plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۳۳۱۷
نشست کمسیون زنان مجلس با وزیر ورزش و جوانان

سلطانی‌فر: هیچ مشکلی برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها نداریم

زیرساخت ورود بانوان در ورزشگاه‌های کشور فراهم است
وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه فعال سازی و راه اندازی خانه های جوان از دیگر اقدامات این وزارتخانه در حوزه جوانان است، در مورد ورود زنان به ورزشگاه‌ها اظهار کرد: زیرساخت ورود بانوان در ورزشگاه‌های سراسر کشور فراهم است و هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد.
سلطانی‌فر: هیچ مشکلی برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها نداریم
به گزارش ایصال نیوز از خانه ملت، نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با حضور مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان و معاونانش به منظور بررسی وضعیت زنان در حوزه ورزش به ویژه در رابطه با دغدغه عمومی پیرامون ورود زنان به ورزشگاه‌ها و موضوع تسهیل ازدواج جوانان دبروز برگزار شد. در این نشست: ابتدا فریده اولادقباد با بیان اینکه این نشست به منظور نظارت بر حسن اجرای برنامه ششم توسعه در حوزه ورزش و جوانان برگزار شده است، افزود: هم اکنون توسعه ورزش همگانی باید در اولویت برنامه های این وزارتخانه قرار گیرد، از سوی دیگر توجه به ورزش حرفه ای بانوان یکی از دغدغه های این فراکسیون بوده که هیچ ردیف اعتباری برای آن در برنامه توسعه ایجاد نشده است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: انتظار می رود که لایحه بودجه 99 از طریق رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ردیفی برای ورزش حرفه ای بانوان در نظر گرفته شود. وی با بیان اینکه سیده فاطمه ذوالقدر به عنوان رئیس کمیته فرهنگی این فراکسیون مطالبات موجود در حوزه انتخابیه آنها در حوزه ورزش را پیگیری می کند، یادآور شد: بهره مندی ورزش دانشجویی از محل 27/0 از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از مواردی بود که دختران دانشجو در المپیاد دانشجو که در دانشگاه الزهرا برگزار شده بود از ما داشتند، آیا می توان از این منبع برای این بخش استفاده کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در ادامه از وزیر ورزش و جوانان خواست تا گزارشی در رابطه با عملکرد این وزارتخانه پیرامون اجرای قانون تسهیل ازدواج به ویژه در تهران ارائه دهد. اولادقباد با بیان اینکه سرانه ورزش تهران از مناطق کم برخوردار نیز کمتر است، تصریح کرد: به دنبال بازدیدهایی که از مناطق مختلف استان تهران همچون قلعه نو داشتیم مشخص شد که این استان از نظر بهره مندی از امکانات و سالن های ورزشی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست که این امر می طلبد که ردیفی برای آن در بودجه سال آینده ایجاد شود، ضمن اینکه لازم است بر نحوه برگزاری مناقصه ها در حوزه سالن های ورزشی نظارت دقیقی صورت بگیرد تا از این طریق بتوان به ارتقای سرانه ورزش کمک کرد. رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، در پایان از وزیر ورزش و جوانان خواست تا در مورد تفاهم نامه ای که در سال 93 بین وزارتخانه های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش ایجاد شده بود، توضیحاتی را ارائه دهد.

حضور زنان در تصمیم‌گیری‌های فدراسیون‌های ورزشی کمرنگ است
سیده فاطمه ذوالقدر از وزیر ورزش و جوانان خواست تا استفاده از ظرفیت زنان برای فعالیت در سمت های مدیریتی ادارات و سازمان های زیر مجموعه این وزارتخانه فرمایشی نباشد. عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از گلایه هایی که در مورد حضور زنان به عنوان مدیر در بدنه فدراسیون های ورزشی وجود دارد این است که حضور آنها در این حوزه کمرنگ بوده، ضمن اینکه آنها با حضور در این نشست ها نیز حق رای ندارند و این تبعیض آشکاری بوده که در این حوزه وجود دارد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در پایان با اشاره به نتایج واگذاری بخش های ورزشی به بخش خصوصی تاکید کرد: گاه خصوصی سازی باعث افزایش قیمت ها می شود و این موضوع مشکلاتی را در محله های فقیرنشین ایجاد می کند، و این در حالی است که بخش های دولتی برای تامین اعتبارات مورد نیاز امکانات خود را در اختیار بخش خصوصی قرار می دهند.

اجرای طرح ساخت مسکن اجاره ای برای ازدواج اولی ها مغفول مانده است
پروانه مافی ضمن تبریک به مناسبت پیروزی تیم والیبال امید جوانان، گفت: متاسفانه والیبال در حوزه ورزش مظلوم واقع شده است و این در حالی است که بیشتر هزینه ها برای فوتبال می شود بنابراین می طلبد تا وزارت ورزش و جوانان رویکرد عدالت محوری در این حوزه داشته باشد. رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت ورزش و جوانان باید در راستای تحقق مطالبات عمومی گام بردارد، یادآور شد: فراکسیون خانواده به منظور توجه به وضعیت جوانان و تحکیم خانواده شکل گرفت ضمن اینکه تشکیل آن مورد تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی بود ضمن اینکه یکی از مواردی که در رأس اقدامات این فراکسیون قرار دارد بررسی روند اجرای قانون تسهیل ازدواج بوده که از سال 84 تاکنون مغفول مانده است.

وی افزود: پیش از این اجرای این قانون منوط بر ایجاد صندوق اندوخته جوانان بود اما این کار نیم کاره رها شد و این در حالی است که دو وزارتخانه ورزش و جوانان و راه و شهرسازی در این مورد مسئولیت دارند چرا که در گذشته طرح ساخت مسکن اجاره ای برای ازدواج اولی ها مطرح شده بود اما نه در دولت های نهم و دهم و نه ادوار گذشته مجلس اقدامی در جهت تدوین آئین نامه های اجرای آن توسط دستگاه ها صورت نگرفت و می طلبد که وزارت ورزش و جوانان تحرک بیشتری در این زمینه داشته باشد. این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به وزیر ورزش و جوانان گفت: چرا شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی به رغم صراحت در قانون به بخش خصوصی واگذار نمی شود.

حمایت از زنان قهرمان باید در دستورکار وزارت ورزش و جوانان قرار گیرد
معصومه آقاپور علیشاهی با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان باید حمایت از زنان قهرمان به ویژه در مناطق محروم را در دستورکار خود قرار دهد، یادآور شد: بسیاری از این زنان برای تردد به منظور حضور در مسابقات ورزشی نیز باید خود هزینه کنند بنابراین به نظر می رسد که در این زمینه در حق آن ها کم لطفی شده است. عضو هیات رئیسه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه حوزه انتخابیه اش (شبستر) در حوزه ورزش های تخصصی همچون کاراته در سطح کشور رتبه اول را دارد، یادآور شد: به رغم اینکه این منطقه دارای زنان قهرمان در رشته های تخصصی بوده اما امکانات ورزشی آن در سطح حداقلی است که می طلبد وزارت ورزش و جوانان منابعی را جهت کمک به آن ها در نظر بگیرد.

تکمیل استخر بلداجی بلاتکلیف باقیمانده است
خدیجه ربیعی فرادنبه با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه اش، تصریح کرد: استخر بلداجی قرار بود که تا تیرماه تکمیل شود اما همچنان وضعیت آن بلاتکلیف باقی مانده است که در این مورد از مدیر ورزش و جوانان استان گلایه دارم. نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وضعیت چمن سفید شهر و سالن ورزش های باستانی از دیگر مواردی است که لازم است وزیر ورزش و جوانان به آن توجه ویژه ای داشته و دستور اکید دهد تا حرکت جدی در این بخش صورت بگیرد. اجرای شاخص عدالتی برای سالن های سرپوشیده در کشور عادلانه نیست هاجر چنارانی با بیان اینکه شاخص بندی سالن های سرپوشیده کشور در برخی شهرها عادلانه نیست، یادآور شد: هم اکنون شاخص سالن های سرپوشیده در استان خراسان نیم متر بوده و این در حالی است که این شاخص در کل کشور یک متر است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رسیدگی به مجموعه انقلاب در نیشابور باید مورد توجه قرار گیرد چرا که توجه به این بخش در حالی مغفول مانده است که می توان با تجاری سازی از آن به بهترین شکل بهره برداری کرد، همچنین استخر این منطقه نیز به حال خود رها شده است. وی در ادامه تاکید کرد: فدراسیون های ورزشی از بودجه کافی برخوردار نیستند که می طلبد ضمن استفاده از ظرفیت بخش خصوصی ردیفی برای آن در قانون برنامه هفتم توسعه ایجاد شود.

شهررضا از حیث برخورداری از سرانه ورزشی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست
سمیه محمودی با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه اش، افزود: اعتبارات لازم برای ایجاد خانه جوان در این منطقه قرار بود از محل بودجه 97 تامین شود که محقق نشد، همچنین ورزشگاه قدس نیز نیمه کاره رها شده است. نماینده مردم دهاقان و شهررضا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهررضا از نظر برخورداری از سرانه ورزشی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست ضمن اینکه انتظار داریم وزیر ورزش و جوانان تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی در حوزه ورزش این منطقه را در دستورکار قرار دهد.

ضرورت بهره مندی مدارس از امکانات و سالن های ورزشی
فاطمه سعیدی از وزیر ورزش و جوانان خواست تا در صورت امکان برای تخصیص سالن های ورزشی به مدارس دختران با وزارت آموزش و پرورش همکاری کند. ضرورت تسریع روند اداری برای ورود زنان به ورزشگاه ها طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی خطاب به وزیر ورزش و جوانان خواست تا در مورد نتایج بررسی موضوع ورود زنان به ورزشگاه ها و تاثیر درخواست اینفانتینو در این مورد توضیحاتی ارائه دهد.

جای مدیران جوان زن در بدنه وزارت ورزش و جوانان خالی است
سکینه الماسی با انتقاد از عملکرد وزیر ورزش و جوانان در انتصابات و بی توجهی به انتخاب مدیران جوان زن، افزود: انتظار داشتیم برای سمت معاونت پارلمان این وزارتخانه از ظرفیت نیروی جوان استفاده شود که محقق نشد بنابراین از شما می خواهیم که برای سایر سمت های مدیریتی این وزارتخانه از حضور زنان جوان استفاده کنید.

پیگیر اجرای طرح سنجش و ساختار قامتی بانوان هستیم
مهین فرهادی زاد معاون توسعه ورزش بانوان، با بیان اینکه استفاده از ظرفیت زنان در سمت های مدیریتی وزارت ورزش و جوانان رشد چشمگیری داشته است، افزود: هم اکنون در سمت رؤسای هیات ها در استان ها 62 نفر ،شهرستان ها 619 نفر و برای رؤسای اداره ورزش و جوانان 20 نفر از زنان فعالیت دارند همچنین برای فعالیت در سمت نواب رئیس در استان ها 1353 نفر، در شهرستان ها 8906 نفر، فعالیت دارند.

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: براساس اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی که مراحل پایانی تدوین آن طی می شود، بعد از اینکه ابلاغ شد مدیران زن می توانند در فدراسیون های ورزشی حق رأی داشته و در جلسات تصمیم سازی حضور داشته باشند.

فرهادی زاد با بیان اینکه در رابطه با تخصیص اعتبارات برای ورزشکاران زن 10 درصد تبعیض مثبت قائل شده ایم تا جبران عقب ماندگی شود، یادآور شد: برای حضور زنان قهرمان از استان های محروم در مسابقات تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شده که هزینه های سفر آن ها پرداخت شود همچنین طرح سنجش و ساختار قامتی بانوان برای زنان نیز اجرا می شود و اعتبارات لازم برای آن از محل 27 صدم مالیات بر ارزش افزوده تامین خواهد شد همچنین 8 طرح ملی دیگر با استفاده از اعتبارات این بخش اجرا خواهد شد.

زیرساخت های لازم برای ورود بانوان به ورزشگاه های سراسر کشور فراهم است
مسعود سلطانی فر با تاکید بر اینکه تعامل بیشتر میان مجلس و وزارت ورزش و جوانان باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: پیروزی جوانان والیبالیست کمتر از 21 سال کشور را به مردم ایران تبریک می گویم چرا که این اتفاق برای اولین بار افتاده و یک پیروزی تاریخی محسوب می شود آن هم در شرایط تحریم که همه بخش های اجرایی را متاثر کرده است آن ها توانستند تیم های بزرگی را همچون ایتالیا و برزیل را مغلوب کرده و مقتدرانه قهرمان شوند.

وی یادآور شد: تیم ملی والیبال نیز در مرحله اول لیگ قهرمانان جهان در بین 16 تیم مقام دوم را به دست آورده و در بین 6 تیم برتر رتبه پنجم را کسب کرد همچنین تکواندوکاران نونهال و نوجوان دختر و پسر مقام قهرمانی آسیا را به دست آوردند، تیم هاکی داخل سالن برای چندمین بار قهرمان آسیا شد و در فینال حریف خود را 10 بر صفر شکست داد. وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: دانشجویان در مسابقات جهانی رتبه نهم را کسب کردند، کارگران ورزشکار 168 مدال در مسابقات جهانی به دست آوردند، همچنین علیرضا فیروزجاه شطرنج باز 16 ساله با کسب رنکینگ 2700 برای اولین بار عنوان سوپراستاد بزرگی را به دست آورد و در کنار 12 نفر دارای این عنوان در جهان قرار گرفت همچنین یک مدال نقره در رشته دوچرخه سواری در سطح آسیا بدست آوردیم که نشان می دهد موفقیت های ما در حوزه ورزش استمرار دارد.

سلطانی فر اظهار کرد: سال 97 در ورزش قهرمانی یک سال طلایی برای ما بود کمااینکه در جام جهانی فوتبال نیز درخشش فوق العاده ای داشتیم همچنین در سطح ورزش های آسیایی و پاراآسیایی موفقیت هایی را به دست آوردیم کما اینکه در ورزش های پاراآسیایی رتبه کشور از چهارم به سوم ارتقاء یافت. از سوی دیگر در المپیک جوانان رتبه 24 قبل به رتبه 7 ارتقاء یافت که نشان می دهد 17 پله سعود کردیم.

وی افزود: 2 تیم ما در لیگ قهرمانان آسیا به طور همزمان به مرحله یک چهارم نهایی رسید و یک تیم نیز به فینال راه یافت، در جام ملت های آسیا نیز بعد از 14 سال
به مرحله نیمه نهایی رسیدیم بنابراین سال های 97 و 98 از نظر قهرمانی سال های خوبی بوده است.

سلطانی فر در رابطه با واگذاری شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی، گفت: سازمان خصوصی سازی هرسال واگذاری آن ها را در سایت قرار می دهد اما تاکنون خریدار نداشته است. وزیر ورزش و جوانان در رابطه با وضعیت پروژه های عمرانی یادآور شد: در رابطه با اماکن ورزشی سال گذشته تصمیم داشتیم 500 پروژه را تکمیل کنیم که این تعداد به 700 پروژه رسید امسال نیز تکمیل 700 پروژه را هدفگذاری کرده ایم و به دلیل محدودیت اعتباری به این صورت اولویت بندی کردیم که تکمیل پروژه هایی با بیش از 80 درصد پیشرفت را در دستورکار قرار دهیم. وی افزود: یکی از مشکلاتی که در زمینه تخصیص اعتبارات با آن مواجه هستیم این بوده که به جای پول به این وزارتخانه اسناد خزانه ای داده می شود.

سلطانی فر خاطرنشان کرد: ما در 2 استان سالن های 6 هزار نفره را تکمیل می کنیم و این در حالی است که این سالن ها در 20 سال گذشته تنها 28 درصد رشد داشته اند از سوی دیگر پروژه های عمرانی سنندج، شیراز و نیشابور را تکمیل خواهیم کرد، همچنین برای تکمیل استادیوم های 15 هزار و 5 هزار نفره برنامه ریزی کردیم تا با مدیریت منابع به گونه ای اقدام کنیم که با مشکل مواجه نشویم.

وی با یادآوری اینکه توزیع اعتبارات از محل 27 صدم مالیات بر ارزش افزوده براساس جدول 10 ضمیمه بودجه دو سوم آن توسط مجلس بین استان ها توزیع می شود و تنها یک سوم به این وزارتخانه می رسد، خاطرنشان کرد: در اوایل امسال قرار بود 407 میلیارد تومان ردیف عمرانی به وزارت ورزش و جوانان تخصیص داده شود و این در حالی است که هفته گذشته به دلیل کاهش بودجه کل کشور از رقم 448 هزار میلیارد تومان به 386 هزار میلیارد تومان، این رقم به 160 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد بنابراین ناچاریم 60 درصد پروژه ها را حذف کنیم.

سلطانی فر در ادامه یادآور شد: تخصیص اعتبارات از محل 27 صدم مالیات بر ارزش افزوده به ورزش دانشجویی در حوزه اختیارات این وزارتخانه نیست ضمن اینکه برای رفع این مشکل باید ردیفی در بودجه 99 ایجاد شود.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه رفع مشکلات جوانان در حوزه مسکن، تحصیل و اشتغال در حیطه اختیارات این وزارتخانه نیست، عنوان کرد: هم اکنون فراهم کردن بستر مشارکت جوانان از طریق گسترش سازمان های مردم نهاد، فعال کردن دفاتر مشاوره ازدواج در جهت تحکیم بنیاد خانواده در دستورکار این وزارتخانه قرار گرفته است که قرار است با همکاری بخش خصوصی و سازمان های بهزیستی و نظام روانشناسی کشور انجام شود. وی افزود: هم اکنون بیش از 400 دفتر مشاوره ازدواج فعال شده و این تعداد تا پایان دولت دوازدهم به 800 دفتر خواهد رسید، همچنین در حوزه گسترش فعالیت فرهنگی اجتماعی و اقتصادی جوانان با توسعه سازمان های مردم نهاد وارد عمل شدیم کمااینکه در سال 93 تعداد کمتر از 100 سازمان مردم نهاد در این حوزه فعال بودند که تعداد آن ها در شرایط کنونی به 2600 سازمان ارتقاء یافته است و این تعداد تا پایان این دولت به 4000 سازمان خواهد رسید.

وزیر ورزش و جوانان بیان کرد: فعال سازی و راه اندازی خانه های جوان از دیگر اقدامات این وزارتخانه در حوزه جوانان است کمااینکه در شرایط کنونی 90 خانه جوان داریم و حدود 70 تا از آن ها نیز در حال احداث است که در 2 سال آینده راه اندازی خواهد شد همچنین پیگیر حوزه اشتغال جوانان هستیم و بخشی از اعتبارات 27 صدم درصد را با مشارکت بانک های قرض الحسنه رسالت و ملی به آن اختصاص داده ایم به این معنا که 40 میلیارد تومان توسط وزارت ورزش و جوانان و 90 میلیارد تومان توسط این بانک ها برای تحقق این مهم اختصاص داده شده است همچنین قرار بر این شده که اعضای رسمی سازمان های مردم نهاد 6 ماه آخر خدمت سربازی خود را در این سازمان ها فعالیت داشته باشند که روند آن توسط ستاد فرماندهی کل قوا و سازمان نظام وظیفه طی می شود.

وزیر ورزش و جوانان در پایان در مورد ورود زنان به ورزشگاه ها یادآور شد: در این جا اعلام می کنم زیرساخت ورود بانوان در تمام ورزشگاه های سراسر کشور فراهم است و هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد.

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما