plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
کد مطلب : ۱۶۱۹۹

بایدن در بیانیه‌ای نسل‌کشی ارامنه را برسمیت شناخت

رئیس جمهور آمریکا نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی و در دوران جنگ جهانی اول را برسمیت شناخت. این اقدام بایدن خشم اردوغان و مقامات ترکیه را برانگیخت.
بایدن در بیانیه‌ای نسل‌کشی ارامنه را برسمیت شناخت
به گزارش ایصال نیوز، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه شنبه (به وقت تهران) نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را برسمیت شناخت. برخی کشورها در سال‌های گذشته، ادعا کرده‌اند که امپراطوری عثمانی در جنگ اول جهانی مرتکب کشتار ارامنه شده و از آن بعنوان نسل‌کشی یاد کرده‌اند.

بایدن در بیانیه خود گفت: «هر سال در این روز،‌ ما کسانی که در نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند را یادآوری می‌کنیم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از چنین رویدادی تاکید کنیم».

رئیس جمهور آمریکا در ادامه بیانیه خود نوشت که در 24 آوریل 1915، یک میلیون و پانصد هزار ارمنی توسط امپراطوری عثمانی قتل عام شدند.

بایدن در بیانیه امشب خود از لفظ نسل کشی برای این رویداد استفاده کرده است، عبارتی که رؤسای جمهور سابق آمریکا از آن استفاده نکرده بودند.

روز چهارشنبه گذشته بیش از 100 عضو کنگره آمریکا، در نامه‌ای به رئیس جمهور آمریکا از وی خواستند که به طور رسمی رویداد 24 آوریل 1915 را «نسل کشی» توصیف کند.
این در حالی است که ترکیه قویا هرگونه ادعای نسل‌کشی ارامنه را رد کرده و برسمیت شناختن این موضوع را خصمانه دانسته است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اقدام «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در دوران امپراطوری عثمانی را «کاملا رد کرد».

چاووش اوغلو دقایقی پس از صدور بیانیه بایدن دربرسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در پیامی در توییتر نوشت: «ما در مورد گذشته خود چیزی برای یادیگری از کسی نداریم.

فرصت طلبی سیاسی،‌ بزرگترین خیانت به صلح و عدالت هستند. ما این بیانیه را که صرفا مبتنی بر پوپولیسم بوده،‌ کاملا رد می‌کنیم».

موضع ترکیه درقبال حوادث سال 1915 این است که مرگ ارامنه در شرق آناتولی زمانی روی داد که تعدادی از آنها در کنار حمله روسیه به این منطقه قرار گرفته و علیه امپراطوری عثمانی قیام کردند.

ترکیه با کاربرد لفط نسل کشی برای این حادثه مخالف بوده و می‌گوید که این تراژدی در هر دو طرف درگیری تلفاتی به همراه داشته است.

ترکیه بارها پیشنهاد تشکیل کمیسیونی مشترک از تاریخ‌شناسان از ترکیه و ارمنی‌ها و همچنین کارشناسان بین‌المللی برای بررسی این موضوع مطرح کرده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما