plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
کد مطلب : ۲۲۱۲۹

آمریکا خرید نفت روسیه را ممنوع و ذخایر طلایش را محدود می کند

همزمان با جدی شدن تحریم نفت و گاز روسیه از سوی کاخ سفید، گروهی از سناتورهای هر دو حزب آمریکا با ارائه لایحه ای، بدنبال محدود کردن ذخایر طلای روسیه هستند تا تاب آوری مسکو در برابر تحریم های سنگین را تضعیف کند.
آمریکا خرید نفت روسیه را ممنوع و ذخایر طلایش را محدود می کند
به گزارش ایصال نیوز، الجزیره به نقل از منابع خود اعلام کرد کاخ سفید عصر امروز سه شنبه تحریم های جدیدی علیه روسیه اعلام خواهد کرد که گام اول ممنوعیت خرید نفت روسیه نیز بخشی از تحریم های جدید خواهد بود.

بلومبرگ نیز اعلام کرد جو بایدن امروز بیانیه تحریم های جدید به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین را صادر خواهد کرد.

همزمان آکسیوس گزارش داد، با وجود اینکه تحریم های روسیه، دارایی های ارزی این کشور را مسدود کرده است، اما ذخایر طلای آن می تواند نجات بخشی بالقوه به شمار آید. اقدامی برای بستن این روزنه، نشانه دیگری است مبنی بر اینکه کنگره آمریکا درپی پیشی گرفتن از دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در زمینه اقدامات تنبیهی علیه روسیه است.

این لایحه، توان روسیه برای فروش ذخایر طلا را هدف قرار می دهد. این لایحه، تحریم های ثانویه را بر هر نهاد آمریکایی اعمال می کند که آگاهانه با طلای دارایی های بانک مرکزی روسیه معامله می کند یا آن را انتقال می دهد و یا اینکه طلا را در روسیه به صورت فیزیکی یا الکترونیکی به فروش می رساند.

یک مشاور مطلع از موضوع به آکسیوس گفت که هدف گنجاندن این قانون در لایحه هزینه هاست که قانونگذاران امیدوارند تا روز جمعه به تصویب رسد. روسیه تقریبا ۱۳۲ میلیارد دلار ذخیره طلا در اختیار دارد.

روسیه از سال ۲۰۱۴ زمانی که آمریکا تحریم های جدیدی را بر مسکو به دلیل حمله اش به کریمه اعمال کرد، سرعت خرید طلا را افزایش داد.

اکنون روسیه خرید طلا را بار دیگر و پس از متوقف شدن در آغاز همه گیری زمانی که قیمت ها افزایش یافت، آغاز کرده است.

«آنگوس کینگ» از سناتورهای آمریکایی ارائه دهنده این لایحه گفت: عرضه بالای طلا روسیه یکی از معدود دارایی های باقی مانده است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور می تواند از آن برای جلوگیری از سقوط بیشتر اقتصاد روسیه استفاده کند.

وی افزود: با تحریم این ذخایر، ما می توانیم روسیه را به میزان بیشتری از اقتصاد جهانی منزوی کنیم و دشواری کارزار نظامی پر هزینه پوتین را افزایش دهیم.

«جانا کورنین» دیگر سناتور آمریکایی معرفی کننده این لایحه گفت: روسیه با بهره برداری از خلا تحریم های فعلی که به آنها امکان می دهد از طریق خرید و فروش طلا، پولشویی کنند، همچون ونزوئلا عمل کرده است.

«مگی حسن» نیز یک سناتور آمریکایی دیگر است که از بانیان این لایحه بوده است.
وی گفت: آمریکا و متحدان ما باید در ایستادگی در مقابل تجاور روسیه ثابت قدم باشند و اطمینان یابند که ما هر راه فراری را که پوتین برای دور زدن تحریم ها ما از آن برخوردار است، مسدود می کنیم.این اقدامات تنبیهی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین اتخاذ شده است.

رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه رو پس از آن (۵ اسفند) آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و امروز وارد سیزدهمین روز خود شده است.

روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است. اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

گفتنی است؛ ایالات متحده تاکنون از هدف قرار دادن ذخایر طلا و صادرات نفت و گاز روسیه خودداری کرده است، زیرا دولت بایدن هنوز از تأثیرات آن بر بازارهای جهانی نفت و قیمت انرژی ایالات متحده نگرانی جدی دارد.

خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از منابع مطلع گزارش داد با توجه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، آمریکا مایل است بدون مشارکت متحدان خود در اروپا، واردات نفت روسیه را ممنوع کند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دیروز دوشنبه با سران فرانسه، آلمان و بریتانیا تماس ویدیویی برقرار کرد و در آن گفت که دولت وی همچنان به دنبال حمایت آنها از ممنوعیت واردات نفت روسیه است.  

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما