمعه در سفر به استان اردبیل و بازدید از طرح‌های نیمه‌تمام سدسازی در منطقه مغان افزود: امسال میزان بارندگی در کشور نسبت به ۵۰ سال گذشته کاهش محسوسی داشته به طوری که در برخی استان‌ها بارندگی‌ها حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه امروز ذخایر آب پشت سدهای کشور به حداقل رسیده است، اظهارکرد: برای تامین آب موردنیاز مردم باید همه در مصرف آن صرفه‌جویی کنند تا مردم با مشکل کم‌آبی مواجه نشده و کشور دچار چالش نشود.

وی با اشاره به مشکل کم‌آبی در مناطق روستایی و شهرهای متوسط کشور بیان کرد: امروز حتی در کلانشهرها با کمبود منابع آب روبه‌رو هستیم به گونه‌ای که هم‌اکنون آب جمع شده پشت سدهای کشور به کمتر از ۱۸ میلیارد مترمکعب رسیده است.

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت منابع آبی در استان اردبیل اضافه کرد: این استان با اینکه در گذشته به پر آبی معروف و شهره بود ولی به علت کاهش بارندگی و مصرف بی‌رویه در سال زراعی گذشته با چالش‌های جدی روبرو شد و همچنان این روند در شهرها و روستاها استان محسوس است و در صورت تداوم  خسارت‌های زیادی به دنبال خواهد داشت.

محرابیان ادامه داد: برای رفع این مشکل اساسی باید در مصارف آب در بخش شرب و کشاورزی الگوها و معیارهای صحیح مورد توجه قرار بگیرد تا بتوان این شرایط خشکسالی را به نحوی سپری کرد.

وی تکمیل سد عمارت و همچنین پایاب برخی از سدها در استان اردبیل را ضروری دانست و گفت: طرح پایاب سد گیوی و سبلان با مشارکت بانک‌های عامل در دست اجرا است و امیدواریم با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها علاوه بر افزایش محصولات کشاورزی منطقه ، شاهد رونق اقتصادی در این استان باشیم.

وی افزود: برای استان‌هایی که با تنش آبی مواجه هستند، الگوی مصرف تعریف شده و تلاش می‌شود با اجرای برنامه مدون شاهد تقویت نظام جامع تامین منابع آب در روستاها و شهرها باشیم.

رئیس‌جمهوری روز جمعه در هشتمین سفر استانی خود وارد فرودگاه پارس‌آباد مغان در استان اردبیل شده و مورد استقبال آیت‌الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان و سیدحامد عاملی استاندار اردبیل قرار گرفت.

حجة الاسلام رئیسی در این سفر از برخی پروژه‌ها و توانمندی‌های اقتصادی شهرستان پارس‌آباد مغان و اردبیل بازدید کرده و دیداری با نمایندگان اقشار مختلف مردم خواهد داشت.

همچنین جلسه شورای اداری استان اردبیل با حضور رئیس‌جمهوری برگزار می‌شود و وزرای اعزامی به شهرستان‌های مختلف استان گزارش خود را از مسائل و مشکلات مناطق مورد بازدید خود ارائه خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری را در این سفر معاونان و تعدادی از وزرای دولت همراهی می‌کنند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،  وزیر راه و شهرسازی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو، وزیر تعاون و رفاه اجتماعی، وزیر اقتصاد، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری ، رئیس سازمان برنامه و بودجه  در این سفر به نمایندگی از دولت با مردم شهرستان‌های مختلف استان دیدار و در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار خواهند گرفت.

سفر رئیس‌جمهوری به استان اردبیل یک روزه است.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما