plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۲۷۲۰

احزاب در فعالیتهای سیاسی اصفهان، حضور چشمگیر ندارند

جمعی از فعالان سیاسی استان اصفهان معتقدند احزاب در این استان به معنای واقعی شکل نگرفته‌اند و فعالیت آنها مقطعی و تنها معطوف به انتخابات است اما در سایر ماه‌ها و سال‌ها احزاب این خطه برنامه‌های حزبی در بخش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ندارند و به همین دلیل نقش احزاب و گروه‌ها در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان بسیار کمرنگ است.
احزاب در فعالیتهای سیاسی اصفهان، حضور چشمگیر ندارند
به گزارش ایصال نیوز، این عده در گفت وگو با ایرنا برقراری جمهوریت براساس احکام اسلام و دین را یکی از اهداف انقلاب اسلامی بیان کردند و معتقدند باتوجه به اینکه احزاب نقش مهمی در ایجاد جمهوریت ایفا می‌کنند در این سال‌ها باید احزاب قدرتمندی در کشور شکل می‌گرفت تا مطالبات عمومی بهتر پیگیری شود.
بر اساس نظریات صاحب نظران علم سیاست، حزب دستاوردی اجتماعی و تاریخی با ماهیت سیاسی است و مانند هر پدیده دیگر معنا و مفهوم آن تابع زمان، مکان و حتی جغرافیا می‌باشد. بر این اساس احزاب در جامعه، افزون بر بیان نیازها و خواسته‌های مردم، به عنوان حلقه تعامل بین حکومت و جامعه مدنی و توده‌های مردم عمل می‌کنند.
احزاب همچنین نقشی تحلیل گر را برعهده دارند که با آسیب شناسی مسائل و چگونگی اتخاذ راهبردهای تأثیرگذار به اعتلا و پیشرفت جامعه کمک می‌کنند.
باتوجه به گذشت ۴۰ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران و استقرار نظام جمهوری اسلامی با در نظر گرفتن ماهیت نظام که مردم‌سالاری دینی است، ضرورت شکل دهی، سازمان‌دهی و هدایت احزاب بیش از پیش احساس می‌شود.
در عین حال نبود احزاب قدرتمند و سازمان‌دهی شده در دوره‌های مختلف، موجب شده فضای سیاسی کشور در مقاطع خاص بویژه در آستانه برگزاری انتخابات شاهد تنش‌های سیاسی شود و این روند، انتخابات را تحت تأثیر قرار دهد.
استان اصفهان در طول تاریخ بویژه پس از مشروطیت نقشی مهم در تحولات سیاسی ایران داشته و در عرصه سیاست داخلی و خارجی ایران نقش آفرین بوده است.
بر اساس اسناد تاریخی موجود فعالیت‌های حزبی سازمان یافته در استان اصفهان در دوره قاجار بویژه در زمان تأسیس خانه مشروطه اصفهان که همزمان با تأسیس خانه مشروطه تبریز بوده است، آغاز شد و در این زمان آزادی خواهان، مردم، علما، روشنفکران و رجال سیاسی و فرهنگی اصفهان همراه با بختیاری‌ها در خانه مشروطیت اصفهان گرد هم می‌آمدند تا درباره مشروطیت، حکومت قانون و امور مدنی مشورت و همفکری کنند.
بیشتر احزاب کشور در استان اصفهان نمایندگی دارند و نمایندگان آنها با عنوان دبیر یا رئیس حزب یا تشکل سیاسی در این استان مشغول فعالیت هستند.
عضو جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان فعالیت احزاب در این استان را دور از انتظار دانست و دلیل آن را باور نداشتن فعالیت‌های حزبی بیان کرد و گفت: احزاب استان اصفهان تقویت نشده‌اند و در حالی که این خطه سابقه زیادی در مبارزات سیاسی، شکل گیری تحولات اجتماعی و مشروطیت داشته است.
عباس حاج رسولی‌ها اظهار داشت: یکی از ارکان جمهوریت، احزاب هستند زیرا احزاب برآمده از افراد جامعه هستند و می‌توانند به انتخاب مردم و رعایت حقوق مدنی و شهروندی کمک کنند.
وی با اشاره به گذشت ۴۰ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بیان کرد: یکی از اهداف انقلاب اسلامی برقراری جمهوریت بر اساس احکام اسلام و دین بوده است و با توجه به اینکه احزاب نقش مهمی در ایجاد جمهوریت ایفا می‌کنند باید احزاب قدرتمندی در کشور شکل می‌گرفت تا مطالبات عمومی بهتر پیگیری شود.
عضو جامعه اسلامی با بیان اینکه برخی افراد اعتقاد به فعالیت احزاب ندارند، تصریح کرد: با وجود احزاب منافع برخی افراد و گروه‌ها به خطر می‌افتد و به همین دلیل دوست ندارند، احزاب قدرتمند شوند.
وی گفت: احزاب باید تقویت شوند تا با شناسایی افراد مستعد، متخصص و متعهد، مدیران خوبی را برای اداره آینده کشور تربیت و معرفی کنند
حاج رسولی‌ها ادامه داد: چنانچه احزاب به معنای واقعی فعال شوند می‌توانند کار مراجع چهارگانه برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را نیز راحت تر کنند زیرا احزاب پس از طی فرآیندی موفق به دریافت مجوز فعالیت می‌شوند و می‌توانند به عنوان امین مردم و نظام عمل کنند.
همچنین دبیر حزب اعتدال و توسعه در استان اصفهان با بیان اینکه احزاب در این خطه قوام یافته نیست، تصریح کرد: فعالیت احزاب در استان اصفهان به دوره انتخابات محدود است و فعالیت آنها فصلی می‌باشد و دائمی نیست.
امیر مسعود هراتیان بی توجهی به احزاب و فعالیت‌های حزبی را از ضعف‌های جامعه بیان کرد و گفت: برخی از افراد جامعه و حتی برخی نمایندگان و مسئولان دیدگاه خوبی نسبت به فعالیت‌های گروهی و حزبی ندارند و این دیدگاه را از افتخارات خود بیان می‌کنند.
وی افزود: احزاب شناسنامه دار بر اساس مرام‌نامه و رویکردها و دیدگاه‌های خود منافع ملی را به پیش می‌برند و افرادی که در این احزاب فعالیت می‌کنند مطابق با مرامنامه و یک منش خاص آموزش می‌بینند که بر این اساس منش و فعالیت آنها برای همه اطلاع رسانی می‌شود و برای جامعه شفاف است.
دبیر حزب اعتدال و توسعه در استان اصفهان ادامه داد: چنانچه انتخاب مردم براساس گزینه‌های حزبی انجام شود، مطالبه گری و برآورده کردن خواسته‌های مردم بهتر محقق می‌شود و این موضوع به پیشرفت جامعه کمک می‌کند زیرا احزاب باید بر نامزدهای معرفی شده از سوی آنها نظارت کنند و نامزدها نیز در قبال رفتار خود به مردم و احزاب پاسخگو باشند.
وی گفت: هرچقدر احزاب در جامعه تقویت شوند، افراد شناسنامه دار برای تصدی مسئولیت‌های مختلف بیشتر می‌شوند و قابلیت‌های نظارتی مردم بر مناصب در بخش‌های مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افزایش می‌یابد.
هراتیان درباره فعالیت‌های حزب اعتدال و توسعه در اصفهان تصریح کرد: این حزب در استان سعی کرده است ارتباط خود با نمایندگان مجلس و مسئولان را حفظ کند و هرچند وقت یک بار طی برگزاری نشست‌های مشترک با نمایندگان و مسئولان، مطالبات مردم را مطرح و با تبادل نظر با نمایندگان مجلس و مسئولان درباره مشکلات منطقه، راهکارهای مد نظر خود را ارائه دهد و به حل مشکلات کمک کند.
دبیر حزب تدبیر و توسعه ایران اسلامی در استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه احزاب نقش بسزایی در جمهوریت و دموکراسی دارند، گفت: در بیشتر کشورهای پیشرفته جهان، احزاب پرورش دهنده نیروهای سیاسی و اجرایی هستند و احزاب هستند که مدیران اجرایی را برای تصدی پست‌های مختلف به دولتمردان پیشنهاد می‌کنند اما در کشورمان این ساز و کار ضعیف است و به همین دلیل گاهی بر اثر انتخاب اشتباه یک مدیر که رابطه و نه ضابطه در انتخاب او نقش داشته است، خسارت و ضربات سنگینی به کشور و نظام وارد می‌شود.
غلامرضا مهران زاده اظهار داشت: چنانچه احزاب به معنای واقعی در صحنه‌های مختلف اجتماع فعالیت داشته باشند، مطالبه گری مردم افزایش می‌یابد و مسئولان هم در شرایطی قرار می‌گیرند که در قبال رفتار و کارهای خود پاسخگو شوند.
وی با اعتقاد به اینکه فعالیت احزاب در استان اصفهان ضعیف است، گفت: چنانچه فعالیت احزاب در این استان مطلوب بود، بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های استان که سال‌هاست بر زمین مانده است، تاکنون به بهره برداری رسیده بود.
دبیر حزب تدبیر و توسعه ایران اسلامی در استان اصفهان، متحد نبودن احزاب در این استان را از چالش‌های این خطه بیان کرد و گفت: همه احزاب و گروه‌های سیاسی شناسنامه دار برای اداره امور دیدگاه‌ها و نظریات مختلفی دارند اما به نظرم هدف همه آنها یکی است بنابر این برای حل مسائل و مشکلات استان باید بین احزاب و نیروهای سیاسی استان وحدت ایجاد شود.
وی با بیان اینکه هدف از شکل گیری انقلاب اسلامی این بود که حکومت فرزانگان داشته باشیم، گفت: افزون بر آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور، احزاب نیز نقش مهمی در تربیت فرزانگان دارند و به همین منظور تقویت احزاب در جامعه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
مهران زاده تصریح کرد: اینکه مشکلات جامعه ما روز به روز بیشتر می‌شود به دلیل این است که احزاب واقعی در کشور شکل نگرفته است و احزاب ما روحیه مطالبه گری ندارند.
دبیر حزب ندای ایرانیان در استان اصفهان نیز تصریح کرد: فعالیت احزاب در این استان بیشتر به زمان انتخابات معطوف است و پس از برگزاری انتخابات فعالیت آنها کمرنگ می‌شود.
محمد کیهانی اظهارداشت: تعداد اندکی از احزاب در استان اصفهان وجود دارند که فعالیت آنها در طول سال استمرار دارد و با برگزاری جلسات نظریه پردازی، مناظره، هم اندیشی و آموزشی به تقویت دموکراسی در کشور کمک می‌کنند.
به گفته وی حزب ندای ایرانیان در استان اصفهان از جمله این احزاب است که فعالیت کمیته‌های آن در طول سال متوقف نیست و برنامه‌های حزبی خود در بخش‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را دنبال می‌کند.
دبیر حزب ندای ایرانیان در استان اصفهان بیان کرد: کمیته سیاسی این حزب در استان اصفهان، رویدادهای سیاسی این استان را در طول سال رصد می‌کند و با برگزاری نشست‌های تخصصی نسبت به شناسایی افراد حائز شرایط برای قرار گرفتن در فهرست انتخاباتی این حزب اقدام می‌کند.
وی با بیان اینکه این حزب بیشتر خاستگاه اجتماعی دارد، افزود: ما تنها حزبی هستیم که کمیته ویژه محیط زیست داریم و این کمیته با بررسی شرایط محیط زیست استان، با برگزاری جلسات با یکی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی مشکلات محیط زیستی استان را مطرح و دیدگاه‌های کارشناسی اعضای خود را برای کمک به برون رفت از مشکلات ارائه می‌کند.
کیهانی با اشاره به اینکه رویکرد این حزب تقویت مطالبه گری حل مشکلات جامعه است، گفت: در این خصوص شورای مشورتی حزب ندای ایرانیان در استان اصفهان تشکیل شده است و نظرات کارشناسی خود را به نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی استان ارائه می‌کند.
در همین حال رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان اصفهان ابراز عقیده کرد: فعالیت احزاب در این استان نسبت به گذشته بهتر شده اما مطلوب و مورد انتظار جامعه نیست.
سید علی نکویی زهرایی با بیان اینکه فعالان سیاسی این استان برای تحزب گرایی جامعه تلاش نکرده‌اند در عین حال اظهار داشت: از سال ۹۸ تاکنون فعالیت‌های حزبی در این استان بیشتر شده و فضای نقد و نظر و نقدپذیری در جامعه بهبود یافته است.
وی ذهنیت منفی جامعه نسبت به احزاب و فعالیت‌های حزبی را مهمترین عامل بازدارنده پیشرفت فعالیت‌های حزبی در استان اصفهان دانست و گفت: برخی نخبگان و مسئولان که حتی کرسی‌های مجلس به عنوان نمایندگی مردم را تصاحب کرده‌اند، گاهی در سخنان خود از اینکه فعالیت حزبی نداشته‌اند را افتخار می‌دانند و این نشان می‌دهد که جامعه ما به انجام کارگروهی علاقه مند نیست و فردگرایی را به حزب گرایی و کار گروهی ترجیح می‌دهد.
رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان اصفهان با اشاره به اینکه فعالیت‌های حزبی درآمد زا نیست، گفت: گاهی، اعضای احزاب باید هزینه‌های مالی نیز پرداخت کنند زیرا احزاب درآمدی ندارند و کمک‌های اندکی هم از سوی وزارت کشور انجام می‌شود، پاسخگوی نیازهای احزاب نیست.
نکویی اضافه کرد: احزاب آنگونه که باید از سوی مسئولان محلی نیز مورد حمایت قرار نمی‌گیرند بطور مثال خانه احزاب استان اصفهان می‌تواند به تقویت احزاب در این استان کمک کند و مسئولان محلی نیز چند سال است که قول تشکیل آن را داده‌اند اما تاکنون عملیاتی نشده است.
وی با اشاره به اینکه احزاب برای برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های خود نیاز به مکان دارند، گفت: بیشتر احزاب استان اصفهان مکانی برای تشکیل این جلسات را ندارند و مجبورند برای اجرای برنامه‌های خود سالن‌ها و مکان‌هایی را اجاره کنند که برای آنها هزینه بر است.
رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان اصفهان بیان کرد: اگر بخواهیم به سمت مردم‌سالاری حرکت کنیم احزاب باید فعال شوند و دیدگاه‌های آنها برای اداره امور مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان اصفهان ادامه داد: تک صدایی به نفع جامعه و قابل قبول نیست و توصیه من این است که احزاب با دیدگاه‌های مختلف باید با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند و برای برطرف شدن مشکلات و ارتباط با مردم باید متحد شوند.
هم اکنون در استان اصفهان بیش از ۸۰ تشکل سیاسی (در ۲۳ شهرستان) وجود دارد که نیمی از آنها رویکرد اصول‌گرایی و نیمی نیز رویکرد اصلاح طلبی دارند.
انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما