plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۰
کد مطلب : ۱۷۸۴۱
در پیامی برای «کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان»

وزیر فرهنگ: هر دانش و موقعیت بدون اتکا به فضیلت اخلاق، زوال‌پذیر و ناپایدار است

اصفهان پرچمدار احیاء مکتب اخلاقی خود است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی برای کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان نوشت: حقیقت آن است که "اخلاق "، تراز و میزان انسان بوده و هر دانش و موقعیت بدون اتکا به فضیلت اخلاق، زوال‌پذیر و ناپایدار است.
وزیر فرهنگ: هر دانش و موقعیت بدون اتکا به فضیلت اخلاق، زوال‌پذیر و ناپایدار است
به گزارش ایصال نیوز، کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان، عصر سه‌شنبه با حضور استاندار، نماینده ولی فقیه در استان، اساتید حوزه و دانشگاه و با پیام آیت‌الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان و پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدرسه علمیه امام صادق (ع) اصفهان برگزار شد.

سیدعباس صالحی عصر روز سه‌شنبه در پیامی به "کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان"، که توسط حجت الاسلام والمسلمین رمضانعلی معتمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان قرائت شد، افزود: علم‌الاخلاق در میان دانش‌های عقلی و نقلی دارای جایگاه ممتازی است؛ چنانکه تا به امروز نیز این تسلسل دانشی امتداد یافته است.

وزیر ارشاد اضافه کرد: حقیقت آن است که "اخلاق "، تراز و میزان انسان بوده و هر دانش و موقعیت بدون اتکا به فضیلت اخلاق، زوال‌پذیر و ناپایدار است.

وزیر فر هنگ و ارشاد اسلامی در این پیام افزود: عالمان وارسته از اصول اخلاقی به‌عنوان میزانی برای سنجش اعمال یاد کرده و سعادتمندی انسان را در کسب فضائل اخلاقی جست‌وجو می‌کنند و در این زمینه تأملات عقلی و نقلی گسترده‌ای را داشته‌اند و در این میان یکی از حلقه‌های شاخص، "مکتب اخلاقی اصفهان" است.

صالحی یادآور شد: میراث مکتوب ارزشمندی که از بزرگانی همچون ابن‌ مسکویه و ابن‌سینا در دوره اقامت اصفهان تا عصر درخشان این حوزه در دوران صفوی تا قاجاری را دربردارد، در دوره معاصر نیز، اصفهان این سلسله را تداوم داده است، از ظهور شخصیت‌های پُرافتخاری همچون آقارحیم ارباب و میرزاعلی آقا شیرازی تا زعیم حوزه اصفهان آیت‌الله‌العظمی مظاهری و استاد برجسته اخلاق آیت‌الله ناصری که در تداوم و تکامل مکتب اخلاقی اصفهان، منشاء برکات چشمگیری بوده و هستند.

صالحی تاکید کرد: این نعمت بزرگ الهی را شاکریم و مفتخریم که اصفهان به‌عنوان سپهر هماره درخشان ستارگان ربانی، پرچمدار احیاء مکتب اخلاقی خود است و با برپایی کنگره‌ای ملی، فرصتی برای پرداختن به آفاق و ساحت‌های نورانی آن را فراهم آورده است.

وی تصریح کرد: بی‌تردید این حرکت آغازین، می‌تواند مبنایی درست برای استمرار راه نورانی اندیشمندان سَلَف باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: شکل‌گیری دبیرخانه دائمی این رویداد معنوی در جوار تخت پولاد اصفهان که آرامستان جمع کثیری از فحول علمای اخلاقی و ربانی است، در تاسی به مکتب گرانسنگ پیشینیان، پایه‌گذار نظرگاه‌ های نو در حوزه اخلاق خواهد بود.

وی در پیام خود با اشاره به برگزاری این رویداد در آستانه عید سعید غدیر اضافه کرد: رجاء واثق دارم که نفس زکیه امام عارفان حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام، پشتوانه‌ای گرانسنگ برای خلق آثار معنوی و معرفتی جدید خواهد بود.

«گنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان» با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، حوزه علمیه، دانشگاه اصفهان، شهرداری، خانه حکمت اصفهان و موسسه فرهنگی معراج اندیشه سپاهان دیروز سه شنبه در اصفهان برگزار شد.

* استاندار: اصفهان همواره در دانش، سرآمد و محل رفت و آمد دانشمندان جهان اسلام بوده است

عباس رضایی، استاندار اصفهان نیز طی سخنانی در این کنگره در مدرسه علمیه امام صادق(ع) این شهر گفت: اصفهان در سه دوره، پایتخت و سرمنشا مکاتب اخلاقی، فقهی، اصولی، فلسفی و هنری بوده است.

وی با اشاره به علم‌دوستی و ادب‌دوستی مردم این دیار ادامه داد: اصفهان همواره در دانش سرآمد و محل رفت و آمد دانشمندان جهان اسلام بوده و عالمان بسیاری در این شهر تربیت شده‌اند که آوازه آنها از این شهر فراتر رفته است.

استاندار اصفهان گفت: این مکتب از آغاز تاکنون ارزش‌های اخلاقی را پاس داشته است و خدمات شگفت آن در راه تعالی انسان‌ها بر هیچکس پوشیده نیست.

وی با اشاره به ذی‌فنون بودن بسیاری از علمای اخلاق مکتب اصفهان تصریح کرد: برخی از علمای اخلاق این خطه حتی در حوزه شهرسازی و عمرانی سرآمد بودند که نمود بارز آنها شیخ بهایی است که روش او در تقسیم حقابه زاینده‌رود در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. رضایی خاطرنشان کرد: شهرسازی و عمران اصفهان متاثر از مکتب اخلاقی و تربیتی این عالمان، تجلی‌ساز عبارت "همه جا محضر خدا" است.

وی ادامه داد: گذشته درخشان این حوزه مانند سایر حوزه اخلاق، ادامه‌دهنده حرکت انبیا و اولیای الهی و رسالت اخلاق حسنه است.

استاندار اصفهان گفت: تفقه در دین بدون زهد و زدودن رذایل اخلاقی مسیر نیست‌ که این مولفه حکایت از جلوه‌های ادب معنوی و اخلاقی دارد.

وی اضافه کرد: نَفَس قُدسی پاک سیرتان این مکتب همچون ابن سینا، ابن‌مسکویه، راغب اصفهانی، عبدالرزاق کاشانی، علامه مجلسی، بیدآبادی و ملامهدی نراقی تا متاخرانی همچون حاج‌آقا رحیم ارباب و معاصرانی نظیر آیات مظاهری و ناصری، در جای‌جای اصفهان محسوس است.

رضایی با اشاره به سیره علمای اخلاق در گدشته و حال اظهار داشت: آنان با وجود مرجعیت و شهرت، زاهدانه زیستند و موجب حیرت همگان شدند.

وی تصریح کرد: مفتخریم که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حوزه و دانشگاه اصفهان و خانه حکمت زیر نظر آیات مظاهری و طباطبایی با برگزاری این کنگره گامی موثر در راه شناساندن شخصیت‌های اخلاقی و احیای اخلاق در جامعه امروز برداشتند.
وی تاکید کرد: شایسته است دانشگاهیان به آثار مکتب اخلاقی اصفهان بپردازند و با تداوم این حرکت و تشکیل دبیرخانه دائمی آن، در زمینه احیای مباحث اخلاقی، تلاش شایسته صورت گیرد.

در این کنگره همچنین رییس مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان با اشاره به پیشینه احیای صحیفه سجادیه گفت: مکتب اخلاقی اصفهان نقش مهمی در احیای صحیفه سجادیه داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد سجادی، با اشاره به نقش علامه محمدتقی و محمدباقر مجلسی در احیای صحیفه سجادیه گفت: مکتب اخلاقی اصفهان با کتابت صحیفه سجادیه، ترجمه نویسی، شرح‌نویسی، مستدرک‌نگاری، استناددهی به صحیفه سجادیه، تدریس این کتاب و با تاکید بر یک روایت واحد، نقش مهمی در احیای این کتاب دعا داشتند.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون پنج مُستدرک صحیفه سجادیه و بیش از یک هزار و ۳۰۰ نسخه خطی این کتاب در کتابخانه‌های ایران موجود است‌.

رییس مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان افزود: صحیفه سجادیه علاوه بر اینکه یک کتاب دعا و نیایش است، یک کتاب اخلاقی و تربیتی است به گونه‌ای که هفت مرحله سیر و سلوک در ادعیه این کتاب ترسیم شده است.

کنگره مکتب اخلاقی اصفهان عصر سه‌شنبه با حضور آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه در استان و با پیام آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان در مدرسه علمیه امام صادق(ع) اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما