plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۲۶۶۱
با میانجیگری اتیوپی

شورای نظامیان سودان با گروههای آزادی و تغییر به توافق رسیدند

شورای حاکمیتی و دولت موقت به مدت سه سال تشکیل خواهد شد
با میانجیگری اتیوپی به نمایندگی اتحادیه افریقا، شورای نظامیان سودان و ائتلاف مردمی آزادی و تغییر سرانجام برای تشکیل دولت انتقالی و تقسیم قدرت توافق کردند. براساس این طرح توافقی در مدت سه سال، ابتدا شورای حاکمیتی برای 18 ماه به ریاست یکی از نظامیان اداره خواهد شد و پس از آن ریاست این شورا به یک شخصیت غیر نظامی سپرده خواهد شد. برای اداره امور کشور نیز یک دولت موقت کار زیر نظر شورای حاکمیتی تشکیل خواهد شد.
شورای نظامیان سودان با گروههای آزادی و تغییر به توافق رسیدند
به گزارش ایصال نیوز به نقل از الجزیرة، محمد حسن لبات فرستاده ویژه اتحادیه افریقا به منظور میانجیگری بین شورای نظامیان سودان و گروهها و احزاب سودان، اعلام کرد: شورای نظامی و انتقالی سودان و ائتلاف مردمی آزادی و تغییر سرانجام برای تشکیل دولت انتقالی و تقسیم قدرت توافق کردند. حسن لبات افزود: پس از چندین  روز مذاکره بر سر تقسیم قدرت در دوره انتقالی،با ایجاد یک مجلس حاکمیتی و یک دولت موقت شامل نظامیان و شخصیتهای دانشگاهی توانمند برای اداره موقت یک دوره سه ساله توافق کردند.
ژنرال محمد حمدان دقلو معاون رئیس شورای نظامیان سودان نیز با تایید این توافق، اعلام کرد که همه نیروهای فعال سیاسی سودان، در این ساختار جدید توافقی مشارکت خواهند داشت.
از سوی دیگر، مرفت حمد النیل، از رهبران گروه‌های مخالف موسوم به آزادی و تغییر در سودان اعلام کرد که شورای نظامی سودان و گروه‌های آزادی و تغییر پس از دو روز مذاکره توافق کردند که ریاست شورای حاکمیتی به صورت دوره‌ای انتخاب شود.
در همین راستا، با میانجیگری فعال و سازنده اتیوپی به نمایندگی از اتحادیه افریقا، دو طرف درباره تعویق تشکیل مجلس نمایندگان تا زمان شکل گیری یک دولت غیرنظامی به توافق رسیدند.
شورای نظامی سودان و گروههای آزادی و تغییر همچنین توافق کردند که تحقیقات شفاف و جامعی درباره حوادث خشونت آمیز هفته‌های اخیر صورت گیرد.در مذاکرات میان دو طرف همچنین توافق شد که پس از سه سال دوره انتقالی یک دولت غیرنظامی متشکل از افراد مستقل و دارای صلاحیت ملی با ریاست یک نخست‌وزیر صلاحیت دار تشکیل شود.
براساس این طرح توافقی در مدت سه سال، ابتدا شورای حاکمیتی برای 18 ماه به ریاست یکی از نظامیان اداره خواهد شد و پس از آن ریاست این شورا به یک شخصیت غیر نظامی سپرده خواهد شد.
گفتنی است، ارتش سودان به دنبال تظاهرات مردمی ملت این کشور علیه نظام حاکم ۱۱ آوریل با انجام یک کودتای نظامی، عمر البشیر را از منصب ریاست جمهوری سودان خلع کرد و بازداشت کرد. به دنبال آن شورای نظامی انتقالی سکان هدایت این کشور را به دست گرفت، با این وجود، اعتراضات مردمی ملت سودان متوقف نشد و خواستار تشکیل یک دولت غیرنظامی شدند. با این توافق به نظر می رسد راه برای انتقال مسالمت آمیز قدرت به غیر نظامیان در سودان هموارتر شد.
انتهای پیام/*
۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما