plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۱۸۶۴۰

اردوغان: از یونان انتظار داریم به حقوق و منافع ترکیه احترام بگذارد

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که یونان باید به حقوق و منافع ترکیه احترام گذاشته و از اقدامات یک جانبه اجتناب کند.
اردوغان: از یونان انتظار داریم به حقوق و منافع ترکیه احترام بگذارد
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی یک پیام ویدئویی برای سمپوزیوم «دریای جزایر و مشکلات روابط همسایگی با یونان» اذعان داشت: از همسایه خود یونان انتظار داریم که به حقوق و منافع ما احترام گذاشته و از اقدامات یک جانبه اجتناب کند.

اردوغان ضمن انتقاد از عدم همکاری جامعه جهانی با ترکیه در خصوص بحران پناهجویان گفت: دریای اژه که نیاکان ما آن را "دریای جزایر "می‌نامیدند، یکی از حوزه‌های فرهنگی مشترک بشریت است که در طول تاریخ در محل تلاقی تمدن‌ها بوده؛ در حالی که این دریای زیبا که در وصف آن اشعار سروده و ترانه‌ها خوانده شده باید نمادی از همکاری و صلح باشد، اما متأسفانه در سال‌های اخیر با فجایع انسانی مواجه شده است.

وی تصریح کرد: هزاران پناهجو که از جنگ و کشتارهای سوریه که حدود 11 سال است ادامه دارد فرار کردند، در دریای اژه جان خود را از دست دادند. ترکیه در تلاش‌های فوق‌العاده خود برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی که از سوریه صورت می‌گیرد، تنها گذاشته شده است.

ارودغان خاطر نشان کرد: آیلان که بدن بی جان کوچکش 6 سال پیش در ساحل اژه یافته شد مایه شرمساری دنیای مدرن است که در خاطرات نقش بسته؛ این مایه شرمساری بشریت است که درهای بسته بر روی مظلومان سوریه به روی قاتلان فتو که خون 251 نفر از هموطنان‌مان را ریخته‌اند، باز است.

وی تاکید کرد: در حالی که بحران پناهجویان می‌تواند در تقویت همکاری‌های دو کشور موثر باشد، اما این فرصت به دلیل موضع سازش ناپذیر یونان ضایع شد.

اردوغان ضمن تاکید بر اهمیت راه‌حل دیپلماتیک برای حل مشکلات بین ترکیه و یونان گفت: معتقدم که ما با رعایت قوانین همسایگی راه حل‌هایی بر اساس عدالت و همکاری متقابل با یونان پیدا خواهیم کرد.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : آناتولی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما