plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
کد مطلب : ۱۲۶۸۱
هشدار معاونت درمان علوم پزشکی اصفهان

بستری دو هزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی نقطه شکننده بخش درمان اصفهان است

قدرت سرایت ویروس کرونا تا ۱۰ برابر افزایش یافته است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های این استان از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر فراتر رود به نقطه شکنندگی ارایه خدمات درمانی می‌رسیم و بیماران باید در صف انتظار بستری بمانند. بیشترین تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان مربوط به شهرستان اصفهان و پس از آن، شهرستان‌های فلاورجان، نجف آباد و خمینی‌شهر قرار دارند
بستری دو هزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی نقطه شکننده بخش درمان اصفهان است
به گزارش ایصال نیوز، بهروز کلیدری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: معاونت درمان این دانشگاه به ارزیابی تحمل‌پذیری نظام درمان و میزان ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی با حفظ کیفیت خدمات‌رسانی در هفته‌های اخیر پرداخت و مشخص شد که نقطه شکنندگی ما در تعداد دو هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار بستری است و اگر از این رقم فراتر رود سطح مراقبت‌های درمانی کاهش می‌یابد و مرگ و میر بالا را تجربه خواهیم کرد.

وی به حدود هفت هزار تخت بستری در استان اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: ما علاوه بر کرونا باید خدمات درمانی دیگر مانند تصادفی‌ها، بیماران قلبی عروقی، سکته و سرطان را نیز به مردم ارائه کنیم. کلیدری ادامه داد: برآورد ما برای خدمات‌رسانی مناسب به بیماران کرونایی در استان دو هزار و ۵۰۰ بیمار است اما اگر از این تعداد بیشتر شود ناچار به محدود کردن سایر خدمات خواهیم شد و آنقدر فشار زیاد می‌شود که صف انتظار برای بستری بیماران ایجاد خواهد شد.

دکتر کلیدری با بیان اینکه پیش‌بینی ما بر این است که شرایط بیماری کرونا در ماه‌های آینده بدلیل سردتر شدن هوا سخت تر شود، اظهار داشت: ما نباید اجازه دهیم که به نقطه شکنندگی نزدیک شویم که در گرو رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط همه مردم و توجه بیشتر سیاستگذاران به این امر است تا منجر به کاهش تماس و انتقال ویروس شود.
کلیدری با تاکید بر اینکه قدرت سرایت ویروس کرونا تا ۱۰ برابر افزایش یافته است، تصریح کرد: هر نوع اجتماع، قدرت انتقال این ویروس را بالا می‌برد بطوریکه در هفته‌های اخیر الگوی گسترش این ویروس بصورت خانوادگی شده است.

*۴۲ هزار بیمار کرونا با چهار هزار و ۶۰۰ فوتی در اصفهان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه از ابتدای شیوع کووید ۱۹ تا پایان مهر حدود ۴۲ هزار بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند، افزود: از بین آنها چهار هزار و ۶۰۰ نفر جان باختند که تست کرونای ۲ هزار و ۳۰۰ نفر آنها مثبت و قطعی بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همه آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا یعنی مشکوک و قطعی را اعلام می‌کند، افزود: در برخی مناطق و همچنین آمار کشوری فقط تعداد بیماران و فوتی‌های قطعی اعلام می‌شود.

کلیدری با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به کرونا از مرداد امسال سیر صعودی به خود گرفت و در شهریور بیشتر شد، خاطرنشان کرد: تجمع‌های مختلف بدلیل جشن و عزا و همچنین سفرها و بازگشایی‌های مختلف را در این مدت تجربه کردیم در نتیجه انتظار افزایش مجدد بستری‌ها و مرگ و میرها می‌رفت که این امر از هفته اول و دوم مهر اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه در ۲ هفته گذشته با توجه به همه هشدارهای داده شده و سختگیری‌های نصفه و نیمه داخل استان این سیر صعودی مقداری متوقف شد، تصریح کرد: تعداد بیماران دارای علائم کرونا در ۲ هفته گذشته بین ۲ هزار تا ۲ هزار و ۲۰۰ بیمار باقی مانده و بطور میانگین در هر شبانه‌روز ۳۰۰ بیمار بستری شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه مرگ و میر ناشی از کرونا نیز در سه هفته گذشته روند ثابت در استان داشته و حتی مقدار مختصری کاهش بویژه در تعداد مرگ و میر قطعی داشتیم، گفت: تعداد مرگ و میرها از ۴۰ به ۳۵ رسید و اگر فوتی‌های قطعی را در نظر بگیریم تعداد آنها بطور میانگین ۱۸ نفر در روز است.

کلیدری با بیان اینکه تعداد بیماران کرونایی بستری در لحظه نیز در یک هفته گذشته در استان ثابت مانده است، اضافه کرد: در زمان حاضر یکهزار و ۶۸۳ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری هستند که در یک هفته اخیر در همین تعداد بوده است.

وی میانگین ورودی به بیمارستان‌ها را حدود ۳۰۰ نفر و ترخیص را بین ۲۴۰ تا ۲۵۰ نفر اعلام و خاطرنشان کرد: برخی روزها این ۲ عدد باهم سر به سر می‌شوند.

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه از بیماران بستری در بیمارستان‌ها ۳۵۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری هستند، تاکید کرد: این موضوع نگران کننده است زیرا عمده مرگ و میرهای ناشی از کرونا در بین بیماران بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه اتفاق می‌افتد.

کلیدری میانگین مرگ و میر بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه در دنیا را ۸۰ درصد اعلام و اضافه کرد: این نرخ در استان اصفهان در هفته‌های گذشته بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بود.

وی با بیان اینکه بستری بیماران دارای علائم کرونا در بین همه گروه‌های سنی است، اظهار داشت: در هفته گذشته ۵۳ نفر زیر ۱۸ سال در استان اصفهان بستری شدند و این سیر بطور تقریبی ثابت بوده است.

وی نرخ بستری مادران باردار مبتلا به کرونا را نیز ثابت خواند و افزود: در هفته گذشته ۲۳ مادر باردار بستری شدند و در ۲ هفته گذشته بین آنها فوتی نداشتیم اما در بین بیماران زیر ۱۸ سال سه مورد فوتی داشتیم.

کلیدری با بیان اینکه حدود پنج درصد از مرگ و میرهای قطعی ناشی از کرونا در کشور از استان اصفهان است، تصریح کرد: این نرخ در مقایسه با جمعیت استان و آمار کشوری، خیلی بد نیست اما همین تعداد فوتی برای ما قابل قبول نمی‌باشد و باید کاهش یابد.

وی بیشترین تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان را مربوط به شهرستان اصفهان اعلام و اضافه کرد: پس از آن، شهرستان‌های فلاورجان، نجف آباد و خمینی‌شهر قرار دارند هرچند در روزهای اخیر با افزایش بیماران شهرستان‌های لنجان و شاهین‌شهر و میمه نیز مواجه شدیم.

*ایجاد درمانگاه‌های حاد تنفسی در اصفهان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به تدوین نقشه راه برای ظرفیت‌سازی جهت بستری بیماران مبتلا به کرونا گفت: در این مسیر از بیمارستان‌های مختلف کمک گرفتیم و در زمان حاضر بیمارستان‌های الزهرا(س) و عیسی بن مریم با همه ظرفیت، شریعتی با ۲۰۰ تخت، میلاد، سیدالشهدا(ع) و عسگریه با بخشی از ظرفیت و بیمارستان‌های شهرستان‌های مختلف درگیر این موضوع هستند.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌های دارای ۲ بیمارستان هر ۲ مرکز برای کرونا در نظر گرفته شدند، افزود: در خمینی شهر ظرفیت بیمارستان اشرفی تکمیل است و قسمتی از بیمارستان نهم دی منظریه نیز گرفتار کروناست.

کلیدری ادامه داد: در نجف آباد نیز بیمارستان شهید منتظری بطور کامل برای کرونا تخصیص یافته اما بیمارستان فاطمه زهرا (س) را نگه داشتیم تا مرکزی برای ارائه خدمات درمانی به بیماران غیر کرونایی در منطقه باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق دستور رهبر معظم انقلاب نیز بیمارستان‌های نظامی وارد مدار خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی شدند، خاطرنشان کرد: بیمارستان شهید صدوقی اقدام به برپایی بیمارستان صحرایی کرد و بیمارستان ۵۷۷ ارتش نیز هرچند با ظرفیت محدودی که دارد وارد این بخش شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آماده باش همه بیمارستان‌های استان گفت: این دانشگاه اقدام به تعریف درمانگاه‌های حاد تنفسی در کنار بیمارستان‌های مرجع کرونا کرد که بصورت ۲۴ ساعته فعال هستند و بیماران مشکوک به کرونا به آنجا ارجاع می‌شوند.

وی بیمارستان‌های دارای درمانگاه حاد تنفسی را الزهرا(س)، شریعتی، شهید صدوقی، عیسی بن مریم، میلاد، عسگریه، سعدی، سینا و خورشید اعلام و اضافه کرد: درمانگاه‌های امام رضا(ع)، شهدای سپاهان‌شهر، فرهنگیان، پاسارگاد، جی، حضرت ابوالفضل (ع)، جوادالائمه (ع) و فاطمیه نیز باید بخش ویژه ویزیت بیماران دارای علائم کرونا ایجاد کنند و مردم می‌توانند قبل از مراجعه به اورژانس بیمارستان‌ها به این درمانگاه‌ها مراجعه کنند.

کلیدری هدف از ایجاد این درمانگاه‌ها را ساماندهی حوزه بیماران سرپایی، جلوگیری از پراکندگی در تجویزها و افزایش دسترسی مردم و نظارت‌ها خواند و تاکید کرد: ما نمی‌توانیم حدود ۶ هزار مطب در استان و اینکه در تجویز درمان‌ها و اقدامات تشخیصی چه اتفاقاتی می‌افتد را بطور کامل کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ مرکز ۱۶ ساعته بهداشت نیز همچنان در حال خدمات‌رسانی برای شناسایی بیماران مبتلا به کرونا هستند. وی درباره شهرستان‌ها نیز گفت که همه بیمارستان‌های شهرستانی موظف به ایجاد یک درمانگاه حاد تنفسی در مجموعه خود شدند.

کلیدری تاکید کرد: ما به درمانگاه‌های پیگیری برای بیماران ترخیص شده از بیمارستان‌ها نیز نیاز داریم زیرا برخی از بیماران پس از ترخیص نمی‌دانند که به کجا مراجعه کنند و حتی گزارش‌هایی مبنی بر فوت در منزل بدلیل پیگیری نامناسب برای بیماران ترخیص شده داشتیم.

وی با بیان اینکه رایزنی‌هایی با سازمان نظام پزشکی اصفهان برای ایجاد درمانگاه‌های پیگیری انجام شد، افزود: ایجاد کلینیک مجازی در جهت توسعه دولت الکترونیک در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

* ابتلای هزار و ۸۵۰ نفر از کادر درمان اصفهان به کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ابتلای یکهزار و ۸۵۰ نفر از کادر درمان این استان به بیماری کرونا خبر داد و گفت: در ماه‌های شهریور و مهر بطور میانگین در هر روز ۱۰ تا ۱۵ نفر از کادر درمان و پرستاران ما به کرونا مبتلا شدند که همین امر منجر به حذف شدن آنها بین ۲ تا سه هفته از چرخه خدمات رسانی شد.

وی با بیان اینکه اینکه این موضوع مشکلات زیادی ایجاد می‌کند، اضافه کرد: در هفته‌های اخیر ناچار شدیم تا با انقباض بیمارستان‌های غیر کرونایی، بخشی از نیروهای آنها را به بیمارستان‌های مرجع کرونا برای حفظ سطح استاندارد خدمات رسانی تزریق کنیم.

کلیدری همچنین با اشاره به اینکه کاهش درآمد مراکز درمانی و افزایش قیمت‌ها در بخش پزشکی، دست این مراکز و دانشگاه علوم پزشکی را برای حمایت از کارکنان می بندد، خاطرنشان کرد: نظام محاسبه کارانه بر اساس درآمد است و اگر درآمدها کاهش یابد آن نیز کم می شود.

وی بر لزوم حمایت کافی از کادر درمان بویژه پزشکان و پرستارانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، تاکید کرد و اظهار داشت: اگر بودجه‌ای که مقرر بود به وزارت بهداشت تزریق شود بطور کامل تخصیص یابد می توانیم بخشی از مشکلات و مسائل خود را در حمایت مالی از کادر درمان جبران کنیم.

کلیدری همچنین با اشاره به اینکه مشکل تامین برخی تجهیزات مانند کپسول اکسیژن در اصفهان در حال برطرف شدن است، خاطرنشان کرد: بیمارستان الزهرا(س) با مساعدت شرکت فولاد مبارکه در زمان حاضر دارای ۲ تانک اکسیژن با ظرفیت ۲۰ تُن است و برای سایر بیمارستان‌ها نیز چنین اقدامی در دست اجراست.

وی به همکاری خیران برای تامین کپسول اکسیژن جهت بیماران مبتلا به کرونا در خانه اشاره و اضافه کرد: مقرر شده است که روزانه حدود ۲ هزار کپسول اکسیژن آماده و بصورت امانی در اختیار بیماران قرار داده شود تا تعدادی از آنها دوره درمان خود را در خانه سپری کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به اضافه شدن ۳۰۰ تخت به تخت‌های مراقبت های ویژه بیمارستان های استان در سال جاری برای خدمات رسانی بیشتر به بیماران نیز اشاره کرد و گفت: برای هزینه تخت های آی سی یو توسعه یافته با سازمان های بیمه گر اختلاف نظر داشتیم زیرا آنها هزینه تخت های توسعه یافته را پوشش نمی دادند اما در جمع بندی انجام شده با آنها و همچنین بر اساس ابلاغ وزارت بهداشت آنها موظف به پوشش این تخت‌ها هستند.

وی مطالبه اصلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ستاد استانی مقابله با کرونا را اعمال محدودیت‌ها بویژه در سفرهای داخل و خارج استانی خواند و تاکید کرد: سختگیری‌هایی که هفته گذشته درباره سفر به اصفهان شد تا حدودی به ما کمک کرد و امیدواریم همه مردم نیز به این باور برسند که سفر در شرایط کنونی خطرناک است.

* ۱.۳ تخت به ازای هر یک هزار اصفهانی موجود است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به وجود حدود هفت هزار تخت بستری در استان اصفهان که حدود چهار هزار و ۷۰۰ تخت در کلانشهر اصفهان است، اشاره و خاطرنشان کرد: سرانه تعداد تخت بستری به ازای هر یکهزار نفر در این خطه ۱.۳ تخت است درحالیکه میانگین این نرخ در خاورمیانه سه ، آلمان هشت و ژاپن ۱۳ تخت است.

کلیدری با تاکید بر اینکه از نظر تعداد تخت نسبت به جمعیت پنج میلیون نفری استان اصفهان با فشار زیادی مواجه هستیم، افزود: نیروی انسانی ما نیز در بهترین شرایط سه نفر به ازای هر تخت است درحالیکه در کشورهای پیشرفته این نرخ بالای ۱۰ نفر درنظر گرفته می‌شود.

وی به سیاست‌های دولت برای افزایش تعداد تخت و اعطای مجوز به بخش خصوصی و خیریه در این جهت نیز اشاره کرد و گفت: امید است با مجوزهای صادر شده تا سال ۱۴۰۴ در استان اصفهان تعداد تخت‌ها به بیش از ۱۰ هزار با سرانه ۱.۶ به ازای هر یکهزار نفر برسد اما هنوز با شرایط ایده آل فاصله داریم.

کلیدری همچنین به یکصد طرح پژوهشی درباره کرونا در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اشاره کرد و افزود: این دانشگاه در یک طرح بزرگ و جهانی نیز مشارکت دارد که در آن مخاطراتی که ممکن است در آینده برای بیماران کرونایی ایجاد شود را بررسی می‌کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره برخی ادعاها برای درمان بیماری کرونا، تاکید کرد: همه افراد مدعی باید مسیر ارزیابی دقیق و قانونی تجویزها را طی کنند. وی همچنین بر ضرورت ایجاد نظام ممیز عملکرد بالینی در نظام درمان کشور تاکید و اضافه کرد: لازم است تعرفه معقولی در این بخش تعریف شود تا از انحرافات جلوگیری شود.

بر اساس آخرین آمار رسمی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا کنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر بطور قطعی به کرونا مبتلا شدند، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۰ هزار تَن رسید و ۳۰ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : جمهوری اسلامی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما