plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۳۰۳۱۹
رییس هیات مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان مطرح کرد

افزایش کلینیک‌های دولتی برای زخم پای دیابتی در اصفهان ضروریست

بطور قطع میزان شیوع این عارضه در ایران نیز بالاست
رییس هیات مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: افزایش کلینیک‌های تخصصی دولتی برای زخم پای دیابتی با توجه به هزینه‌های بالای درمان آن و آمار قابل توجه مُبتلایان به دیابت در استان، ضروریست.
افزایش کلینیک‌های دولتی برای زخم پای دیابتی در اصفهان ضروریست
زخم پای دیابتی، یک آسیب‌دیدگی یا زخم باز است که در حدود ۱۵ درصد از بیماران دیابتی رُخ می‌دهد و بطور معمول در کف پا قرار می‌گیرد؛ در برخی موارد این عارضه به قطع عضو نیز منجر می‌شود.

به گزارش ایصال نیوز، دکتر محمدعلی عطاری، روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در زمان حاضر مراکز دولتی محدودی در زمینه درمان زخم پای دیابتی در اصفهان فعال است که مردم شناخت چندانی نیز از آنها ندارند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعات موجود، یک مرکز دولتی زخم پای دیابتی در بیمارستان امین اصفهان فعال است، اظهار داشت: با توجه به روند رو به رشد ابتلا به دیابت و موارد متعدد زخم پا ناشی از آن لازم است باید تعداد این کلینیک‌ها افزایش یابد و در باره آنها نیز اطلاع رسانی بیشتری شود.

وی، زخم پای دیابتی را به مثابه تخریب عروق بزرگ و کوچک پا دانست و گفت: این عارضه به کم خونی در پا، ضعف سلول‌های آن و آمادگی برای زخم شدن مُنجر می شود و اختلالات حسی و مشکل در اکسیژن رسانی را به همراه دارد.

عطاری با تاکید بر اینکه پا، ستون بدن انسان است، افزود: اگر ستون بدن انسان بر زمین بیفتد یا قطع شود، نه تنها فرد مبتلا بلکه اعضای خانواده‌اش نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و مشکلاتی برای آنها بوجود می‌آید. از جمله این مشکلات می‌توان به افزایش هزینه‌های خانواده بدلیل فعال نبودن بیمار و درآمد کمتر، بوی عفونت زخم بستر، قطع پا یا مرگ بیمار اشاره کرد.

وی با بیان‌اینکه آمار دقیقی از شیوع این بیماری نداریم اما بعنوان مثال در آمریکا در سال ۲۰۰۰ میلادی حدود ۲۰۰ هزار پا بدلیل ابتلا به زخم دیابتی قطع شد، تصریح کرد: در ایران نیز بطور قطع میزان شیوع این عارضه بالاست و روزانه پای چند نفر می‌شود.

عطاری اضافه کرد: وقتی آمار شیوع دیابت را حدود ۱۴ درصد از جمعیت جامعه در کشور می‌دانیم بنابراین آمار ابتلا به زخم پای دیابتی نیز قابل توجه است و اگر فرد مُبتلا به موقع درمان نشود احتمال مرگ او نیز وجود دارد.

به گفته وی، برآورد می شود که حدود یک میلیون نفر از جمعیت استان اصفهان مُبتلا به دیابت یا در مرحله پیش دیابت(پری دیابت) و قند خون بالا هستند بنابراین لازم است اقدامات بیشتری برای اطلاع رسانی در باره آن و پیشگیری از ابتلا به عارضه‌هایی مانند زخم پای دیابتی انجام شود.

این پزشک با بیان اینکه طول درمان زخم پای دیابتی می‌تواند تا چند ماه به طول بینجامد، گفت: اصل درمان زخم پای دیابتی، کنترل قند است هرچند باید آموزش های لازم به مردم درباره پیشگیری از آنها داده شود.

وی، داشتن نگاه تخصصی پزشکی به زخم پای دیابتی و راه‌اندازی رشته تخصصی "پاپزشکی" (Podiatry) در دانشگاه‌ها، تاسیس مراکز درمانی دولتی و آموزش مردم را از ضروریات پیشگیری از دیابت و عوارض آن عنوان کرد و روش درمانی "اکسیژن هایپرباریک" (hyperbaric oxygen therapy) را یکی از روش‌های درمانی جدید و موثر برای زخم پای دیابتی دانست.

رییس هیات مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان تاکید کرد: لازم است دیابت بویژه دیابت وابسته به انسولین جزو بیماری‌های صعب العلاج(سخت درمان) قرار گیرد و از حمایت وسیع دولتی برخوردار باشد.

وی با بیان‌اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، اضافه کرد: شعار موسسه خیریه دیابت اصفهان نیز آموزش، کنترل و پیشگیری از دیابت بوده که از ۲۳ سال گذشته آن را پیگیری کرده است.

بر اساس آخرین آمار موجود، میزان شیوع دیابت در بین مردم استان اصفهان ۱۳.۶۸ درصد و میانگین کشوری ۱۴.۱ درصد است؛ اصفهان در سال ۹۵ در رُتبه دوم و در سال ۹۹ در رتبه ۱۲ شیوع دیابت در کشور قرار داشت. حدود ۱۴ درصد از افراد بالای ۲۵ سال مُبتلا به دیابت در استان اصفهان از بیماری خود اطلاعی ندارند.ا یر نا 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما