plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
کد مطلب : ۹۹۸۸

تحلیل رسانه فرانسوی از شعله‌های خشم برخاسته از تبعیض و خشونت در آمریکا

نشریه لوموند فرانسه با توجه به گسترش اعتراض‌ها به قتل جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست یک پلیس سفیدپوست، تکرار خشونت پلیس، تداوم بی‌قانونی، بی‌عدالتی و تبعیض‌نژادی در ایالات متحده را از جمله علل و ریشه­‌های ناآرامی‌های اخیر آمریکا برشمرد.
تحلیل رسانه فرانسوی از شعله‌های خشم برخاسته از تبعیض و خشونت در آمریکا
جرج فلوید دوشنبه هفته گذشته (5 خرداد) در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا به دست یک افسر سفیدپوست به نام «درک شووین» کشته شد. این افسر پلیس جمعه (نهم خرداد ماه) پس از بازداشت به قتل درجه سه متهم و سپس با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شد.

در سرمقاله­ این رسانه فرانسوی پیرامون دلایل و ریشه‌های خشم مردم آمریکا در پی قتل جورج فلوید ۴۶ ساله آمده است:‌ امروز انفجار خشم مردم آمریکا در ایالات مختلف دلایل متعددی دارد؛دلیل نخست خشم و انزجار این روزهای مردم آمریکا، اتهام ساده‌ای (داشتن بلیط جعلی ۲۰ دلاری!) است که جورج فلوید برای آن دستگیر شد.

دلیل دوم، شباهت مرگ فلوید با مرگ اریک گارنر، سیاهپوست آمریکایی است که ۶ سال پیش به طرز وحشیانه‌ای از سوی پلیس با فشار به گردن به قتل رسید. «دیگر نمی­‌توانم نفس بکشم» دقیقاً همان جمله‌ای است که اریک گارنر ۴۴ ساله که در یکی از پیاده‌روهای نیویورک سیگار می‌فروخت، پیش از مرگ خطاب به پلیس گفته بود؛ در جریان دستگیری او ۱۱ بار این جمله را تکرار کرد.

دلیل سوم خشم مردم آمریکا، تبعیض‌نژادی دیرینه و نهادینه در این کشور علیه سیاهپوستان است که محدود به جورج فلوید و اریک گارنر نیست؛ بلکه فهرست بلندی از سیاهپوستانی را شامل می‌شود که همواره با خشونت و تبعیض با آنان برخورد شده است.

لوموند نوشت: مادران سیاهپوست در آمریکا همواره باید به فرزندان خود بیاموزند که هنگام قدم زدن در خیابان، نباید تحت هیچ شرایطی، شک و ظن پلیس را نسبت به خود برانگیزند زیرا می­‌دانند که اگر به صورت اتفاقی (داشتن هدفون در گوش یا ...) متوجه هشدار پلیس نباشند، جان آنها در معرض خطر قرار خواهد گرفت. اگرچه وسعت این ناعدالتی­‌ها از مدت‌ها پیش در جامعه آمریکا وجود داشته اما اکنون به کمک فضای مجازی و انتشار فیلم­‌های بی‌شماری از این نوع برخوردهای تبعیض‌آمیز، حقیقت برای همگان آشکار شده است.

دلیل چهارم اعتراض‌ها، تناسب نبودن قومیتی نزدیک به ۱۰۰ هزار جان باخته ویروس کرونا در این کشور است. به عبارتی سیاهپوستان که بیش از همه در آمریکا از فقر رنج می‌برند، ۲.۵ تا ۳ برابر بیش از سفیدپوستان قربانی شدند.

به نوشته لوموند، تبعیض و نابرابری در جامعه آمریکایی، حقیقت تلخ و آشکاری است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیگر نمی‌تواند آن را انکار کند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما