plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۳۷۳۵۰
رئیس بنیاد فرهنگی اکو تصریح کرد

نوروز منحصر به کشور، مذهب، خانواده یا قبیله خاصی نیست

تلاش می کنیم نوروز را به جهان غرب معرفی کنیم
رئیس بنیاد فرهنگی اکو وابسته به سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) گفت: «نوروز منحصر به کشور، مذهب، خانواده یا قبیله خاصی نیست بلکه توسط همه مردم این منطقه برگزار می‌شود.»
نوروز منحصر به کشور، مذهب، خانواده یا قبیله خاصی نیست
به گزارش سرویس گردشگری ایصال نیوز، دکتر سعد خان، رئیس بنیاد فرهنگی اکو وابسته به سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) گفت: «بسیار خوشحالم که در مورد نوروز صحبت می کنم زیرا نوروز جشنی است که در همه کشورهای این منطقه از جمله ایران، پاکستان، ترکیه و در تمام کشورهای اسلامی آسیای مرکزی حتی شمال عراق، جشن گرفته می شود. نوروز جشن سال نو، شادی و نشاط و فرا رسیدن بهار است، از این رو برای همه مردم منطقه خوشی آرزو می‌کنم.»

سعد خان افزود: سازمان فرهنگی اکو بخش فرهنگی سازمان همکاری اقتصادی اکو است و بنابراین ارتباط بخش فرهنگی با سازمان مشابه رابطه‌ای است که یونسکو با سازمان ملل دارد و کاری که ما انجام می‌دهیم، تقویت وحدت فرهنگی منطقه است.

همچنین برای ترویج تمدن غنی این منطقه که شامل جشن‌های مختلفی مانند صده، شب یلدا، نوروز و بسیاری اعیاد دیگر که منحصر به این منطقه است، تلاش خواهیم کرد. در واقع برنامه و هدف ما این است که همه کشورها را از پیشینه فرهنگی غنی و متنوع تمدن‌های خود آگاه کنیم.

وی تاکید کرد که نوروز مردم منطقه را گرد هم می‌آورد زیرا در سراسر منطقه و در همه کشورها توسط پیروان همه ادیان جشن گرفته می شود و نوروز منحصر به کشور، مذهب، خانواده یا یک قبیله خاص نیست. این جشن توسط همه مردم این منطقه و حتی از قبل از اسلام برگزار می‌شد.

سعد خان توضیح داد: «به نظر من وقتی نوروز را جشن می گیریم همه از فرا رسیدن بهار استقبال می کنیم، در نوروز شاهد گل‌ها و هوای زیبا هستیم. و سال جدیدی احساسات مردم را به سمت هماهنگی و برادری با دیگران سوق می دهد. نوروز بهترین عید سال است که اقوام و ملت‌ها را گرد هم می‌آورد.»

سعد خان ادامه داد: «مردم غرب در مورد نوروز اطلاعات کمی دارند و مردم به خوبی با نوروز آشنا نیستند و معتقدند سال نو آنها تنها سال نو یا شاید مهم‌ترین سال نو در جهان است.»

وی افزود: باید از طریق دیپلماسی فرهنگی، سفارتخانه‌ها و جوامع مهاجر این منطقه که در دنیای غرب زندگی می کنند، مردم در سراسر جهان با نوروز آشنا شوند.

دکتر سعد خان تاکید کرد: «تلاش می کنیم نوروز را به جهان غرب معرفی کنیم. در این راستا اخیرا جشن نوروز را در پارک اکو در عباس آباد تهران برگزار کردیم که تمام دیپلمات‌های غربی حاضر در تهران در آن شرکت کردند و از سفرای اتحادیه اروپا و کشورهای آمریکای لاتین و خانواده‌های آنها نیز دعوت کردیم و سفره هفت سین ویژه نوروز به آنها معرفی شد. در این مراسم برنامه موسیقی سنتی ویزه نوروز نیز برگزار گردید.

وی تاکید کرد: «شکی نیست که نوروز پیام صلح، دوستی، وفاق و محبت بین خانواده‌ها، مردم و ملت‌های مختلف است و از خداوند منان برای همه مردم جهان به ویژه مردم مظلوم فلسطین آرزوی خیر و برکت می کنیم.

سعد خان یکی از اقدامات این موسسه فرهنگی را در زمینه صنعت فیلم بر شمرد. بدین معنا که فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی ویژه نوروزبه زبان‌های دیگر منطقه دوبله یا ترجمه می‌شود تا در کشورهای عضو اکو نمایش داده شوند.

سعد خان یادآور شد که افغانستان یکی از قدیمی‌ترین اعضای بنیاد فرهنگی سازمان همکاری های اقتصادی است و از فرهنگ و تمدن غنی به ویژه در زمینه نوروز برخوردار است.

وی افزود که موسسه فرهنگی محیط زیست دارای 29 هدف بلندمدت است که در اساسنامه موسسه ارائه شده است و ابراز امیدواری کرد برقراری روابط دیپلماتیک زمینه سیاسی برای تحقق ترویج فرهنگ، میراث فرهنگی، صنایع دستی و آثار فرهنگی را فراهم کند.

وی ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی راه آینده است زیرا کشورها می توانند مشکلات خود را از طریق همکاری فرهنگی، همکاری در زمینه موسیقی، یادگیری زبان یکدیگر و تشویق گردشگری به ویژه از طریق ارتباط بین مردم حل کنند.

دکتر سعد خان ادامه داد: همه کشورهای جهان به ویژه ایران خیلی زود به اهمیت دیپلماسی فرهنگی پی بردند و هر جا که ایران سفارت تاسیس کند، خانه فرهنگ نیز به منظور ترویج فرهنگ ایرانی تأسیس می کند. وی توضیح داد که خود اهل پاکستان است و ایران فقط یک سفارت در پاکستان دارد، اما هشت خانه فرهنگ ایرانی در سراسر پاکستان وجود دارد.

وی در پایان گفت: «همه کشورهای عضو مانند ایران به اهمیت دیپلماسی فرهنگی کاملاً آگاه هستند، نهاد فرهنگی بزرگترین ابزار فرهنگی کشورهای عضو است و ما نیز به عنوان مرجعی برای ارتقای دیپلماسی فرهنگی تلاش می کنیم.»العا لم 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما