plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۶۷۹۳

نشست اضطراری اتحادیه عرب درباره لیبی

اتحادیه عرب امروز سه شنبه درباره اوضاع لیبی نشست اضطرای برگزار می کند. «خلیفه حفتر» از کشورهای عربی خواست تا با دخالت‌های ترکیه در لیبی مقابله کنند. قطر، ترکیه و ایتالیا از دولت وفاق ملی لیبی حمایت می کنند و در مقابل عربستان، امارات، مصر، روسیه و فرانسه از ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی پشتیبانی می کنند.
نشست اضطراری اتحادیه عرب درباره لیبی
به گزارش ایصال نیوز نشست اتحادیه عرب قرار است امروز سه‌شنبه درباره اوضاع لیبی برگزار شود، این نشست فوق العاده به درخواست مصر و در سطح نمایندگان خواهد بود.

از زمان سرنگونی رژیم «معمر قذافی» دیکتاتور معدوم لیبی در سال 2011، این کشور به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.

ژنرال بازنشسته ارتش لیبی «خلیفه حفتر» که کنترل مجلس و شرق این کشور را بر عهده دارد، مورد حمایت برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله عربستان، مصر و فرانسه و روسیه است.

وی طی چند ماه گذشته بارها تلاش کرده است از طریق لشکرکشی طرابلس را به سیطره خود درآورد و این در حالی است که حملات حفتر تاکنون نتیجه‌ای به جز کشته شدن شهروندان لیبی و آواره شدن هزاران نفر از آنها نداشته است.

دولت وفاق ملی نیز که مورد پذیرش بین‌المللی قرار گرفته، تحت ریاست «فائز السراج» عمل کرده و کنترل غرب لیبی را در دست دارد و با حملات حفتر مقابله کرده‌است.

در همین حال روزنامه سوری الوطن به نقل از منابع نزدیک به شبه نظامیان وابسته به ترکیه اعلام کرد که ترکیه طی روزهای آتی دو هزار نفر از این نیروها را به لیبی می‌فرستد تا به صفوف دولت وفاق ملی ملحق شوند.

«خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی که به مصر سفر کرده است، روز دوشنبه از کشورهای عربی خواست تا با دخالت‌های ترکیه در لیبی مقابله کنند.

به نوشته شبکه «العربیه»، وی همچنین از کشورهای عربی خواست تا مانع از آن شوند که ترکیه «ثروت‌های ملت لیبی را به یغما ببرد». حفتر از جامعه بین‌المللی نیز خواست تا مانع اعزام نیروهای ترکیه‌ای به لیبی شوند.

هم‌اکنون لیبی تحت اداره دو قدرت است. یکی پارلمان طُبرُق در شرق لیبی و دیگری دولت وفاق ملی در طرابلس (پایتخت) در غرب این کشور که به ترتیب، نیروهای شرق تحت حمایت عربستان، مصر، امارات، فرانسه و روسیه هستند و دولت در طرابلس تحت حمایت ترکیه، قطر و ایتالیاست.

گفتنی است، اتحادیه عرب که بیشتر اعضای آن مخالف دخالت ترکیه در لیبی هستند، در نشست امروز، مخالفت مجدد خود مداخله نظامی ترکیه را اعلام خواهند کرد.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما