plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۱۷۸۴۲

آیت الله مظاهری: " اخلاق" ، عنصر گمشده جهان معاصر است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت : گمشده امروز جهان معاصر اخلاق است و باید این گمشده مظلوم را با تمام وجود دریابیم و آن را به تمام معنا گرامی بداریم و اصلاح اوضاع نابسامان خود را در این گمشده جستجو کنیم.
آیت الله مظاهری: " اخلاق" ، عنصر گمشده جهان معاصر است
به گزارش ایصال نیوز، آیت الله العظمی حسین مظاهری سه‌شنبه شب در پیامی به کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان افزود: برگزاری همایش مکتب اخلاقی اصفهان در آستانه عید غدیر که به منظور بررسی و معرفی خاستگاه نظری و عملی و بنیادهای فکری و نوآوری‌های معنوی مدرسه اخلاقی اصفهان شکل گرفته، اقدامی شایسته و در خور تحسین و تقدیر است.

ایشان ادامه داد: اصفهان همواره یکی از تاثیرگذارترین مراکز برجسته در فرهنگ و دانش و ادب ایران و اسلام بوده و از این رو منشاء خدمات و تحولات بزرگ تاریخی بوده است.
رییس حوزه علمیه اصفهان افزود: این کانون علمی و معنوی در درون خود مکتب اخلاقی ممتازی را نیز دارا بوده است که سازندگان و پردازندگان این مکتب، شخصیت های مبرز، متخلق و معلمان بزرگ اخلاق و تربیت بوده اند و آثار علمی نظری آنان در ساحت دانش اخلاق از یک سو و سیره عملی آنان در تهذیب نفس و سلوک معنوی از سویی دیگر، در بیش از یک هزار سال، چنین مکتب ممتازی را سامان داده است.

وی با نام بردن از چهره های اخلاقی این مکتب افزود: این دانشمندان برجسته و وجوه علمی بزرگی بوده اند که مدرسه اخلاقی اصفهان را با گرایش‌های مختلف عقلی و نقلی و با سرانگشت دانش و سیره خود، ساخته و پرداخته اند و از این جهت حق آنان بر تاریخ فرهنگ و تمدن این سامان و نیز موقعیت معنوی و ایمانی اصفهان حقی بزرگ و ماندگار است.

آیت الله مظاهری با قدردانی از دست اندرکاران کنگره ملی مکتب اخلاقی اصفهان افزود: در میان تعلیمات و معارف درخشانی که پیامبران الهی و اولیای معصوم (ع) برای انسان به ارمغان آورده اند، هیچ گوهری به درخشش و دلربایی معرفت اخلاق نیست و از این رو به شهادت تاریخ اولین و مهمترین رویکرد آن معلمان بشریت، تزکیه نفوس و تهذیب دل‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: خداوند رسول اکرم (ص) را به عنوان سرآمد و اشرف همه پیامبران الهی به برخورداری از "خلق عظیم" می‌ستاید و همچنین ایشان هدف برانگیخته شدن خود را به مقام رسالت، تتمیم و تکمیل مکارم اخلاق، شرافت ها و اصول اخلاقی برشمرده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: بنابراین پیام اساسی بعثت و رسالت ذاتی رسولان حق، تحول روحی انسان یعنی تطهیر وی از بدی‌ها و رذیلت‌ها و آراستن به همه خوبی‌ها و فضیلت‌ها است و اگر ادعا کنیم که تمام ره‌آورد بعثت در خدمت این ره‌آورد بنیانی و تعلیم این معرفت زیربنایی است، سخن به گزافه نگفته‌ایم.

آیت الله مظاهری با بیان اینکه اخلاق معرفت معطوف به عمل است، تصریح کرد: رمز موفقت انبیای الهی عامل بودن خود ایشان به حق و عدل بودن است. اگر سخنان صائب آنان با عمل صالح همراه و همدوش نمی‌شد، بی‌شک اثر معکوس در مخاطبان می‌نهاد و هیچ جذبه و شوری در دل مستمعان ایجاد نمی‌کرد.

وی اضافه کرد: تهذیب نفس و سیر و سلوک معنوی از یک سو عمل معطوف به اخلاص عامل است و از سوی دیگر فضل الهی است و لذا مجاهدت برای اخلاقی زیستن، باید خالصانه و بدون چشم‌داشت حتی به پاداش‌های غیردنیوی و غیر مادی باشد و لذا هدف تنها باید کسب رضای الهی باشد.

کنگره مکتب اخلاقی اصفهان در مدرسه علمیه امام صادق (ع) عصر سه‌شنبه با محوریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، حوزه علمیه اصفهان، دانشگاه اصفهان، دا و سیمای مرکز استان، شهرداری، خانه حکمت اصفهان و موسسه فرهنگی معراج اندیشه سپاهان برگزار شد.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما