plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۱۵۷۱۴

رشد ۲۳ برابری پوشش گیاهی در اصفهان تلاشی برای حفظ محیط زیست

رشد ۲۳ برابری طرح‌های جنگلکاری و توسعه پوشش گیاهی در اصفهان نسبت به آغاز فعالیت دولت و اجرای ۱۱ هزار و ۶۰۰ هکتار انواع پروژه‌های مرتبط با این بخش بدون شک بعنوان یکی از راهبردهای اثربخش دولت، نقش شایانی در حفظ محیط زیست و سلامتی مردم این خطه ایفا می‌کند.
رشد ۲۳ برابری پوشش گیاهی در اصفهان تلاشی برای حفظ محیط زیست
فصل بهار تداعی‌گر نو شدن فصل و بی تردید یادآور رنگ سبز درختان و گیاهان بیش از هر رنگ دیگری است، سبز رنگ زندگی و سرزندگی و نشان از نشاط است که در در این روزها بسیار شاهد آن هستیم. بی تردید همگان باید برای حفظ این رنگ سبز که زیبایی طبیعت را دوچندان می‌کند و افزایش آن تلاش کنند، به معنای دیگر باید برای افزایش شمار درختان و فضای سبز در شهرها و استان ها تلاش کرد بویژه اینکه دردسر فعالیت مخرب انسان بر منابع طبیعی و جنگل‌ها روز به روز بیشتر می شود و باید برای پایداری و توسعه این نواحی سرسبز کوشید.

جنگل ها منزلگاه زیست، حیات و زندگی هستند شاید تمامی فواید و ارزش‌های این نواحی سبز و محبوب آنچنان که باید و شاید از سوی دانشمندان و متخصصان کشف نشده باشد، تولید اکسیژن، حفظ گونه‌های زیست محیطی، پایداری محیط زیست و کاهش درصد وقوع بلایای طبیعی از جمله فواید جنگل‌هاست که البته هر یک زیرمجموعه ها و اثرات مثبت بیشتری دارد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در حال حاضر مساحت جنگل‌های کشور حدود ۱۴ میلیون هکتار است که باید به ۱۷ میلیون هکتار افزایش یابد.

هم اکنون ایران با توجه به این که هفت درصد مساحتش را جنگل تشکیل می‌دهد جزو کشورهای کم جنگل دنیا محسوب می‌شود که با افزایش مساحت جنگل‌ها به ۱۰ درصد از دسته کشورهای کم جنگل خارج خواهد شد. براساس برنامه افق ۱۴۰۴ مساحت جنگل های کشور از حدود ۱۴ میلیون هکتار باید به ۱۷ میلیون هکتار افزایش پیدا کند.

*افزایش جنگل‌کاری در کشور از ۷۷۰ هزار هکتار به ۹۵۰ هزار هکتار
در دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار ارزشمندی در زمینه حفظ آب و خاک انجام شد و در بخش جنگل‌کاری از ۷۷۰ هزار هکتار به ۹۵۰ هزار هکتار افزایش یافت اگرچه باید به این نکته توجه شود که سرمایه گذاری در این بخش به هیچ وجه هزینه صرف نیست بلکه تاثیر مستقیم بر حفظ سلامتی مردم، پایداری محیط زیست، کاهش بلایای طبیعی و توسعه منابع طبیعی خواهد داشت.

و اما استان اصفهان از حیث عملیات و پروژه‌های توسعه پوشش گیاهی و جنگلکاری از جمله مناطق فعال در دوران فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم بود.

*۱۱۶۰۰ هکتار جنگلکاری در اصفهان حاصل تلاش دولت
بر پایه آمار و ارقام اخذ شده از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، در این خطه در طول هفت سال فعالیت دولت از سال ۹۲ تا آخر ۹۹، حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ هکتار انواع عملیات جنگلکاری و توسعه فضای سبز انجام گرفت.

پیش از بررسی این پروژه ها باید بدانیم که استان اصفهان از حیث عرصه‌های طبیعی به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده شده و سرانه جنگل درکمتر از ۰.۱ هکتار گزارش می شود اما با وجود سطح به نسبت کم از تنوع گونه‌ای خوبی (۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.

این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.

استان اصفهان واقع در مرکز کشور اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.

*جهش ۲۳ عملیات جنگلکاری و توسعه فضای سبز
به غیر از سرجمع طرح‌ها و عملیات جنگلکاری و توسعه فضای سبز، در سه سال گذشته طرح های بسیار بیشتری نسبت به آغاز فعالیت دولت در این خطه اجرا شد برای مثال سال ۹۹ به نسبت ۹۲ از افزایش ۲۳ برابری حکایت دارد به این ترتیب که در آن سال تنها ۲۱۰ هکتار طرح جنگلکاری و توسعه فضای سبز انجام گرفت اما این رقم در سال قبل به حدود چهار هزار و ۸۰۰ هکتار رسید.

به گفته مسوولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اجرای طرح‌های جنگلکاری در استان با محوریت گیاهان مقاوم با آب و هوای خشک و نیمه خشک انجام می‌شود تا بدلیل بارش‌های کم، این گیاهان ماندگار باشند.

بر همین مبنا درخت اسکوپاریا (نوعی درخت بادام)، زبان گنجشک، زیتون، اقاقیا و سرو که در شرایط خشک بخوبی خود را حفظ می‌کند از گیاهان اصلی کشت شده در طرح‌های جنگلکاری و توسعه پوشش گیاهی استان است.

*مبارزه با آفات
دیگر فعالیت اثربخش برای حفظ جنگل‌ها به عقیده کارشناسان حفظ جنگل های موجود در کنار افزایش پوشش جنگل ها باید جزو راهبردهای اصلی متولیان امر باشد که یکی از مهم ترین آنها مبارزه با آفات است که این موضوع نیز در چند سال اخیر در استان اصفهان افزایش یافت.

بنا به اظهارات معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: طرح‌های مرتبط با پایش و مراقبت از نواحی جنگلی در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفت و برای مثال عملیات مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط در سال ۹۸ برای ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های این خطه انجام شد.

داریوش سعیدی در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: همچنین برای مثال عملیات مبارزه با آفت در یک سال اخیر در چهار هزار هکتار از جنگل‌های دست کاشت و بیابانی استان انجام شد.

وی گفت: این عملیات بیشتر در جنگل‌های دست کاشت و جنگل‌های بیابانی منطقه شرق و شهرستان آران و بیدگل و با هدف جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی انجام شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان ادامه داد: فعالیت‌های کنترلی این نهاد برای پیشگیری و مبارزه با آفت موش که با خوردن ریشه گیاهان‌ تاغ و قره داغ سبب آسیب به این نوع پوشش گیاهی می‌شود در سال های اخیر افزایش داشته است.

*غنی سازی جنگل های زاگرسی با هدف حفظ هرچه بیشتر منابع موجود
این غنی سازی با کاشت بذر بلوط انجام می‌شود و هدف از آن تقویت پوشش گیاهی و جایگزینی درختان از بین رفته در جنگل های زاگرسی است. بخشی از جنگل‌های زاگرسی کشور در شهرستان فریدونشهر و سمیرم استان قرار دارند و حفاظت و تقویت درختان این منطقه نقش ویژه‌ای در جلوگیری از فرسایش خاک، سیلاب و دیگر پدیده‌های مخرب خواهد داشت.

غنی سازی جنگل‌های بلوط با بذر در فصول پاییز و زمستان انجام می‌گیرد و از آنجا که این مناطق زیستگاه شمار زیادی از حیوانات مانند خرس است در حمایت از محیط زیست و گونه های جانوری هم موثر خواهد بود.

*تخصیص اعتبارات به موقع عملی برای مانع زدایی
در این ارتباط سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: حفاظت از منابع طبیعی موجود در کنار توسعه پوشش گیاهی از جمله راهبردهای اصلی این نهاد به شمار می رود و افزایش سال به سال آن مطابق با تخصیص بودجه در دستور کار قرار گرفته است.

محمدعلی کاظمی در گفت و گویی اظهارداشت: پایداری جنگل‌های طبیعی و ایجاد جنگل‌های مصنوعی در اطراف شهرهای بزرگ و صنعتی استان ضروری است بویژه اینکه آلودگی هوا را باید با توسعه پوشش گیاهی خنثی کرد. وی ادامه داد: نهالکاری و درختکاری در مناطق مختلف و افزایش سطح جنگل‌های دست کاشت استان نیازمند تامین اعتبارات بیشتر است و از سوی دیگر همکاری مردم برای حفاظت از جنگل ها باید بیش از قبل افزایش یابد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: کمبود اعتبارات مانع اصلی برای اجرای مرتبط با منابع طبیعی بویژه در بخش توسعه پوشش گیاهی است بخصوص اینکه مطالعات در سطح استان بخوبی انجام شده و در صورت تامین منابع مالی می توان سرعت اجرا طرح ها را افزایش داد.

* آموزش و فرهنگسازی لازمه نگهداشت منابع طبیعی و جنگل‌ها
به گفته عضو هیات علمی و استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان اجرای طرح‌های جنگلکاری از یک سو و مشارکت‌های مردمی برای حفاظت از جنگل‌ها ضروری است و اقدامات پایدار در جهت حفظ و توسعه جنگل سبب حفظ این داشته‌های با ارزش برای نسل‌های آینده و جلوگیری از تخریب آنها می‌شود.

عیسی ابراهیمی اظهارداشت: آموزش و فرهنگسازی در کنار اجرای طرح ها باید جدی گرفته شود زیرا با همکاری مردم، حفاظت بهتر انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: باید به همگان آموزش داد که درختان مانند دیگر موجودات زنده حق حیات دارند بخصوص اینکه ادامه زندگی انسان‌ها هم وابسته به حفظ همین درختان است.

انتهای پیام/
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما