plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۱۳۳۵۶

با ادعاهای غلط، مردم را نگران نکنید

مینو محرز*
اظهارنظرها مبنی بر آزمايش واکسن کرونا بر روی شهروندان ايرانی واقعيت ندارد و کذب محض است
با ادعاهای غلط، مردم را نگران نکنید
چند روز پيش رئيس‌جمهور سابق اظهارنظرهايي درباره واکسن کرونا کرد، که در همين‌جا اعلام مي‌کنم که به هيچ عنوان اين اظهارنظرها مبني بر آزمايش واکسن کرونا بر روي شهروندان ايراني واقعيت ندارد و کذب محض است.

اصلا واکسني ساخته نشده که بر روي شهروندان آزمايش شود. متاسفانه در اين وضعيت که مردم و ستاد ملي مبارزه با کرونا درگير کنترل اين بيماري هستند، موجي راه افتاده است که اخبار نادرست را منتقل مي‌کند.

بنا نيست هيچ واکسني روي شهروندان ايراني آزمايش شود. واکسن‌هاي ايراني مرحله آزمايشات حيواني را گذرانده و بناست، مرحله بعدي آزمايش را طي کند. اين واکسن‌ها نيز کاملا ايراني بوده و از کشور ديگري وارد نشده‌اند.

نمي‌دانم با رويکردهايي که در چنين شرايطي اتخاذ مي‌شود، چه برخوردي بايد انجام بگيرد اما اين زمان که کشور درگير مساله بيماري کروناست، جاي اظهارنظرهاي اين‌چنيني نيست.

تنها براي اطلاع مردم مي‌گوييم که تاکنون هيچ واکسني از خارج کشور وارد نشده و واکسن ايراني که آزمايشات حيواني آن توسط وزارت بهداشت و سازمان جهاني بهداشت تاييد شد، در آينده وارد فاز آزمايش انساني خواهد شد.

اين اتفاق تاکنون رخ نداده است. سازمان جهاني بهداشت نيز اخيرا کنفرانسي در همين موضوعات داشت اما بيش از اين هيچ اتفاقي در مورد واکسن کرونا رخ نداده است.

واکسن چيني بنا بود در امارات و عربستان امتحان شود اما دولت ايران نپذيرفت که اين واکسن در کشور ما امتحان شود.

در اين شرايط حساس به مسئولاني که در اين موارد ادعاهايي خلاف واقع دارند، توصيه‌اي ندارم اما به مردم توصيه مي‌کنم که تابع ادعاي غلطي که در فضاهاي گوناگون مطرح مي‌شود، نباشند.

افرادي اظهارنظرهاي نادرستي را مطرح مي‌کنند که اطلاعات صحيحي درباره آن ندارند، مردم نگران اين ادعاها نباشند.

هيچ واکسني وارد نشده تا روي مردم ايران آزمايش شود و واکسن توليد ايران نيز روي مردم ايران آزمايش نشده است.

مردم خود را با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي سالم نگه دارند.

محدوديت‌هاي کرونايي اجرا شده در شهرها توانسته است از شدت مراجعه به بيمارستان‌ها بکاهد و ميزان ابتلا به بيماري را کاهش دهد. اگر وضعيت به همين صورت ادامه پيدا کند و پس از برداشته شدن محدوديت‌ها نيز مردم به رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي ادامه بدهند، آمار ابتلا به کرونا از اين هم کمتر خواهد شد.

*پزشک

انتهای پیام/*
۲
مرجع : آرمان ملی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما