plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۱۵۱۲۵

رئیس جهاد کشاورزی اصفهان: استان اصفهان ظرفیت احداث ۳۷۵۰ هکتار گلخانه را دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: ظرفیت احداث سه هزار و ۷۵۰ هکتار گلخانه در این استان وجود دارد و تاکنون ۲ هزار و ۱۵۰ هکتار از این رقم احداث شده است.
رئیس جهاد کشاورزی اصفهان: استان اصفهان ظرفیت احداث ۳۷۵۰ هکتار گلخانه را دارد
به گزارش ایصال نیوز، مهرداد مرادمند روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش سطح کشت گلخانه‌ای در استان و رسیدن به رقم مورد اشاره برای یک دوره زمانی پنج ساله برنامه ریزی شده است. وی با اشاره به اینکه تولید سالانه ۵۷۰ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای در استان هدفگذاری شده است اضافه کرد: بخش قابل توجهی از این تولید می‌تواند برای صادرات به دیگر کشورها و ارزآوری اختصاص یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه در سال‌های اخیر بطور متوسط ۲۰۰ هکتار به مساحت کشت گلخانه ای استان افزوده شد،تصریح کرد: معضل کم آبی در این خطه دلیلی منطقی برای توسعه این نوع کشت است و می‌طلبد که به آن توجه جدی شود.

مرادمند به اهمیت ساخت استاندارد گلخانه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: در استان اصفهان بطور ویژه برای مصرف بهینه انرژی برنامه ریزی می شود تا گلخانه ها راندمان بالایی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دانش فنی ساخت گلخانه در اصفهان بالاست گفت: در این خطه ۲۱ شرکت گلخانه ساز و ۶۰ نصاب حرفه‌ای این نوع سازه فعایت می‌کنند و در دیگر نقاط کشور نیز خدماتی از این دست ارائه می کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اضافه کرد: از این حیث در کشور رتبه نخست را در اختیار داریم و هرساله به این توانایی افزوده می‌شود. گلخانه‌های استان اصفهان سالانه ۳۰۰ هزار تُن انواع محصولات سبزی و صیفی مانند خیار، گوجه، فلفل دلمه‌ای رنگی، بادمجان، توت فرنگی، سبزی برگی و غده ای تولید می کنند.

همچنین سالانه ۱۳۰ میلیون شاخه و اصله انواع گل و گلدان و گیاه تزیینی در ۱۸۰ هکتار گلخانه این منطقه تولید می‌شود که شامل شاخه بریده، گیاهان آپارتمانی، درخت و درختچه، گل‌های فصلی و نشایی است. سالانه ۵۰ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای از این استان به خارج کشور صادر می‌شود.

استان اصفهان با داشتن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و با برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.

مجموع اراضی باغی این دیار نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

از تولیدات شاخص محصولات کشاورزی استان می‌توان به شیرخام با تولید یک هزار و ۴۴۳ تُن(رتبه اول کشور)، گوشت مرغ با تولید حدود ۲۰۰ هزار تُن و تخم مرغ ۱۰۵ هزار تُن در سال(رتبه دوم)، گوشت قرمز با تولید ۷۰ هزار تُن در سال(رتبه پنجم)، عسل هفت هزار و سیصد تُن در سال(رتبه سوم)، گوشت بوقلمون ۱۰ هزار تُن(رتبه اول) و شترمرغ با تولید هزار تُن در سال(رتبه دوم) در سال اشاره کرد.

همچنین در بخش ماهیان زینتی با تولید ۶۷ میلیون و پانصد هزار قطعه در سال(رتبه اول)، محصولات گلخانه‌ای با تولید سالیانه ۳۰۲ هزار تُن(رتبه سوم)، پیاز با تولید سالیانه ۳۹۰ هزار تُن(رتبه دوم) و سیب زمینی با تولید سالانه ۵۲۸ هزار تُن(رتبه سوم) و سیب درختی با تولید سالیانه ۲۷۷ هزار تُن(رتبه چهارم کشور) و قارچ با تولید سالیانه ۱۳ هزار تُن(رتبه سوم) به این خطه اختصاص دارد.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما