plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۱۷۶۶۲
در کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی"

جمالی نژاد: افزایش جمعیت باید در کنار توزیع متوازن اتفاق بیفتد

برخی به دنبال تبدیل کردن روستاها به شهر هستند که بسیار آسیب زاست
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در نشست عمران و آبادانی در کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی" گفت: لازم است افزایش جمعیت در کنار توزیع متوازن آن اتفاق بیفتد در غیر این صورت تعداد بیشتری از روستاها خالی از سکنه می‌شود و حاشیه‌نشینی افزایش می‌یابد.
جمالی نژاد: افزایش جمعیت باید در کنار توزیع متوازن اتفاق بیفتد
به گزارش ایصال نیوز، مهدی جمالی‌نژاد روز پنجشنبه در نشست عمران و آبادانی در کنگره " استان اصفهان و توسعه ملی " که از طریق فضای مجازی برگزار شد، افزود: از حدود ۹۲ هزار روستا و آبادی در کشور ۳۰ هزار روستا از سکنه خالی شده و لازم است سیاست‌های کاهش جریان مهاجرت از روستاها با اهتمام بیشتری اجرا شود.

وی با بیان اینکه اطلاعات آماری و سرشماری سال ۹۵ نشان می‌دهد که حدود یک سوم مراکز استان‌های کشور در سال‌های اخیر با مهاجرت منفی مواجه شدند، تصریح کرد: این موضوع اتفاق خوبی محسوب می‌شود هرچند دلایل آن باید بررسی شود که از جمله آنها می‌توان به افزایش قیمت مسکن اشاره کرد.

جمالی نژاد برخی از مراکز استان‌ها که در سال‌های اخیر با مهاجرت داخلی منفی مواجه شدند را اصفهان، تبریز، اهواز و تهران عنوان و اضافه کرد: در این شهرها، خالص مهاجرت داخلی به کمتر از صفر رسیده است یعنی بیشتر از آنکه مهاجرپذیر باشند، مهاجرفرست بودند.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان از چند شهرستان از جمله سمیرم، فریدن و فریدونشهر مهاجرت بیشتری به سمت شهر اصفهان داریم، اظهار داشت: لازم است زیرساخت‌های شهری مناسب در این مناطق ایجاد شود تا جریان مهاجرتی از آنها کاهش یابد.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه بیشترین مهاجران به تهران از کرج و اصفهان هستند، خاطرنشان کرد: بیشتر افرادی که از اصفهان به تهران مهاجرت می کنند، تحصیلکرده هستند. وی با بیان اینکه در سال‌های ۹۰ تا ۹۵ حدود ۸۴ هزار مهاجر وارد کلانشهر اصفهان شدند، افزود: ۸۲ درصد آنها از شهرها، ۱۲ درصد از روستاها و پنج درصد از کشورهای دیگر از جمله شرق ایران بودند.

جمالی نژاد، بیشترین مبداء حرکت مهاجران وارد شده به شهر اصفهان را در سال های ۹۰ تا ۹۵، تهران، اهواز، شهرکرد، نجف آباد، شاهین شهر و شهرضا اعلام کرد و ادامه داد: حدود ۱۰۲ هزار مهاجر نیز در این سال ها اصفهان را ترک کردند که بیشترین مهاجرت آنها به شاهین شهر و تهران بوده است.

*مهمترین عوامل ایجاد حاشیه نشینی
وی به معضل حاشیه نشینی نیز اشاره کرد و گفت: این مساله به شهرهای یکصد هزار نفر جمعیتی نیز رسیده و مشکلاتی را ایجاد کرده است که باید ساماندهی شود.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه بیشترین شهرهای هدف حاشیه نشینی بین ۲۰۰ هزار تا یک میلیون نفر جمعیت دارند، مهمترین عوامل ایجاد حاشیه نشینی را نبود تعادل منطقه ای در کشور، کم توجهی به مشکلات مبداء و عوامل تشدید کننده مهاجرت، تمرکز گرایی اقتصادی در کلانشهرها، نبود نظام سلسله مراتبی در سکونتگاه‌ها، گرانی مسکن در بافت اصلی شهرها و پایین بودن شاخص‌های تولید در مبداء عنوان کرد.
جمالی نژاد با اشاره به ۲ رویکرد در مواجهه با پدیده حاشیه نشینی، افزود: در رویکرد اول که مبداء مورد مبناست باید از مهاجرت با ارتقای شاخص های زندگی در شهرها و روستاها پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه در رویکرد دوم یعنی " مقصد مبنا " باید به درمان وضع موجود و ارتقای کیفیت زندگی پرداخت، اظهار داشت: برای مواجهه با حاشیه نشینی باید به توسعه امکانات در شهرها و روستاهای مرزی، جلوگیری از تبدیل شدن روستاها به شهرها، بسترسازی برای مهاجرت معکوس و رونق اشتغال و کارآفرینی در شهرها و روستاهای مبداء پرداخت.

معاون وزیر کشور با اشاره به رشد سریع شهرنشینی در کشور افزود: پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۳۰ حدود ۸۳ درصد جمعیت کشورمان شهرنشین شوند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه باید به طور منطقه ای به برنامه ریزی شهری نگاه کرد، گفت: برخی از نمایندگان به دنبال تبدیل کردن روستاها به شهر هستند که بسیار آسیب زاست زیرا روستاهای تولید کننده را به شهرهای مصرف گرا مبدل می‌کند.
نخستین کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" روز سه‌شنبه ۲۲ تیر در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد و به مدت سه روز تا ٢۴ تیر برگزار شد. ۳۲ نشست تخصصی در محورهای تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سلامت، صنعت و فناوری، گردشگری، توسعه علمی، مدیریت و اقتصاد، هنر، معماری و شهرسازی، رسانه، کشاورزی، آب، محیط زیست، جوانان و ورزش در این رویداد برگزار شد.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما