plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۳۵۳۶۲

تداوم آلودگی در آسمان کلانشهر اصفهان

شاخص کیفی هوای اصفهان صبح یکشنبه عدد ۱۶۸ (AQI) را نشان می‌دهد؛ شرایط آلودگی برای عموم، حالا برای چهارمین روزِ متوالی کیفیت هوای اصفهان را به رنگ قرمز درآورده است، شرایطی که گفته می‌شود به دلیل پایداری جوی ممکن است فردا را هم برای عموم ناسالم کند.
تداوم آلودگی در آسمان کلانشهر اصفهان
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از ایرنا، کلانشهر اصفهان هفته گذشته را با روزهای آلوده ای سپری کرد و آغاز این هفته شرایطِ قرمزِ کیفیت هوا، مدارس را در تمامی مقاطع تحصیلی به تعطیلی کشاند.

امروز ۱۲ آذر در حالی که به دلیل اضطرار آلودگی هوا، مدارس برای دومین روزِ متوالی تعطیل است، بر اساس هشدار هواشناسی سطحِ نارنجیِ که دیروز صادر کرده است، به دلیل شرایطِ پایداری هوا تا پایان روزِ دوشنبه ۱۳ آذر، تعطیلی مدارس برای فردا هم دور از انتظار نیست.

اصفهان در دو هفته گذشته، هفت روزِ آلوده برای عموم و پنج روزِ آلوده برای گروه‌های حساس داشته و تنها چهار روز را در شرایط قابل قبول سپری کرده است.

قرارگرفتن صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری و منابع متحرک همیشه از دلایل شرایط آلودگی هوای اصفهان در روزهای پاییزی برشمرده شده‌اند و علاوه بر اینها، قرارگیری اصفهان در چاله کوه صفه، شرایط اقلیمی و جغرافیایی آن و کمبود وزش باد که به پایداری هوا منجر می‌شود از دلایلی خوانده شده اند که آلودگی هوای اصفهان را تشدید کرده اند.

آلودگی هوای اصفهان در این روزهای پاییزی در شرایطی است که هنوز امسال، برودت هوا و پدیده وارونگی تجربه نشده است؛ با سرد شدن هوا در آستانه ورود به زمستان و امکان ایجاد پدیده وارونگی دما اما ممکن است این شرایط، تشدید و اصفهان روزهای بیشتری را زیر چتر آلوده هوا سپری کند.

بر اساس اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور، میانگین شاخص کیفیت هوا در سه ساعت اخیر منتهی به ساعت هشت و نیم صبحِ امروز در کلانشهر اصفهان ۱۶۸ (AQI) ثبت شده است و برای سومین روز متوالی ایستگاه سنجش کیفیت هوای منطقه میرزاطاهر اصفهان با نشان دادن شاخص ۲۵۲ (AQI) همچنان به رنگ بنفش و بسیار آلوده است. ایستگاه کردآباد نیز با نشان دادن شاخص ۲۲۱ (AQI) در همین شرایط قرار دارد. شاخص کیفیت هوا در میدان انقلاب، عدد ۱۷۰(AQI) زینبیه ۱۳۸(AQI)، بزرگراه شهید خرازی ۱۷۰( AQI)، پارک زمزم ۱۶۰( AQI)،دانشگاه صنعتی ۱۵۶( AQI)،فیض ۱۵۷(AQI)،سپاهان شهر ۱۶۰( AQI)، رهنان ۱۵۶( AQI)، کاوه ۱۵۵AQI))، ۲۵ آبان ۱۵۴(AQI) ثبت شده است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا (A Q I ) معیاریست که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن- دی اکسیدگوگرد- ترکیبات نیتروژن دار- ازون و ذرات معلق ( ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرو متر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف نمایش می‌دهد.

اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک را درمقایسه با سایر کلانشهرهای ایران دارد و در حالی که صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری آن پراکنده و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می کند.

به گفته کارشناسان شرایط جغرافیایی و اقلیمی و کم بودن وزش باد ، آلودگی هوای این خطه را به مراتب پیچیده‌تر کرده است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما