plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
کد مطلب : ۲۵۷۶۹
هنگام بازگشت از سفر یک روزه سوچی و در هواپیما

اردوغان: به منظور صادرات غلات، 20 کشتی باید راهی بنادر اوکراین شوند

در مورد تبادل کالا با ارزهای ملی به توافق رسیدیم
رئیس جمهور ترکیه درباره توافقنامه حمل غلات اوکراین که در استانبول امضا شد، با بیان اینکه در مجموع 20 کشتی باید راهی شوند، گفت: روسیه نیز از ما درخواست میانجیگری در خصوص صادرات غلات را دارد.
اردوغان: به منظور صادرات غلات، 20 کشتی باید راهی بنادر اوکراین شوند
به گزارش ایصال نیوز، رجب طیب اردوغان هنگام بازگشت از سفر یک روزه به شهر سوچی و در هواپیما به سوالات خبرنگاران درباره دیدار اخیرش با ولادمیر پوتین پاسخ داد.

رئیس جمهور ترکیه درباره توافقنامه حمل غلات اوکراین گفت: در خصوص صادرات غلات از اوکراین، -در مجموع- 20 کشتی باید راهی شوند. روسیه نیز از ما درخواست میانجیگری در خصوص صادرات غلات را دارد. وزارتخانه‌های مربوطه ما در این زمینه تلاش می‌کنند.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه میانجیگری در این زمینه را به بهترین شکل ارائه خواهد کرد. دستاوردهای توافق‌نامه استانبول از این پس نیز با موفقیت اجرا خواهد شد.

وی در رابطه با حواشی سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و رزمایش چین و موضع ترکیه نیز گفت: از آمادگی لازم در صورت بروز بحران اقتصادی احتمالی برخورداریم. تحولات منطقه را از نزدیک پیگیری می‌کنیم، در برهه‌ای که جنگ اوکراین و پیامدهای منفی همه‌گیری کرونا بر اقتصاد و ثبات جهانی مطرح است، نباید اجازه وقوع یک بحران جدید را بدهیم.

اردوغان در ادامه همچنین بر اهمیت خویشتنداری همه طرف‌ها برای کاهش تنش‌های ایجاد شده در مورد تایوان تاکید کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: در ماه سپتامبر، کشورهای عضو «شانگهای 5» اجلاسی در ازبکستان خواهند داشت، جناب پوتین نیز درخواست کرد؛ ما نیز اجابت دعوت وی در این نشست حضور خواهیم داشت.

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: در مورد روبل با جناب پوتین به توافق رسیدیم. البته امیدواریم که این امر به عنوان منبع قدرت جداگانه در زمینه مالی برای روسیه و ترکیه منفعت داشته باشد. روسیه کارت بانکی «میر» را دارد؛ در حال حاضر 5 بانک ما بر روی آن کار می‌کنند. تحولات جدی در این زمینه وجود دارد.

وی در پایان متذکر شد: شخصا و به همراه یک هیئت، روند کار آک‌کویو را رصد خواهم کرد و سپس وضعیت را به اطلاع آقای پوتین خواهم رساند. بر اساس آن نقشه راهی مشخص و تعیین خواهد شد.

اردوغان با اشاره به اینکه آلمان و فرانسه ابزار پروپاگاندای روم-یونان هستند، گفت: وقتی اقدامات مغایر با قوانین بین‌المللی یونان را نادیده گرفته و از آن چشم‌پوشی می‌کنند، انتقاد از کشورمان با ارزیابی های نادرست غیرقابل قبول است. جایگاه ترکیه در ثبات و امنیت اروپا روشن است. این نقش را به عنوان پیشگام در حل بحران جهانی غلات بار دیگر اثبات کردیم. آ نا تو لی 

انتهای پیام/*
۱۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما