plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
کد مطلب : ۹۹۶۷
موج خشم علیه مدعیان دموکراسی

گسترش اعتراضات علیه تبعیض و نژادپرستی از آمریکا به اروپا

انگلیسی‌های معترض به نژادپرستی در این کشور و قتل یک سیاهپوست توسط پلیس آمریکا، امروز(یکشنبه ۱۱ خرداد) در خیابان‌های لندن و سایر شهرهای انگلیس دست به تظاهرات زدند. معترضان در برلین نیز علیه پدیده نژادپرستی و تبعیض تظاهرات کردند.
گسترش اعتراضات علیه تبعیض و نژادپرستی از آمریکا به اروپا
به گزارش ایصال نیوز، صدها تن از معترضان در چارچوب پویشی به نام «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد»، صبح امروز در منطقه بریکستون در جنوب لندن تجمع کرده و علیه نژادپرستی و حمایت از سیاهپوستان شعارهایی سردادند. آنها ضمن حمل شعارنوشته‌هایی که روی آن عبارت‌هایی همچون «سیاهپوستان مهم هستند؛ ننگ بر اسلام هراسی و به مهاجران خوش‌آمد می‌گوییم»، فریاد می‌زدند: انگلیس بی‌گناه نیست.

معترضان که تعدادشان به هزاران تن می‌رسید چند ساعت بعد در میدان مشهور ترافلگار لندن تجمع کرده و فریاد عدالت‌خواهی و صلح سردادند. در این حرکت اعتراضی که در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد، فعالان حقوق‌بشری، نمایندگان اتحادیه‌های کارگری و دانشجویان سخنانی را در محکومیت رفتار پلیس آمریکا ایراد کردند.

آنها دیروز نیز برای اعلام حمایت و همبستگی با معترضان آمریکایی مقابل سفارت این کشور در لندن تجمع کرده و شعارهایی را علیه دولت دونالد ترامپ سردادند.

در ۲۴ ساعت گذشته نیز تظاهرات مشابهی در شهرهای بیرمنگام، منچستر، کاردیف و گلاسکو در چارچوب پویش «زندگی سیاه‌پوستان اهمیت دارد» برگزار شده و معترضان مراتب انزجار خود را از نژادپرستی در سراسر جهان ابراز کردند.

جمعی از نمایندگان پارلمان انگلیس با صدور بیانیه‌ای، آنچه رفتار نژادپرستانه دولت‌ها در جهان با اقلیت‌های نژادی خواندند به باد انتقاد گرفته و تصریح کردند که از مرگ شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، به دست پلیس سفید پوست، چشم‌پوشی نخواهند کرد.

جورج فلوید ۴۳ ساله شهروند سیاهپوست آمریکایی سه‌شنبه هفته گذشته (۶ خرداد) در حالی که «درک شووین» افسر پلیس سفیدپوست زانویش را روی گردن او گذاشته بود، کشته شد.

از سوی دیگر به گزارش اسپوتنیک، معترضان آلمانی نیز در تجمع خود مقابل سفارت آمریکا در برلین، خشونت و نژادپرستی پلیس این کشور علیه سیاهپوستان را محکوم کردند.

همچنین کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن مرگ جرج فلوید سیاهپوست آفریقایی_آمریکایی به دست پلیس آمریکا، خواهان پایان دادن به کشتار سیاهپوستان در ایالات متحده شد.

وی با ابراز تاسف از افزودن نام جرج فلوید به سلسله قتل‌های آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار به دست نیروهای پلیس آمریکا تصریح کرد: «برونا تیلور، اریک گارنر، مایکل براون» و بسیاری دیگر از آفریقایی-آمریکایی‌های غیر مسلح در طول سالیان گذشته به دست پلیس آمریکا جان خود را از دست داده‌اند.

نمایندگان روسیه و چین نیز در نشست غیررسمی و مجازی شورای امنیت سازمان ملل به سرکوب اعتراض‌های روزهای اخیر در آمریکا پیرامون قتل فلوید اشاره و از اعمال خشونت‌ علیه معترضان و «توسل بیش از حد به زور» علیه سیاه‌پوستان این کشور انتقاد کردند.

اعتراضات گسترده‌ی اخیر که در چندین ایالات آمریکا به ویژه در مینیاپولیس، آتلانتا، نیویورک و نیز لس آنجلس بالا گرفته است پس از کشته شدن جورج فلوید سیاهپوست در مینیاپولیس توسط افسر پلیس صورت گرفت. این افسر پلیس به قتل عمد نوع سه در مرگ فلوید متهم شده، اما موج اعتراض‌ها از سیستم نژادپرستانه آمریکا هم‌چنان رو به افزایش است و خشم مردم از نژادپرستی و خشونت پلیس آمریکا آرام نگرفته است.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما