plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۱۷۶۲۹

کنگره استان اصفهان و توسعه ملی آغاز شد

نخستین کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" روز سه شنبه در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد و در ۲ قالب حضوری و مجازی برگزار می‌شود.
کنگره استان اصفهان و توسعه ملی آغاز شد
به گزارش ایصال نیوز، نخستین کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" به مدت سه روز تا ٢۴ تیر در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود. ۳۲ نشست تخصصی در ۱۳ محور مانند تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سلامت، صنعت و فناوری، گردشگری، توسعه علمی، مدیریت و اقتصاد، هنر، معماری و شهرسازی، رسانه، کشاورزی، آب، محیط زیست، جوانان و ورزش در این رویداد برگزار خواهد شد.

هدف از برگزاری این کنگره ارائه تصویر درست از اصفهان، برجسته‌سازی نقش استان در توسعه صنعتی، هنری، اجتماعی، فرهنگی، دفاعی و حوزوی کشور، جمع‌آوری داشته‌های استان در بخش‌های مختلف و بررسی چالش‌های پیش‌رو و آینده به منظور جلوگیری از کُند شدن آهنگ توسعه آن است.

دبیرکل "نخستین کنگره استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" در مراسم آغاز به کار این رویداد گفت: ۱۳ کمیته با مشارکت ۱۱۶ عضو هیات علمی دانشگاه های مختلف کشور، حوزه های علمیه، صنعتگران و تجار در این کنگره تشکیل و شبکه مناسبی برای گفت و گو ایجاد شد.

سید مهدی ابطحی با بیان اینکه ۲۱۰ سخنرانی و ۱۷۰ مقاله در این کنگره به مدت سه روز ارائه می شود، افزود: مجموعه نفیسی از تجارب و اندوخته های مردم این سرزمین شکل گرفته و به رسالت دانشگاه های کارآفرین و پاسخگو به جامعه پرداخته شده است.

وی با اشاره به ظرفیت های استان اصفهان در بخش‌های مختلف، تصریح کرد: اگر همدلی و همراهی متاثر از گروه گرایی باشد ، گفتمان مناسبی برای توسعه استان شکل می گیرد که این کنگره برای ایجاد چنین گفتمانی برگزار می‌شود.
ابطحی تاکید کرد: حق اصفهان این است که زاینده رودش زنده باشد، هوای پاک داشته باشد، دشت های آن دچار فرونشست نشود، جوانان نخبه آن مهاجرت نکنند و تجاربش در اختیار دیگران قرار گیرد.

نخستین کنگره «استان اصفهان و توسعه ملی؛ چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو» به همت استانداری اصفهان و میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود. این رویداد با اهدافی همچون ایجاد شبکه منسجم از نخبگان در جهت هم افزایی توسعه ملی ، توجه به چالش های موجود و جلوگیری از تکرار مشکلات و ایجاد یکپارچگی در کل استان در حال برگزاری است.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی‌ترین استان کشور به شمار می‌آید.

این استان همچنین با حدود ۲۸۰ هزار دانشجو و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، دومین استان دانشگاهی کشور است و به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی و علمی و فناوری کشور از جایگاه مهمی در معرفی و شناساندن ظرفیت‌های دانشگاهی ایران به دنیا و دیگر دانشگاه‌ها برخوردار است. بسیاری از دانشگاه‌های این استان با دانشگاه‌های معتبر خارجی همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی دارند و در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی دارای رتبه‌های برتر هستند.

این استان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۸۵۰ اثر ملی و هفت اثر ثبت جهانی) و افزون بر ۶۰۰ خانه تاریخی در کانون توجه علاقه مندان حوزه گردشگری، باستان شناسی، معماری و هنر است و دارای ۹۰ هتل و ۶۵ مهمانپذیر با ظرفیت حدود ۲۰ هزار تخت است که از این تعداد ۵۷ هتل و ۳۰ مهمانپذیر در کلانشهر اصفهان قرار دارد. زمین‌های کشاورزی ۵۶۸ هزار هکتار (شامل حدود ۴۸۶ هزار هکتار اراضی زراعی استان اصفهان و حدود ۸۰ هزار هکتار اراضی باغی) پنج درصد از مساحت استان و ۳.۹ دهم درصد از اراضی کشور است، ۱۸۵ هزار نفر در بخش کشاورزی استان فعالیت می کنند، ۱۱ درصد از اشتغال و هفت درصد از تولید ناخالص ملی استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد،
این استان به عنوان از اصلی‌ترین کانون‌های کشاورزی کشور با برخورداری از تجارب در نوع کشت و کار در بسیاری از زمینه‌ها موفق بوده که توسعه صادرات بویژه در طول فعالیت عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما