plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
کد مطلب : ۲۲۱۱
کنفرانس مطبوعاتی ظریف و ماس

وزیر خارجه آلمان: تلاش می کنیم برجام ادامه یابد

ظریف: ما هفت هزار سال است در این منطقه هستیم، دیگران از کجا آمدند
هایکو ماس بعد از ظهر امروز- دوشنبه- در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه، با قدردانی از استقبال محمدجواد ظریف اظهارداشت: مهم است که گفت‌وگوهای ایران و آلمان در شرایط کنونی انجام شده و تبادل صریح نظرات صورت بگیرد.
وزیر خارجه آلمان: تلاش می کنیم برجام ادامه یابد
به گزارش ایصال نیوز، وزیر خارجه آلمان باردیگر بر حمایت سه کشور اروپایی از برجام تاکید کرد و گفت: تلاش می‌کنیم برجام ادامه یابد. ماس افزود: ما در منطقه‌ای حضور داریم که شرایط حساس و جدی دارد و فکر نمی‌کنم افزایش تنش و رسیدن به مراحل نظامی در راستای منافع هیچ کسی باشد و به همین دلیل لازم است از رسیدن به این شرایط جلوگیری کنیم. وزیر خارجه آلمان ادامه داد: من با تمام طرفینی که در این چند روز در اردن، عراق و امارات گفت و گو داشتم هیچکس خواهان افزایش تنش‌ها نبود و این پیامی بود که من امروز می‌خواستم به تهران از منطقه به شما انتقال دهم.
ماس اظهار داشت: ما امروز صحبت‌های فشرده‌ای درخصوص برجام و نحوه ادامه آن داشتیم و موضع حمایت سه کشور اروپایی در حمایت از آن اعلام کردیم البته نمی‌توانیم معجزه‌ای داشته باشیم ولی تلاش می‌کنیم که برجام ادامه یابد. وی گفت؛ در این چارچوب تلاش می‌کنیم اینستکس را هم در قالب سه کشور اروپایی و هم فراتر از آن راه‌اندازی و اجرایی کنیم. وزیر خارجه آلمان با اشاره به گفت و گوهای خود با ظریف درباره موضوعات منطقه‌ای، سوریه و یمن صحبت کردیم، تصریح کرد: آلمان از تلاش‌های سازمان ملل حمایت می‌کند و اعتقاد داریم مسائل راه‌حل سیاسی دارند و نه راه‌حل نظامی بنابراین علاقه‌مندیم با ایران در این باره صحبت کنیم زیرا ایران نفوذ بسیاری در منطقه دارد و از آن استفاده می‌کند و به همین خاطر با ایران همچنان رایزنی می‌کنیم.
ماس در پاسخ به سوال خبرنگار ربیلد درباره رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد درخصوص سوال شما در مورد اسرائیل، این مسئولیتی است بر گردن داریم و دوستی نزدیک بین آلمان و اسرائیل وجود دارد و این مسئله جزو اصول حکومتی آلمان است که قابل بحث نیست و این نتیجه‌ای است که تاریخ به ما داده و قابل تغییر هم نیست و این اصل را من در تهران نیز عوض نمی‌کنم.
«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز در نشست خبری مشترک با «هایکو ماس» گفت: ما هدف مشترکی با اروپا و آلمان داریم و آن جلوگیری از تنش در منطقه و بهره‌مندی ایران از منافع برجام است.
دکتر ظریف افزود: ایران موظف است از حقوق مردمش به همان اندازه که به تعهداتش پایبند است، دفاع کند و یکی از این حقوق همان چیزی است که در ماده ۳۶ برجام ذکر شده است.
ظریف تصریح کرد: آمریکا اعلام جنگ اقتصادی علیه ایران کرده و این جنگ بسیار برای منطقه و جهان و نظم بین‌المللی خطرناک است.
وزیر امور خارجه ایران افزود: ما شروع کننده هیچ جنگی نبوده و نخواهیم بود اما کسی با ما جنگ را شروع کند آن کشور پایان دهنده آن نخواهد بود.
ظریف همچنین گفت: من به دوستم گفتم توقع ایران حفظ و اجرای برجام است. توجه دوستان اروپایی را به مواد یک تا سه ضمیمه دو برجام و همینطور بیانیه‌های کمیسیون مشترک در سطح وزرا و معاونان که بعد از خروج آمریکا برگزار و تعهداتی که دادند، جلب کردم.
وزیر خارجه کشورمان خطاب به هایکو ماس گفت: چه کسی باعث ناامنی در منطقه است؟ آیا ما به صدام سلاح داده و از القاعده حمایت کرده و نخست وزیر لبنان را زندانی و از داعش و جبهه النصره در سوریه حمایت کردیم یا سلاح‌های آمریکا از طریق عربستان در اختیارشان قرار گرفت؟ آیا مناطق اشغالی قدس و جولان را ما به دیگری بخشیدیم؟ آیا ما هستیم که در لیبی و سودان شر به پا می کنیم؟ اگر قرار باشد راجع به رفتار تشنج آفرین در منطقه صحبت شود دیگران هستند که باید پاسخ دهند. ضمنا ما تفاوت دیگری هم با دیگران داریم ما هفت هزار سال است در این منطقه هستیم، دیگران از کجا آمدند!
گفتنی است، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، ساعاتی پیش از شروع مذاکرات وزیر امور خارجه آلمان با مقامات ایرانی در تهران اعلام کرد که این گفتگوها تنها به موضوعات مرتبط با توافق هسته ای اختصاص خواهد داشت و مسائلی فراتر از آن در میان نیست.
عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این سخنان را در حالی ایراد کرده است که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان همزمان، صبح روز دوشنبه در ادامه سفر خاورمیانه ای خود وارد تهران شده است.
آقای ماس پیش از این به عراق، اردن و امارات عربی متحده سفر کرده و با مقامات این کشورها دیدار و گفتگو کرده بود.
 ورود هایکو ماس به ایران که پیش از سفر قریب الوقوع نخست وزیر ژاپن به تهران صورت می گیرد گمانه زنی ها در باره میانجی گری کشورهای مختلف برای جلوگیری از بالاگرفتن تنش میان ایران و آمریکا را افزایش داده است. این درحالیست که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیش از ورود همتای آلمانی خود به تهران یادآور شده بود که وی حامل پیام خاصی برای مقامات ایرانی نیست و این سفر تنها مرتبط با توافق هسته ای وین و در راستای پیگیری «نقش سه کشور اروپایی» در برجام از سوی آلمان است.
انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما